AndreaBD skrev 2023-01-24 12:46:37 följande:
Nathalie uttalas ju precis likadant på franska, det är förstås en fördel. Gäller ju också Kim och Kevin. Jo, jag vet att många engelska namn är etablerade. Det är därför jag menar att det inte skadar om fler blir etablerade. Det är en naturlig process, folk vänjer sig. Man träffar ibland på äldre som heter Allan, Malkolm eller Joy. Där är inte ens uttalet så självklart för svenskar. Ändå har de blivit etablerade.
Förr trodde folk att det måste vara hemskt förvirrande när vissa namn används för tjejer och killar, men det har man också vant sig vid. Folk döper tjejer till Nikita eller Nicola, trots att det är killnamn. Jag hade en klasskamrat som hette Claude (tjej). Och man döper barn till namn som bara är smeknamn i andra länder. Tyskarna är i gång med att döpa barn till Lasse, Pelle och liknande. Och redan tidigare var det populärt med Natascha eller Sascha. Man kan inte hindra folk ändå.
Fast Allan är ju en svensk variant som uttalas just Allan och inte Ählän som i USA.
Malkolm har funnits i Sverige sedan 1600talet och uttalas inte Mählcom som engelskans gör.
Joy följer samma naturliga uttalsregler som svenskan. (Precis som Liam, Noah, Vanessa, Nelly mfl som blivit mode i denna generation)
Det är inte att jämföra riktigt med namn som Jason, James, Haily, som inte följer svenska stavning- och uttalsregler och där föräldrarna envisas med att namnet ska uttalas på engelska trots att efternamnet och ursprunget är svenskt... Det låter helt efterblivet att säga Jäjsånn Lindgren tex.