• Anonym (Anonym)

Dålig arbetsplats

Vet inte var jag ska vända mig. Känner mig illa till mods. Har jobbat på ett ställe i några månader och blivit anställd där. I början kändes allt okej. Har under min tid fått väldigt många arbetsuppgifter lagda på mig. I början tyckte jag det var kul, men nu är det bara för mycket. Det känns som jag ska göra allt och vara alltiallo. Vissa saker kan jag inte lösa då jag inte har fått någon introduktion till det. Men ändå förväntas det hela tiden att jag ska lösa allt. Göra mirakel. Jag är verkligen inte lat eller skiter i mitt jobb. Det kan mina kollegor intyga. Vet att personen som hade tjänsten innan mig hade exakt samma problem som jag. Hen orkade tillslut inte vara kvar. 

Här om dagen hade jag en timme kvar på jobbet. Jag visste precis vad jag skulle göra den sista timmen innan jag ska skulle avsluta och gå hem. Då ringer en av cheferna på min privata telefon och frågar vad jag gör samt om jag kan prioritera dessa arbetsuppgifter istället. Visst svara jag och fixa med det sista minutrarna som var kvar. De här arbetsuppgifterna är inte ens mitt ansvar. Känner mig illa till mods att hen ringde. Känner mig också övervakad. 
    Är det jag som är känslig eller vad tycker ni?

Det blir bara värre och värre för varje dag som går. Jag känner mig också jagad av mina chefer hela tiden. Vet att många av mina kollegor känner precis som jag. 

• Svar på tråden Dålig arbetsplats
  • Anonym (Hmm)

Vad säger din chef när du berättar att du har för mycket att göra?

• Anonym (S)

Antingen tar du upp det med din chef, harvades som du har nu eller byter jobb. Det är inte värt att stanna om man inte trivs. 

Sedan ska du inte svara i din privata mobil om det är chefen som ringer. 

• FuckGoggleAskMe

Att en chef plötsligt ber dig ändra dina prioriteringar är väl varken konstigt eller ovanligt. Att du känner dig övervakad är väl inte heller så orimligt. Din chef har koll på vad du gör. Att du ibland får andra arbetsuppgifter som egentligen inte är dina, tja, din chef har rätt att ändra din uppgifter. 

Du kan klaga om du får så många arbetsuppgifter att du måste jobba över utan betalning, men annars tycker jag att du låter inflexibel och känslig. 

Ja, chefen borde inte använda ditt privata telefonnummer, men du verkar känna dig illa till mods över att chefen ringde överhuvudtaget, trots att det inte är konstigt att man blir uppringd av chefen. 

Att de har höga förväntningar på dig ska du väl ta som en komplimang. Är du något du inte kan klara av, får du säga till. 

• Anonym (B)

Du behöver sätta gränser. Allt som inte ingår i dina arbetsuppgifter behöver du inte tacka ja till.

• Dexter dot com

Vad svarar chefen när du berättar att du inte kan lösa vissa uppgifter pga utebliven introduktion eller när du frågar hur du ska prioritera dina uppgifter eftersom du inte hinner med ?

• Anonym (.)

Är du kanske någonstans, i något universum.. min nuvarande kollega tro?
    Det är okej, du behöver inte svara!

Men jag själv, och mina kollegor upplever just nu också precis samma som dig.
    I så fall är det här vanligare ..på arbetsplatser, det än vad man tror tydligen.
    Intressant!"

• Anonym (Ål)

Är det du som hade problem när du jobbade i affär och sen blev städerska?
    Låter som en person som hade trådar för ett tag sen.

• Anonym (Gränser)

Du får ju sätta gränser. Varför har du gett ut ditt privata mobilnummer om du inte vill att det ska användas? Ta ett ordentligt snack med din chef. Läs gärna igenom din rollbeskrivning om du har en sån. Lägger arbetsgivaren på uppgifter som ligger utanför din roll så ta upp det.

• EpicF

Varför svarar du ens i din privata telefon på arbetstid? 

Jag kan tycka du är lite känslig och kanske överreagerar då arbetsgivaren är den som fördelar och delegerar arbetet.

Men jag bygger det på vad du har sskrivit. Kan ligga andra saker bakom som gör att du känner som du gör. 

Kan du inte pröva att ha en dialog med din chef om vad som faktiskt är dina arbetsuppgifter och vad du förväntas göra? Få det mer konkret.

• Anonym (Dinna)

Om du ska göra X och chefen ber dig göra Y istället, då säger du att javisst, du ksn göra Y MEN då hinner du inte med X. 

Då får chefen välja om du ska göra X eller Y.

Är du minsta osäker på att de kommer gå på dig om att du inte gjort X kan du be att få skriftligt på mejl om dina ändrade arbetsuppgifter för dagen.

