• Anonym (...)

När man växer ifrån varandra

Jag och mannen träffades när vi var unga. Nyss fyllda 20. Jag blev upp över öronen förälskad och fjärilarna fladdrade som aldrig förr. jag minns hur jag inte kunde sluta le de fösta veckorna. Kunde sitta för mig själv och fantisera om vår framtid och var så lycklig över detta nya. 

15+ år senare har vi fortfarande ett fint förhållande, för det mesta. Men vardagen är kantad av småbråk, vardagspussel med barn, aktiviteter och en massa måsten.

Jag börjar mer och mer inse att vi vuxit ifrån varandra och hur jag än vänder och vrider på det så ser jag inte att vi någonsin kommer kunna känna samma attraktion igen. Innerst inne så vet jag att jag har bestämt mig, tids nog kommer vi att separera. Känner givetvis stor sorg över detta och känner att jag inte har någon aning om hur jag ska kunna ta första steget.

Jag älskar min man men på ett familjärt och vänskapligt sätt. Han är pappa till mina fina barn och är så bra med dem. Vi har ett fint familjeband alla 4 men jag kan helt enkelt inte förlika mig med tanke på att aldrig få bli kär och knäsvag igen. Jag tänker ständigt på hur det skulle vara att träffa en annan man och få bli förälskad. 

Men trots att jag nog redan vet att en separation kommer att ske, så kan jag liksom inte förlika mig med att splittra familjen. Våra barn är så familjekära och jag vet att de kommer att bli förkrossade. Dessutom var det inte länge sedan vi flyttade till en ny stad. En stad där de precis gjort sig hemmastadda och älskar. De gillar skolan, vännerna och huset. Allt detta skulle behöva ändras. Jag skulle inte kunna ha kvar huset och jag. vet inte ens hur vi båda hade kunnat hitta en vettig bostad på olika håll. 

Vad gör man? Hur går folk vidare utan att gå itu? Jag vet ju vad jag vill men kan inte förmå mig att ta mig framåt med allt  som kommer att göra så ont på vägen. 

Eller ska man bara acceptera att kärleken tillslut går över till vänskap? 

• Svar på tråden När man växer ifrån varandra
  • Anonym (...)
    Anonym (Sex) skrev 2023-01-23 13:09:59 följande:
    Men hur är ert sexliv när ni väl får till det? Trots allt är det där som skon klämmer, i de allra flesta fall trots att man inte riktigt vill erkänna det?

Kan du inte göra ett riktigt försök att förnya er när det gäller den biten?
    Vid enstaka tillfällen har vi ett riktigt bra sexliv. Händer ett par gånger om året typ. Kan pågå någon vecka eller mer. Senast var på någon semester i somras när vi var på ett lyxigt hotell utan krav på vardagssysslor. Men även då kan jag störa mig på att han inte är lyhörd osv. Kan tex göra helt andra grejer än de som jag uppenbart visar att jag gillar. Måste visa EXAKT vad jag vill, annars blir det inte bra. Vilket väl är lite konstigt efter 15 år. Nog borde man kunna förstå/lära sig vad den andra gillar utan att personen ska behöva säga rakt på varje gång. Vilket let till att jag sätter min egna njutning åt sidan. Inte så sexigt att behöva styra varje rörelse. 

Sen har han ett ganska stort sexuellt behov medan mitt är mycket mindre. Hade nog varit mer attraherad om det blev mer sällan men riktigt bra. Han vill gärna ha sex flera gånger i veckan medan jag tycker någon gång i månade räcker. Så jag ställer upp oftare än jag vill, vilket dödar lusten. Men inte heller så schysst att gång på gång avvisa. Vi är så väldigt olika.. 
  • Anonym (Sex)
    Anonym (...) skrev 2023-01-23 13:16:07 följande:
    Vid enstaka tillfällen har vi ett riktigt bra sexliv. Händer ett par gånger om året typ. Kan pågå någon vecka eller mer. Senast var på någon semester i somras när vi var på ett lyxigt hotell utan krav på vardagssysslor. Men även då kan jag störa mig på att han inte är lyhörd osv. Kan tex göra helt andra grejer än de som jag uppenbart visar att jag gillar. Måste visa EXAKT vad jag vill, annars blir det inte bra. Vilket väl är lite konstigt efter 15 år. Nog borde man kunna förstå/lära sig vad den andra gillar utan att personen ska behöva säga rakt på varje gång. Vilket let till att jag sätter min egna njutning åt sidan. Inte så sexigt att behöva styra varje rörelse. 

