• Anonym (Osäker)

Har jag något ansvar här?

Ett paket levererades felaktigt till mitt hus. Jag jobbade, så det låg kvar på trappan i några timmar. När jag kommer ihåg det, går jag ut för att hämta det, men då är det borta.
    En granne kommer senare över och visar bild på min dörr, som hon fått som bevis för leverans. Jag förklarar och hon blir arg, anklagar mig först för stöld (med andra ord) och sen att det är mitt fel att det blev stulet. 

Hon kontaktar de som levererade paketet, men de tar tydligen inte på sig ansvaret när hon godkänt att de får lämna utanför och menar på att hon borde ha gått hit direkt när smset med dörren kom.
    Nu är skulden åter tillbaka på mig och hon vill att jag ska kompensera henne och hotar att anmäla mig för stöld annars.

• Svar på tråden Har jag något ansvar här?
  • Anonym (N)

Hon kan kontakta säljaren också om det var en online beställning. 

Oftast får kunden återbetalning när något liknande händer.

Hon har bevis att paketet ej levererat till henne . 

Sen kan säljaren ta detta med budet.

• Anonym (A)

Om grannen såg att paketet leveraredes till din dörr, varför gick hen inte dit och hämtade då? Förstår inte hur detta ska vara ditt fel.

• Anonym (xxx)
    Anonym (A) skrev 2023-01-18 09:40:59 följande:

Om grannen såg att paketet leveraredes till din dörr, varför gick hen inte dit och hämtade då? Förstår inte hur detta ska vara ditt fel.

Fast hon såg väl inte det. Hon fick ett meddelande att det var levererat och en bild på var det fanns. Men då fanns det inte kvar där. 
  • Anonym (A)
    Fast hon såg väl inte det. Hon fick ett meddelande att det var levererat och en bild på var det fanns. Men då fanns det inte kvar där. 

Ah, okej men ser ändå inte hur ts är ansvarig för det.
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2023-01-18 09:48:31 följande:

Ah, okej men ser ändå inte hur ts är ansvarig för det.
    TS är inte ansvarig för det.
    Det är budfirman.
    Det TS möjligen hade kunnat göra är att gå med paketet till grannen om hon såg att det var fellevererat,istället för att ta in det till sig.
    Det är vad jag hade gjort.
    Men det får TS uppdatera oss om hur det ligger till med det.
    Grannen skulle kunna använda bilden på paketet som bevis mot budfirman för att det har levererats till fel dörr,då husnumret,enligt TS,syns på bilden.
    Hon har godkänt leverans till dörren,men inte till fel dörr.
    Men grannen kan inte kräva något av TS då TS inte har gjort fel.
  • Fiona M

Om det syns att det är ditt hus har grannen bevis till budfirman att det levererats fel.

• Anonym (MR klister)

Låt henne anmäla. 

• Mrs Moneybags

Det är väl ganska enkelt. Budfirman har levererat till fel adress och de har till och med tagit en bild som bevisar det. Det kan aldrig bli ditt fel. 

• Anonym (N)
    molly50 skrev 2023-01-18 10:11:37 följande:
    TS är inte ansvarig för det.
    Det är budfirman.
    Det TS möjligen hade kunnat göra är att gå med paketet till grannen om hon såg att det var fellevererat,istället för att ta in det till sig.
    Det är vad jag hade gjort.
    Men det får TS uppdatera oss om hur det ligger till med det.
    Grannen skulle kunna använda bilden på paketet som bevis mot budfirman för att det har levererats till fel dörr,då husnumret,enligt TS,syns på bilden.
    Hon har godkänt leverans till dörren,men inte till fel dörr.
    Men grannen kan inte kräva något av TS då TS inte har gjort fel.

TS jobbar väl Home Office. Alla kan inte gå iväg då till grannen när som helst.
    Har man otur kan någon ta paketet på några minuter. 

• Cereal Killer

Oavsett vilken dörr det levererats till så hade det väl antagligen blivit stulet. Jag vill nog hävda att det är grannens fel snarare än budfirmans. Grannen kunde uppenbarligen också snabbt räkna ut var paketet befann sig och hade således lätt kunnat hämta det så fort det levererats.

Men oavsett så är det självklart inte TS fel. 

Svar på tråden Har jag något ansvar här?