Sen är det så att på alla jobb måste man kunna prioritera, vara flexibel och kunna ändra sin planering. Inget konstigt med det!
    Men är det så att du har svårt med det, ta upp det med cheferna så kanske ni kan ha en lösning om hur mycket dina arbetsuppgifter får ändra sig under en dag och hur mycket tid du får på dig att få veta innan, tex.

• Anonym (Karriärist)

Du "hade en timme kvar på jobbet"? Så du har reglerad arbetstid? Inget särskilt kvalificerat jobb alltså?

Jag har alltid jobbat mycket och tyckt det varit roligt, jag är sjäv ambitiös och vill jobba på sådana företag. Det låter som du hamnat på en arbetsplats med för högt tempo för dig, inget konstigt med det, vi är alla olika, kanske vill du ha ett lugnt och förutsebart jobb och är mer engagerad i det du gör utanför jobbet. Finns gott om sådana jobb, testa offentlig verksamhet eller bank.

• Anonym (Kommunarberare)
    Anonym (Karriärist) skrev 2023-01-19 18:20:09 följande:

Du "hade en timme kvar på jobbet"? Så du har reglerad arbetstid? Inget särskilt kvalificerat jobb alltså?

Jag har alltid jobbat mycket och tyckt det varit roligt, jag är sjäv ambitiös och vill jobba på sådana företag. Det låter som du hamnat på en arbetsplats med för högt tempo för dig, inget konstigt med det, vi är alla olika, kanske vill du ha ett lugnt och förutsebart jobb och är mer engagerad i det du gör utanför jobbet. Finns gott om sådana jobb, testa offentlig verksamhet eller bank.

Blir lite irriterad på att du tar offentlig verksamhet som exempel på jobb som har ett lugnt och förutsägbart tempo. Känner dessvärre alldeles för många som jobbar på samma kommun som mig och som behövt sjukskriva sig pga på tok för hög arbetsbörda.
  • Anonym (Karriärist)

Det finns säkert undantag men i regel innebär att jobba offentligt att man har reglerad arbetstid, kollektivavtal och inte särskilt utmanande mål. Allt är förstås relativt, för vissa är det oerhört påfrestande att jobba en extra timme eller en lördag, för andra är allt under 60h vecka en lugn vecka. Samma med ansvar och kontrollbehov, allt är relativt, en del blir superstressade av ingenting. 

• Anonym (Dinna)
    Anonym (Karriärist) skrev 2023-01-19 22:04:14 följande:

Det finns säkert undantag men i regel innebär att jobba offentligt att man har reglerad arbetstid, kollektivavtal och inte särskilt utmanande mål. Allt är förstås relativt, för vissa är det oerhört påfrestande att jobba en extra timme eller en lördag, för andra är allt under 60h vecka en lugn vecka. Samma med ansvar och kontrollbehov, allt är relativt, en del blir superstressade av ingenting. 

Du har inte så bra koll på offentlig verksamhet va?
  • Anonym (Karriärist)

Jo, men du kanske inte har? Menar du att anställda i offentlig sektor INTE har kollektivavtal och reglerad arbetstid? Eller menar du att målen visst är jättetuffa? Ja, det är som sagt relativt och subjektivt men inte är det direkt investmentbank i London eller McKinsey... 

• Anonym (Dinna)
    Anonym (Karriärist) skrev 2023-01-19 23:06:56 följande:

Jo, men du kanske inte har? Menar du att anställda i offentlig sektor INTE har kollektivavtal och reglerad arbetstid? Eller menar du att målen visst är jättetuffa? Ja, det är som sagt relativt och subjektivt men inte är det direkt investmentbank i London eller McKinsey... 

Hur tror du vardagen ser ut för till exempel barnmorskor, sjuksköterskor och lärare?
  • EpicF
    Anonym (Karriärist) skrev 2023-01-19 23:06:56 följande:

Offentliga sektorn är väldigt stor och det ingår en hel dös med verksamheter. Bla hälso-sjvård, omsorg och utbildning (skola etc) för att nämna några. Och dessa verksamheter är absolut inte förutsägbar arbetsplats eller lugna tempot. Men absolut de har kollektivavtal och i många fall reglerad arbetstid, som ofta kan tendera till att bli övertid. Och målen man ska uppnå kan också vara tuffa. Många tuffa budgetmål som exempel. 

Så det går inte att säga att offebtlig sektor alltid har reglerad arbetstid, lugnare tempo och inte särskilt utmanade mål. 

Summan av kardemumma, enda rätta du hade om offentlig sektor var att de har kollektivavtal. Så nej, någon stor kunnslap om att jobba i offentlig sektor har du inte. 
Svar på tråden Dålig arbetsplats