• Eri8

IVF

Hej!
    undrar om det är någon mer som påbörjat ivf här i dagarna? Har precis plockat ut ägg här idag😌 och nu är man nervös för att inget ska bli befruktat😌är det någon här som lyckats på första försöket? 

• Svar på tråden IVF
  • Mathilda88

Hej! Jag har inte börjat på IVF än men är erbjuden då sambons sperma är i väldigt liten mängd och än färre som enligt utredningen kan penetrera ägget. Jag har dock en enorm ångest inför att genomgå en IVF, främst rädd för smärtan då jag är väldigt känslig när det kommer till livmodern. Spyr de två första dagarna av mensvärken utan smärtstillande, svimmade nästan vid in-/utsättning av spiral samt spolning av äggledarna bla pga katetern samt jätteont i 4-5 dagar efteråt. Sen är där inga fel på mig, så känns så frustrerande att det är mig man ska korrigera, spruta en massa, operera på etc! Efterfrågat råd om optimering av sambons spermaproduktion, men får bara nej något sånt har vi inte. 
    Hur upplevde du äggplockningen och tiden efteråt med smärta och svullnad? Fick du smärtstillande med hem efteråt? Fick ni något eller några ägg befruktade? Hur fungerade återföringen? Smärtstillande eller var du redan återställd? Läste att det kan ta 14 dagar att läka..

• Eri8

Hej!
    ja det kan ja förstå att du är rädd för😌 ja var faktiskt med väldigt rädd just när de skulle in där å riva runt 🙈 att det skulle göra jätte ont , men vid äggplock fick jag både lugnande och smärtstillande och jag kan säga att ja kände i stort sett ingenting mer än ett svagt litet stick sen va de typ klart ☺️ de fick ut 10 ägg, 6 st av dom blev befruktade och de satte in en femdagars nu förra tisdagen så det blir en vecka nu på tisdag ☺️ fick inget smärtstillande vid insättningen men det kändes faktiskt ingenting alls🙂 ja tror du kanske skulle det ett försök? De är väldigt duktiga och verkligen lyssnar på dig och att allt ska bli så bra för dig som möjligt 🙂 ja var livrädd för smärtan då jag själv satt och kollade youtube såklart dagarna innan äggplock, det skulle jag inte gjort för Det gjorde ju inte alls så ont på mig, sen kan man ju inte säga hur de skulle kännas för dig men tror absolut du skulle klara av det☺️ å ja va mer borta av lugnande och smärtstillande 😂så jag fattade typ inte så mycket där inne 🙈

meb ändå konstigt de inte kan erbjuda de du frågat om? De borde väl också finnas som alternativ? 

• MeIMyself
    Eri8 skrev 2023-02-05 09:04:55 följande:

Hej!
    ja det kan ja förstå att du är rädd för😌 ja var faktiskt med väldigt rädd just när de skulle in där å riva runt 🙈 att det skulle göra jätte ont , men vid äggplock fick jag både lugnande och smärtstillande och jag kan säga att ja kände i stort sett ingenting mer än ett svagt litet stick sen va de typ klart ☺️ de fick ut 10 ägg, 6 st av dom blev befruktade och de satte in en femdagars nu förra tisdagen så det blir en vecka nu på tisdag ☺️ fick inget smärtstillande vid insättningen men det kändes faktiskt ingenting alls🙂 ja tror du kanske skulle det ett försök? De är väldigt duktiga och verkligen lyssnar på dig och att allt ska bli så bra för dig som möjligt 🙂 ja var livrädd för smärtan då jag själv satt och kollade youtube såklart dagarna innan äggplock, det skulle jag inte gjort för Det gjorde ju inte alls så ont på mig, sen kan man ju inte säga hur de skulle kännas för dig men tror absolut du skulle klara av det☺️ å ja va mer borta av lugnande och smärtstillande 😂så jag fattade typ inte så mycket där inne 🙈

meb ändå konstigt de inte kan erbjuda de du frågat om? De borde väl också finnas som alternativ? 

Hej,

vi hade insättning i måndags med 5 dagars blastocyst :) 
    nu ruvar jag, är helt galen dagarna går inte :( 
    Hur har det gått för dig? 
    Mathilda88 skrev 2023-02-02 00:34:53 följande:

Hej! Jag har inte börjat på IVF än men är erbjuden då sambons sperma är i väldigt liten mängd och än färre som enligt utredningen kan penetrera ägget. Jag har dock en enorm ångest inför att genomgå en IVF, främst rädd för smärtan då jag är väldigt känslig när det kommer till livmodern. Spyr de två första dagarna av mensvärken utan smärtstillande, svimmade nästan vid in-/utsättning av spiral samt spolning av äggledarna bla pga katetern samt jätteont i 4-5 dagar efteråt. Sen är där inga fel på mig, så känns så frustrerande att det är mig man ska korrigera, spruta en massa, operera på etc! Efterfrågat råd om optimering av sambons spermaproduktion, men får bara nej något sånt har vi inte. 
    Hur upplevde du äggplockningen och tiden efteråt med smärta och svullnad? Fick du smärtstillande med hem efteråt? Fick ni något eller några ägg befruktade? Hur fungerade återföringen? Smärtstillande eller var du redan återställd? Läste att det kan ta 14 dagar att läka..

