• Skruk

IVF

Mathilda88 skrev 2023-02-02 00:34:53 följande:

Hej! Jag har inte börjat på IVF än men är erbjuden då sambons sperma är i väldigt liten mängd och än färre som enligt utredningen kan penetrera ägget. Jag har dock en enorm ångest inför att genomgå en IVF, främst rädd för smärtan då jag är väldigt känslig när det kommer till livmodern. Spyr de två första dagarna av mensvärken utan smärtstillande, svimmade nästan vid in-/utsättning av spiral samt spolning av äggledarna bla pga katetern samt jätteont i 4-5 dagar efteråt. Sen är där inga fel på mig, så känns så frustrerande att det är mig man ska korrigera, spruta en massa, operera på etc! Efterfrågat råd om optimering av sambons spermaproduktion, men får bara nej något sånt har vi inte. 
    Hur upplevde du äggplockningen och tiden efteråt med smärta och svullnad? Fick du smärtstillande med hem efteråt? Fick ni något eller några ägg befruktade? Hur fungerade återföringen? Smärtstillande eller var du redan återställd? Läste att det kan ta 14 dagar att läka..

Hej Mathilda! Jag är också extremt känslig i/kring livmodern. Kunde inte sätta in spiral i vaket tillstånd. Undersökningar vi gjort i samband med fertilitetsutredning (HyFoSy och hysteroskopi) har varit fruktansvärda och jag har fått ligga kvar på post op efteråt pga halv medvetslös, illamående etc. Men äggplock (med lugnande etc) har gått bättre. Inte utan smärta, men inte den där "illamåendesmärtan". Återföringarna har knappt känts något alls. Håller tummarna för att det är samma för dig, ifall du ska göra IVF.
  • Skruk
    Mathilda88 skrev 2023-02-10 04:33:56 följande:
    Wow, du din stackare har det än värre än mig 😱🙈. Det känns otroligt betryggande att höra att det trots allt kan bli så pass bra trots de grundläggande omständigheterna. Kändes det som att de tog dig på allvar med hur du reagerat på tidigare behandlingar? Hur löste dom/ni det med smärtstillande efter äggplocket efter ni kommit hem?
     Jag fascineras över att flera sagt att återföringen knappt känts, jag har svårt att få ihop hur en sårig och svullen vagina i kombination med en kateter som jag annars reagerar starkt på även vid en hel vagina - knappt kan komma kännas 😅. Det går absolut inte ihop i min skalle 🤪. Hoppas det kan komma stämma för egen del, men vågar inte lita på det! 

Jag har gjort IVF utomlands, så är kanske olika, men jag tycker det känns som att de tog in att jag mått dåligt av tidigare undersökningar och jag fick något extra smärtstillande tror jag vid äggplock (typ ibuprofen, inte nåt starkare än så). Två av äggplocken har jag haft ganska ont dagarna efter, men det har varit hanterbart. Jag har ändå jobbat (kontorsjobb) och kunnat gå små promenader. 

Jag tycker också det känns helt sjukt att den katetern inte känns! Den måste vara så mkt tunnare än det som krävs vid spiralinsättning eller nåt. Sen tror jag också det har stor betydelse att de vid spiral nyper tag i livmoderhalsen med nån klämma, som bara den var fruktansvärd, och vid återföring behövs inget sånt. 

Jag håller tummarna för dig!

Svar på tråden IVF