EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-01-23 16:38:35 följande:
Utan hänsyn till omröstningsalternativen är ju frågan hur fri viljan är i val av partner? Krav går att upprätthålla så länge det finns andra som uppfyller dem, när inte det går görs en omvärdering.
Sant. Samtidigt är det fortfarande ett val hur man lever. Vissa människor förblir ju hellre ensamma än att vara med fel person medan andra hellre är med fel person än att vara ensamma.
Inget är fel egentlig. Men om folk förstod att de faktiskt valde skulle nog livet bli enklare för dem att leva.
Dynamiskt tankesätt. Jag väljer hellre att leva med någon jag inte egentligen vill vara med eftersom det är bättre än att vara ensam. Alltså jag är kan vara tacksam för det jag har även om det inte var vad jag tänkte mig. Jag kan också jobba mig vidare och våga vara ensa.
Statiskt tankesätt. Jag måste leva med någon jag egentligen inte vill för jag kan inte få det jag vill för det jag vill gör mig inte till vilje. alltså. Stackars mig som inte får det jag vill ha och måste nöja mig med mindre än jag förtjänar. Vad kan någonsin bli bättre om inte andra ändrar på sig?