Anonym (Ellen) skrev 2023-01-19 09:11:11 följande:
Handlar det om utbildning så får man inte kval övertid. Annars har du rätt i att arbete på fridag går som kval men inte när det gäller just utbildning/kurs/konferens. Så här står det i avtalet:
§ 7 Utbildning m.m.
En arbetstagare som i sin anställning deltar i utbildning, kurser, konferenser och liknande behåller lönen. Om utbildningen pågår högst 7 kalenderdagar får arbetstagaren dessutom behålla vad som skulle utgetts i tillägg för obekväm arbetstid om arbetstagaren utfört sina ordinarie arbetsuppgifter. Kompensation för övertidsarbete enligt § 20 utges inte i fall som avses i denna bestämmelse.
Dock får arbetstagaren för varje genomförd utbildningstimme på 12 tid som inte är ordinarie arbetstid, kompensation med en timme för varje utbildningstimme. För tid som inte kan kompenseras med ledighet utges i stället ersättning per timme som motsvarar fyllnadslön enligt § 20 mom. 4.
Den ena är arbete, den andra är något annat, typ man träffas på ett hotell och det är ju någon form av utbildning, men mest meningslöst snack i fem timmar och lunch. Konferens kanske. Obligatorisk.
Det är det där jag inte förstår. Vad är fyllnadslön tex? Mer exakt, hur beräknas den? Och hur mycket är den.
Får jag inte övertid för sådana utbildningar kommer jag inte göra dem även om de är obligatoriska. Det blir för tungt för mig och inte värt något i längden.