AndreaBD skrev 2023-01-24 12:46:37 följande:
Nathalie uttalas ju precis likadant på franska, det är förstås en fördel. Gäller ju också Kim och Kevin. Jo, jag vet att många engelska namn är etablerade. Det är därför jag menar att det inte skadar om fler blir etablerade. Det är en naturlig process, folk vänjer sig. Man träffar ibland på äldre som heter Allan, Malkolm eller Joy. Där är inte ens uttalet så självklart för svenskar. Ändå har de blivit etablerade.
Förr trodde folk att det måste vara hemskt förvirrande när vissa namn används för tjejer och killar, men det har man också vant sig vid. Folk döper tjejer till Nikita eller Nicola, trots att det är killnamn. Jag hade en klasskamrat som hette Claude (tjej). Och man döper barn till namn som bara är smeknamn i andra länder. Tyskarna är i gång med att döpa barn till Lasse, Pelle och liknande. Och redan tidigare var det populärt med Natascha eller Sascha. Man kan inte hindra folk ändå.
Nya namn kommer såklart att etableras hela tiden, men det tar tid. Logan är inte ens litelite etablerat och då måste man fundera på vad det innebär för barnet att vara murbräcka.
Allan(så länge det stavas så) har visst ett svenskt etablerat uttal. Det här till och med varit trendnamn. Även Malkolm har ett event uttal även om namnet i sig aldrig har varit minsta lilla vanligt.
Det kan visst vara förvirrande med könsneutrala namn eller namn som bärs av ett kön i ett land, men det andra könet i ett annat. Men ganska få namn är könsneutrala på så sätt att det är 50/50 som bär namnet. De flesta namn etablerat sig som mer av ett kvinnonamn eller mer av ett mansnamn. Man får ju dessutom se till sammanhanget. I Sverige är Vanja en kvinna, men i Ryssland är det en man. Det som gäller här häller här.
Klart att man inte kan hindra folk. Men man kan diskutera vad ett namn innebär för bäraren samt hur det står i relation till språk- och kulturfloran.