• Anonym (Gg)

Kvalificerad övertid, förstår inte mitt avtal.

Jobbar under kommunal. Vård och omsorg. Förstår inte om jag har rätt till kval övertid eller inte. Har läst avtalet, men tycker det är svårt att tyda.

Jag jobbar natt. Heltid 

Har blivit skickad på 2 obligatoriska utbildningar på dagtid, sammanlagt två dagar då jag egentligen skulle vara ledig, jag kan inte ta ut det i komp då jag jobbar ensam på natten. 

Jag trodde man fick allt i kvalificerad övertid om man jobbar på en fridag, men jag har fått enkel övertid de första timmarna av varje dag, dessutom inte samma tider, vilket verkar ologisk då det är lika många timmar per dag. 

Vad gäller?

• Svar på tråden Kvalificerad övertid, förstår inte mitt avtal.
  • Anonym (Uska)

Varför skulle du inte kunna ta ut det i komp? Då sätter de väl in någon annan. 
    Fråga löner för övrigt. Vad menar du med "jobbar  under kommunal", menar du att du är kommunalt anställd eller att du är med i Kommunal? 

• Anonym (Gg)
    Anonym (Uska) skrev 2023-01-19 01:07:25 följande:

Varför skulle du inte kunna ta ut det i komp? Då sätter de väl in någon annan. 
    Fråga löner för övrigt. Vad menar du med "jobbar  under kommunal", menar du att du är kommunalt anställd eller att du är med i Kommunal? 

Nej, vi får bara ta ut komp när ingen annan personal sätts in. Dvs dagtid kan man ta ett par timmar, men det får inte behövas en vikarie för det. 

Kommunal- båda. HR- Jag litar inte på hr.
  • Fontana

Jag har jobbat i en helt annan bransch, men där var det så de första timmarna man jobbade övertid var "enkel övertid", Måste man sedan jobba ytterligare vidare så blev det "kvalificerad övertid". Minns inte vid hur många timmar gränsen gick. Åtminstone inom denna organisation kunde man alltså inte få kvalificerad övertid direkt.

Du blandar inte ihop det med OB-tid? Alltså obekväm arbetstid. Eftersom du jobbar natt har du redan en kompensation för det. På min arbetsplats var det så att man ibland kunde få kvalificerad OB-tid direkt, beroende på när och hur man arbetade. Dessutom utgick det extra ersättning vid "storhelger", alltså jul, nyår och påsk till exempel. Men det är ju något helt annat än det du frågar om.

• Anonym (Uska)
    Anonym (Gg) skrev 2023-01-19 02:53:37 följande:
    Nej, vi får bara ta ut komp när ingen annan personal sätts in. Dvs dagtid kan man ta ett par timmar, men det får inte behövas en vikarie för det. 

Kommunal- båda. HR- Jag litar inte på hr.
    Det du skriver låter konstigt  Du är kommunalt anställd men litar inte på löner? 
  • Anonym (Gg)
    Fontana skrev 2023-01-19 06:47:17 följande:

Jag har jobbat i en helt annan bransch, men där var det så de första timmarna man jobbade övertid var "enkel övertid", Måste man sedan jobba ytterligare vidare så blev det "kvalificerad övertid". Minns inte vid hur många timmar gränsen gick. Åtminstone inom denna organisation kunde man alltså inte få kvalificerad övertid direkt.

Du blandar inte ihop det med OB-tid? Alltså obekväm arbetstid. Eftersom du jobbar natt har du redan en kompensation för det. På min arbetsplats var det så att man ibland kunde få kvalificerad OB-tid direkt, beroende på när och hur man arbetade. Dessutom utgick det extra ersättning vid "storhelger", alltså jul, nyår och påsk till exempel. Men det är ju något helt annat än det du frågar om.

Fontana skrev 2023-01-19 06:47:17 följande:

Nej jag blandar inte ihop ob med övertid. Om vi jobbar övertid direkt i snslutnjng till arbetspass ska det vars enkel övertidsersättning, men detta är på ledigs dagar, tror ersättningen borde skilja sig då.
  • Anonym (Gg)
    Anonym (Uska) skrev 2023-01-19 08:37:55 följande:
    Det du skriver låter konstigt  Du är kommunalt anställd men litar inte på löner? 
    Nej, Eftersom jag under mina år inom kommunen många gånger fått felaktig lön, alltid lägre.
  • Anonym (CF)
    Anonym (Gg) skrev 2023-01-19 08:51:25 följande:
    Nej, Eftersom jag under mina år inom kommunen många gånger fått felaktig lön, alltid lägre.
    Vad säger ditt fack när du frågar?
  • Anonym (Gg)

Ursäkta stavning, hoppas det går att tyda ändå.

• Anonym (Gg)
    Anonym (CF) skrev 2023-01-19 08:52:12 följande:
    Vad säger ditt fack när du frågar?
    Jag orkar inte ringa dagtid, ska sova nu. Mejl svarar de inte på.
  • Anonym (Ellen)

Handlar det om utbildning så får man inte kval övertid. Annars har du rätt i att arbete på fridag går som kval men inte när det gäller just utbildning/kurs/konferens. Så här står det i avtalet:

§ 7 Utbildning m.m.

En arbetstagare som i sin anställning deltar i utbildning, kurser, konferenser och liknande behåller lönen. Om utbildningen pågår högst 7 kalenderdagar får arbetstagaren dessutom behålla vad som skulle utgetts i tillägg för obekväm arbetstid om arbetstagaren utfört sina ordinarie arbetsuppgifter. Kompensation för övertidsarbete enligt § 20 utges inte i fall som avses i denna bestämmelse.

Dock får arbetstagaren för varje genomförd utbildningstimme på 12 tid som inte är ordinarie arbetstid, kompensation med en timme för varje utbildningstimme. För tid som inte kan kompenseras med ledighet utges i stället ersättning per timme som motsvarar fyllnadslön enligt § 20 mom. 4.

Svar på tråden Kvalificerad övertid, förstår inte mitt avtal.