• Anonym (Osäker)

Har jag något ansvar här?

Ett paket levererades felaktigt till mitt hus. Jag jobbade, så det låg kvar på trappan i några timmar. När jag kommer ihåg det, går jag ut för att hämta det, men då är det borta.
    En granne kommer senare över och visar bild på min dörr, som hon fått som bevis för leverans. Jag förklarar och hon blir arg, anklagar mig först för stöld (med andra ord) och sen att det är mitt fel att det blev stulet. 

Hon kontaktar de som levererade paketet, men de tar tydligen inte på sig ansvaret när hon godkänt att de får lämna utanför och menar på att hon borde ha gått hit direkt när smset med dörren kom.
    Nu är skulden åter tillbaka på mig och hon vill att jag ska kompensera henne och hotar att anmäla mig för stöld annars.

• Svar på tråden Har jag något ansvar här?
  • molly50
    Anonym (N) skrev 2023-01-18 10:38:39 följande:

TS jobbar väl Home Office. Alla kan inte gå iväg då till grannen när som helst.
    Har man otur kan någon ta paketet på några minuter. 

Ok. Jag uppfattade inte det.
    Men någon gång under dagen borde hon väl ha en rast då hon kan gå till grannen med paketet.
    Oavsett så har ju grannen bevis mot budfirman i och med att TS husnummer syns på bilden som budfirman tog.
    Så det borde ju vara ganska enkelt. Istället för att anklaga TS för stöld och ställa krav på henne.
  • Anonym (Jojo)

Inte ditt fel eller ansvar alls Ts, inte heller moraliskt. Hur skulle Ts veta att det var fellevererat? Kunde ju vara nån annan i familjen som beställt nåt. Jag hämtar inte heller in paket på studs om jag sitter i telefon/möte. 

• Anonym (Ordning)
    Anonym (xxx) skrev 2023-01-18 09:43:19 följande:
    Fast hon såg väl inte det. Hon fick ett meddelande att det var levererat och en bild på var det fanns. Men då fanns det inte kvar där. 
    Meddelandet brukar komma inom några minuter, så om paketet låg utanför din dörr i timmar så var det inte du som var långsam.

Hur som helst är det grannens problem att hantera det hela med säljaren.

• Anonym (P)

Först var grannen alltså arg för att hon trodde att du tagit in paketet och sedan blev hon arg för att du inte tagit in paketet. Inte lätt att göra en sådan människa nöjd!

• Anonym (Izzy)

Hur visste du ens att det låg ett paket utanför dörren? 

Det var ju grannen som fick sms med bilden varför hämtade inte HON det direkt hon fick smset? Det kunde ju likagärna ha stulits från hennes dörr annars. Om de lagt det rätt menar jag.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Izzy) skrev 2023-01-18 20:09:55 följande:

Hur visste du ens att det låg ett paket utanför dörren? 

Det var ju grannen som fick sms med bilden varför hämtade inte HON det direkt hon fick smset? Det kunde ju likagärna ha stulits från hennes dörr annars. Om de lagt det rätt menar jag.

Såg från fönstret när det levererades. 
  • Anonym (Izzy)
    Anonym (Osäker) skrev 2023-01-18 20:16:00 följande:
    Såg från fönstret när det levererades. 
    Vet grannen ens att du såg det? Det var ju rena turen eller kanske oturen att du såg det. Du kunde ju varit i ett annat rum just då tex.

Vad sa grannen om varför hon själv inte hämtade paketet när hon fick sms om det?

Kan grannen ha gjort en fuling, hämtat det och nu säger att det är borta för att få tillbaka pengarna eller dubbelt upp av varan? För jag tycker grannen är den mest misstänkta här eftersom hon inte genast gick ut och hämtade paketet när smset kom.
  • Anonym (U)

Då får hon väl polisanmäla då. Hur ska hon kunna bevisa att du tagit paketet?

• Anonym (Anonym 666)

Nej. Det är inte ditt fel att idioter ställer saker utanför din dörr. Antingen har de levererat fel eller så har grannen skrivit fel adress. Hur som helst, inte ditt problem. Grannen får begära ersättning från de som levererade om det var fel adress.

• Anonym (Anonym 666)

Såg nu att ni bor i parhus. Leverantören har rätt, hon borde ha hämtat paketet direkt. Hon har ingen rätt till ersättning.

• Räkan77

Har din granne någon funktionsnedsättning som gör att hon inte kan ta sig till din dörr? Annars förstår jag inte varför hon inte gick och hämtade paketet på en gång. 

• Anonym (Osäker)

Det är inte vägg-i-vägg-grannen, utan en som bor längre ner längs vägen. Hon väntade tydligen flera paket, de andra kom rätt och hon insåg inte förens senare att ett saknades.

• Anonym (U)

Läskigt att någon har smugit vid din trapp och stulit paketet... Förvånad

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Osäker) skrev 2023-01-19 12:24:36 följande:

Det är inte vägg-i-vägg-grannen, utan en som bor längre ner längs vägen. Hon väntade tydligen flera paket, de andra kom rätt och hon insåg inte förens senare att ett saknades.

Men jaha, ja nu klarnar det ytterligare. Hur som helst, inte ditt problem. Hon hade inte koll men vill inte inse att det är hennes eget fel så nu söker hon någon att skylla på.
  • Egon den stora

Sånna grannar behöver man inte ens prata med. 
    Låt henne anmäla och lägg inte ned mer energi i den frågan. 

Svar på tråden Har jag något ansvar här?