• Tecum

Bli far utan att se fram emot det

Anonym (Pär utan efternamn) skrev 2023-01-19 09:48:43 följande:
    Där kom första. Varför tror du det finns preventivmedel? Varför läggs det ner flera miljarder varje år på forskning kring effektivare preventivmedel? Varför tror du man använder preventivmedel? Jo för att kunna knulla utan att få barn. 

Varför finns aborträtten? Jo för att kunna slippa bli förälder om man råkat bli gravid utan vilja. 

Trött på er "skyll dig själv" folk. Säger så ni så till rökare som fått cancer med? 
    Eller idrottare som skadat sig? Folk som dör i bil olyckor? Feta människor som åker på diabetes och hjärtsjukdomar? Olyckor sker, vi är bara människor i slutändan, ingen människa är perfekt, Detta fall är inte unikt, varje dag upptäcks oönskade gravidationer, mer än hälften av alla barn har blivit till oplanerat. 

Jag försöker i alla fall ta ansvar och göra det bästa av situationen. Därför jag skrev detta inlägg, för att få hjälp. 
    Jävla bra skrivet! jag är så trött på dessa dömande moraltanter som sticker upp sin fula trut och skuldbelägger så fort någon känner osäkerhet inför att bli förälder.

Det är inte alls säkert att du får en massa känslor för barnet när det är fött. Det där är önsketänkande från naiva brudar, inget annat. Visst kan det hända men det är ingen garanti. Nu var våra barn planerade men jag kan lova att jag inte fått de känslorna om det varit påtvingat. Jag är inte den typen.

Det jag däremot skulle gjort och som du också kommer att göra är att ställa upp och göra vad som krävs. Se det som ännu en uppgift i vuxenlivet som ska göras. Vi har massor av plikter och måsten, detta är ännu en. Det är bara att gilla läget och sätta igång. Det låter krasst men det är så livet fungerar. Och känslorna för ditt barn kommer så småningom men inte  nödvändigtvis vid födseln.
Svar på tråden Bli far utan att se fram emot det