Inlägg från: callmepreggoornot |Visa alla inlägg
  • callmepreggoornot

PCOS och autism

Jag är inte bra på matematik men de siffror som jag får upp verkar inte vara så höga. Ni säger er båda vara autister och då är det redan betydligt högre siffror på att barnet kan få ASD. Är ni redan ok med ASD har jag svårt att se varför just PCOS skulle göra att ni väljer bort barn.

• callmepreggoornot
    Fjäril kär skrev 2023-01-19 17:59:26 följande:

Det är ju 99% säkert att ert barn ärver er autism om det får autism. Något annat sätt att få det är inte medicinskt/vetenskapligt vedertaget utan mest spekulationer. Och nej man får inte autism av vaccination heller. 

Detta däremot. Siffrorna är höga men det är inte direkt 99% :P
  • callmepreggoornot
    13greenapples skrev 2023-01-19 18:32:24 följande:
    Jag vet ärligt inte varför, oddsen är dåliga från början, men de blev plötsligt värre. Vi har blivit intalade om att ärftligheten ofta inte påverkar svårighetsgraden. Dvs oddsen är detsamma som föräldrar som inte har autism. 2% risk för att det blir ohanterbart för oss (dvs nivå 3), med andra ord. Och högfungerande autism nivå 1 är hanterbart. Det vet vi båda.

Däremot så kan de inte svara på om det finns någon forskning gällande autism kopplad till PCOS hos modern som säger någonting om hur stor andel av det som är högfungerande resp svårare former. Det är nog det som skrämmer oss. Det finns ingen övervägning att göra, ingen forskning att luta sig mot. 

Vi kan bara hålla tummarna och hoppas med allt vi har att vi inte får ett barn vi inte kommer att kunna ta hand om. Absolut att vi kommer få hjälp från våra närstående, men de kan inte dra lasset åt oss. 

Kände mig egoistisk från början, nu känns det bara som att jag gör alla en tjänst om jag är deprimerad och säljer huset för att planera för ett barnlöst liv... 

Låter säkerligen ologiskt, men mina tankar är överallt. 
    Nej, det finns inte möjlighet att få såna siffror så... Men allt är en risk och er ASD är den större påverkande faktorn. Ni kan få ett barn utan autism men med något annat som kräver extra vård. Alla kan få ett barn som senare kan behöva korttids, assistenter eller annan avlastning.Vill ni bo i hus så sälj inte huset. Jobba med vikten för din egen skull. Du är 23 år och behöver inte bestämma dig redan nu.
Svar på tråden PCOS och autism