Sen har han ett ganska stort sexuellt behov medan mitt är mycket mindre. Hade nog varit mer attraherad om det blev mer sällan men riktigt bra. Han vill gärna ha sex flera gånger i veckan medan jag tycker någon gång i månade räcker. Så jag ställer upp oftare än jag vill, vilket dödar lusten. Men inte heller så schysst att gång på gång avvisa. Vi är så väldigt olika.. 
    Ja, men då tycker jag nog att du har svaret där. Det behövs inga övriga förklaringar. Du är inte attraherad av honom sexuellt längre.
  • Anonym (...)
    Anonym (Sex) skrev 2023-01-23 13:26:52 följande:
    Ja, men då tycker jag nog att du har svaret där. Det behövs inga övriga förklaringar. Du är inte attraherad av honom sexuellt längre.
    Jo så är det nog. Men då återstår frågan, vad gör man? Lämnar man för det? går det att reparera? Ha sex med andra? Hade typ kunnat testa sex med andra tillsammans med honom men det känns som ett så sjukt förslag att ens föreslå. 
  • Anonym (Sex)
    Anonym (...) skrev 2023-01-23 13:33:57 följande:
    Jo så är det nog. Men då återstår frågan, vad gör man? Lämnar man för det? går det att reparera? Ha sex med andra? Hade typ kunnat testa sex med andra tillsammans med honom men det känns som ett så sjukt förslag att ens föreslå. 
    Jag har varit där själv. Man låser sig och kan inte förmå sig att prata med sin partner om detta.

Har ingen lösning, förutom att du måste antingen föreslå detta och utelämna dig själv totalt. Eller så gå vidare och separera. Har du tur kanske ni verkligen kan fortsätta tillsammans, och du kan få möjlighet till ett blomstrande sexliv där ni faktiskt kanske gemensamt kan utforska detta så småningom.

Men jag håller med om att farorna är många och risken att något går snett är stor..
  • Anonym (Oklart)
    Anonym (...) skrev 2023-01-23 13:01:21 följande:
    Jag tycker det är ett löjligt svar men för att ändå reflektera så är jag absolut den som styr upp och fixar i hemmet, vilket säkert är en del av känslorna. Han gör massa bra grejer och är som sagt superfin med barnen (oftast mer pedagogisk än mig). Men han tar sig mycket egentid och har inte mycket tid över efter jobb och ibland nöjen så de där kraven i vardagen är det ofta som jag stå för. Så som handla, städa, tvätta, laga mat. Han gör grejer när han är hemma, men jag känner liksom att jag inte riktigt kan göra allt jag vill för att tiden inte räcker till. Samtidigt som han alltid hittar ett sätt att få tid med sina grejer. Lite på bekostnad av min fritid. 

Jag försöker komma iväg och träna några gånger i veckan tex, men han klagar då på att tiden är fel osv. Känns lite som att när jag väl försöker komma iväg (vilket han uppmuntrar) då är det ändå fel för att det inte är på hans föreslagna tid. Allra helst ska jag gå efter barnen somnar enligt honom men då blir det knappt något break i vardagen för mig. Då behöver jag istället fixa hemma eller kanske bara kolla någon serie. 

Sen är det ju tröttheten och tålamodet. Jag blir ofta den gnälliga hemma när det gäller barnen eftersom det är jag som ser vikten av att följa rutiner, inte vara uppe för länge, göra sig klar med pyjamas innan lek/tv osv. Känns trist att jag är den som fixar och styr upp men han är den som får det roliga med barnen typ. Kanske skapar det en viss irration gentemot honom. Han är också rätt känslig för när saker blir röriga så det krävs liksom struktur, även om han inte kan upprätthålla det själv. Släpper jag garden så blir saker smått kaos.. Iaf är min känsla så. Jag kan inte "bara få vara". 

Jag försöker även förklara att jag inte har lust/tid/ork för sex osv om jag inte fåt tid för vila. Men han ser det som en bortförklaring. Vilket det kanske är, jag vet knappt längre. Han har tagit väldigt få nätet med barnen eftersom jag vaknar på natten men inte han. Han säger alltid att jag kan väcka honom men då är jag redan vaken liksom...