Hej,

det har faktiskt gått ganska smidigt för mig också :) 
    Jag var livrädd av alla skräck senarion jag läst här.. men det är ju ofta folk som skriver om dåliga erfarenheter oftast :) 
  • Skruk

Hej Mathilda! Jag är också extremt känslig i/kring livmodern. Kunde inte sätta in spiral i vaket tillstånd. Undersökningar vi gjort i samband med fertilitetsutredning (HyFoSy och hysteroskopi) har varit fruktansvärda och jag har fått ligga kvar på post op efteråt pga halv medvetslös, illamående etc. Men äggplock (med lugnande etc) har gått bättre. Inte utan smärta, men inte den där "illamåendesmärtan". Återföringarna har knappt känts något alls. Håller tummarna för att det är samma för dig, ifall du ska göra IVF.
  • Mathilda88
    Eri8 skrev 2023-02-05 09:04:55 följande:

Hej!

Så skönt att höra 🙏🙏 Hur var det efter att du kommit hem efter äggplock? Fick du ngt smärtstillande med hem? Var går du någonstans? Åh så spännande nu då! 💖 Har de resterande fem klarat sig till frysen? 💞 
    Hade ingen aning att sånt fanns på Youtube 😅, jag hoppar nog den sökningen? 

Ja jag blev också förvåna, först att inga förändringar föreslogs alls, sen att nekas när jag efterfrågade. nu när man googlar så dyker ju flera saker upp som man kan prova iallafall. 
  • Mathilda88
    MeIMyself skrev 2023-02-08 14:32:00 följande:
    Hej,

vi hade insättning i måndags med 5 dagars blastocyst :) 
    nu ruvar jag, är helt galen dagarna går inte :( 
    Hur har det gått för dig? 

Hej,

det har faktiskt gått ganska smidigt för mig också :) 
    Jag var livrädd av alla skräck senarion jag läst här.. men det är ju ofta folk som skriver om dåliga erfarenheter oftast :) 
    Så spännande! Hur många ägg fick ni ut och hur många befruktades? 🥰
    Så skönt att höra! Jag har inte läst några skräckscenarion än, skräcken är rent baserad på mina erfarenheter sen tidigare av andra situationer relaterat till livmodern? Och rädsla att inte bli trodd. 
  • Mathilda88
    Skruk skrev 2023-02-08 14:40:30 följande:
    Hej Mathilda! Jag är också extremt känslig i/kring livmodern. Kunde inte sätta in spiral i vaket tillstånd. Undersökningar vi gjort i samband med fertilitetsutredning (HyFoSy och hysteroskopi) har varit fruktansvärda och jag har fått ligga kvar på post op efteråt pga halv medvetslös, illamående etc. Men äggplock (med lugnande etc) har gått bättre. Inte utan smärta, men inte den där "illamåendesmärtan". Återföringarna har knappt känts något alls. Håller tummarna för att det är samma för dig, ifall du ska göra IVF.
    Wow, du din stackare har det än värre än mig 😱🙈. Det känns otroligt betryggande att höra att det trots allt kan bli så pass bra trots de grundläggande omständigheterna. Kändes det som att de tog dig på allvar med hur du reagerat på tidigare behandlingar? Hur löste dom/ni det med smärtstillande efter äggplocket efter ni kommit hem?
     Jag fascineras över att flera sagt att återföringen knappt känts, jag har svårt att få ihop hur en sårig och svullen vagina i kombination med en kateter som jag annars reagerar starkt på även vid en hel vagina - knappt kan komma kännas 😅. Det går absolut inte ihop i min skalle 🤪. Hoppas det kan komma stämma för egen del, men vågar inte lita på det! 
  • MeIMyself
    Mathilda88 skrev 2023-02-10 04:24:58 följande:
    Så spännande! Hur många ägg fick ni ut och hur många befruktades? 🥰
    Så skönt att höra! Jag har inte läst några skräckscenarion än, skräcken är rent baserad på mina erfarenheter sen tidigare av andra situationer relaterat till livmodern? Och rädsla att inte bli trodd. 

Vi fick ut 15 ägg, 8 blev befruktade Skäms
    Men bara 2 blev blastocyster och jag fick tillbaka en i måndags, nu har jag ångest inför testdagen som är 18/2.
    Ena är i frysen Glad 
    Det är jag som har endometrios så vet att det kan vara svårt för ägget att fästa. 
    Jag har aldrig blivit gravid innan. 
    Jag har alltid så besvärliga blödningar under mensen :( 
    Men detta var ingenting järmfört med det, tom, ägguttaget kändes knappt.
    Man får bra med smärtlindring och bedövning. 

• Mathilda88
    MeIMyself skrev 2023-02-10 08:42:33 följande:

Vi fick ut 15 ägg, 8 blev befruktade Skäms
    Men bara 2 blev blastocyster och jag fick tillbaka en i måndags, nu har jag ångest inför testdagen som är 18/2.
    Ena är i frysen Glad 
    Det är jag som har endometrios så vet att det kan vara svårt för ägget att fästa. 
    Jag har aldrig blivit gravid innan. 
    Jag har alltid så besvärliga blödningar under mensen :( 
    Men detta var ingenting järmfört med det, tom, ägguttaget kändes knappt.
    Man får bra med smärtlindring och bedövning. 

Håller tummarna att det går på detta viset då. 

Okej! Hur var det med smärta hemma efter äggplockningen? Fick du med dig ngt hem eller klarade dig med Alvedon? 

• MeIMyself
    Mathilda88 skrev 2023-02-10 14:19:51 följande:

Håller tummarna att det går på detta viset då. 

Okej! Hur var det med smärta hemma efter äggplockningen? Fick du med dig ngt hem eller klarade dig med Alvedon? 

Jag hade inte ont, bara vilade med varm vetekudde på magen och det räckte Glad
    Jag tog ingenting alls. 
    Jag kan säga att jag ALLTID tar smärtstillande under min mens 

Svar på tråden IVF