Samtidigt är han bättre på att styra upp date nights etc. Skaffa barnvakt för att vi ska få vara ensamma. Men då känner jag bra att jag hellre vill ha mer närvaro av honom i vardagslivet. Kan liksom inte njuta av kvalitetstiden med honom när jag samtidigt behöver egentid för mig själv! En perfekt kväll för mig innefattar inte honom längre. Jag är hellre för mig själv eller med en tjejkompis. vilket han ju märker. 

Ja du hör ju, det mycket som samlats på genom åren som skapar irritation. 
    Jag tröttnar ibland på mig själv och tänker att det är VÄLDIGT viktigt att se/känna efter om det är den personen man är trött på.

Det är till viss del du som tar illa vid dig av hans idéer om när du ska på egentid. Det är du som inte stjäl åt dig lite extra utrymme och andning. Du som tar ansvar för att han ska må bra.

Åh så drömmer du om att bli förförd och knäsvag så drömmer du troligen om ett helt annat liv än det du har. Har du den förmågan, eller är du upptagen med att försöka göra din omgivning nöjd?

Vad händer om du tar 2 dagar i veckan, då du regelbundet faktiskt inte tar hänsyn till att du "borde" vara hemma. Har han inget omdöme att själv styra upp så att du får dina behov tillgodosedda så ska du inte tro att han plötsligt kommer göra det. 
  • Anonym (Vän)

Nej, det är inte kul när man kommer dit där du är... Jag är också där. Men jag tänker att även om jag skiljer mig och träffar en ny som jag blir kär i så kommer det ju att sluta på samma sätt, typ? Man är ju inte nykär (eller ens bara kär) hur länge som helst. Det kanske är sorgligt att tänka så, men jag uppskattar ändå att min man är typ min bästa vän, tryggheten jag får av honom osv. Vi känner varandra utan och innan. Tycker ändå det är fint. Sen kan jag bli galen av tristess men jag brukar vara väldigt ärlig med det. Så pratar man ut (ibland blir det tom bråk) men sen hittar man kanske på något mysigt... Jag skulle inte banga parterapi om det skulle behövas.

• Anonym (Bella)

Var ju en man nyligen som tänkte sig att en ensamstående mamma kunde få sprutt på sexlivet genom att flytta in och ligga med honom och hans fru. Hon var visst lite bi, så han trodde att det kunde gå bra, men var samtidigt rädd för hur hon skulle reagera på förslaget. 

Men om du kan tänka dig sådant kanske det kan vara någon att ta kontakt med. De kanske bor i närheten av er nya stad? Eller testa swingers? 

Konstigare saker har hänt. Vad synd att du tyckte att mitt svar innan var löjligt, men det kanske hjälpte dig att reflektera lite i alla fall. Och din tråd gav uppenbarligen andra tillfälle att känna igen sig i dig. 

• Anonym (Sex)
    Anonym (Bella) skrev 2023-01-23 14:56:09 följande:

Var ju en man nyligen som tänkte sig att en ensamstående mamma kunde få sprutt på sexlivet genom att flytta in och ligga med honom och hans fru. Hon var visst lite bi, så han trodde att det kunde gå bra, men var samtidigt rädd för hur hon skulle reagera på förslaget. 

Men om du kan tänka dig sådant kanske det kan vara någon att ta kontakt med. De kanske bor i närheten av er nya stad? Eller testa swingers? 

Konstigare saker har hänt. Vad synd att du tyckte att mitt svar innan var löjligt, men det kanske hjälpte dig att reflektera lite i alla fall. Och din tråd gav uppenbarligen andra tillfälle att känna igen sig i dig. 

Något liknande det här var jag också inne på. Det behöver inte vara precis det här men att man provar, testar. Det kan vara det som gör att ni tänder på varandra igen.
  • Anonym (Violett)

Men jag undrar hur är det med kommunikationen? Pratar ni om saker eller blir det att ni går runt och surar utan att riktigt säga varför till varandra?
    Har du satt gränser med honom gällande din egen tid?

• Anonym (Frun)

Livet förändras - big whoop.  Förstör inte en familj för att förhållandet går i vågor och man åldras. Det är osunt att samhället använder ungdomen som något slags ideal och mall.

Svar på tråden När man växer ifrån varandra