• Anonym (Nicke)

Är detta otrohet?

En del menar att gränsen för otrohet bara är fysisk medan andra menar att det är otrohet när man bryter en överenskommelse i relationen.

Jag var tidigare fysiskt otrogen i vår relation. Inget jag är stolt över men vi beslutade att försöka efter det. Nu visade det sig att parallellt med detta hade min partner haft en flerårig konversation med ett gammalt krogragg. Och han verkade väldigt intresserad av att ses. Jag råkade se delar av konversationen. Det var inget som visade att hon direkt var intresserad av honom. Dock avvisade hon inte heller honom.  Sen pratade de känslomässigt om känsliga saker vilket tyder på att det fanns något mer än bara vänskap där i grunden då man inte skriver till vem som helst om sånt.

Min partner hemlighöll deras konversation och ljög om den. Hon erkände även vid ett bråk om deras kontakt att de tyckte om varandra och sa att jag var en sämre partner än honom (de har inte träffats på många år). Vi kom överens om att de inte skulle ha kontakt men även att hon skulle plocka bort honom från sociala medier. Det senare skedde aldrig fast det gick veckor.

Nu misstänker jag att de fortsätter ha kontakt. Räknas det som otrohet?

• Svar på tråden Är detta otrohet?
  • Anonym (My)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 10:14:32 följande:
    Är detta otrohet?

En del menar att gränsen för otrohet bara är fysisk medan andra menar att det är otrohet när man bryter en överenskommelse i relationen.

Jag var tidigare fysiskt otrogen i vår relation. Inget jag är stolt över men vi beslutade att försöka efter det. Nu visade det sig att parallellt med detta hade min partner haft en flerårig konversation med ett gammalt krogragg. Och han verkade väldigt intresserad av att ses. Jag råkade se delar av konversationen. Det var inget som visade att hon direkt var intresserad av honom. Dock avvisade hon inte heller honom.  Sen pratade de känslomässigt om känsliga saker vilket tyder på att det fanns något mer än bara vänskap där i grunden då man inte skriver till vem som helst om sånt.

Min partner hemlighöll deras konversation och ljög om den. Hon erkände även vid ett bråk om deras kontakt att de tyckte om varandra och sa att jag var en sämre partner än honom (de har inte träffats på många år). Vi kom överens om att de inte skulle ha kontakt men även att hon skulle plocka bort honom från sociala medier. Det senare skedde aldrig fast det gick veckor.

Nej
  • Anonym (ta ett beslut)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 10:14:32 följande:
    Är detta otrohet?

Spelar det någon roll? Du måste bestämma hur du vill ha det i framtiden 
  • Anonym (S)

Nej, det tycker jag inte. 

Sedan är det lustigt att du råkar se så mkt av deras konversation. Om du inte litar på henne, vilket du inte verkar göra, eftersom du snokar, så gör slut. Du klarade ju inte heller själv av att hålla dig trogen, så ni ska kanske inte vara ett par.

• Anonym (Hmm)

Nej, det är inte otrohet från hennes sida men det är inte ok att bryta löften i en relation. Du måste bestämma dig för om du ska lämna henne eller inte. Antingen är det här en stor grej för dig och då måste du lämna henne för hon visar att hon inte är pålitlig, hon skiter i dina känslor, önskemål och vad hon lovat. Eller så är det här inte en så pass stor grej att du vill lämna henne men då ska du också släppa att hon chattar med honom och inte be henne bryta kontakten. Du kan liksom inte ha kakan kvar och äta den samtidigt.

• Anonym (My)

?Vi kom överens? låter snarare som att hon sa så för att du skulle ge dig och sluta vara så svartsjuk. Bara för att få dig lugn.

Jösses hon måste väl få prata om sitt liv och sina känslor med andra? Utan att du skall gå u taket 

• Anonym (Nicke)
    Anonym (S) skrev 2023-01-16 10:28:57 följande:

Nej, det tycker jag inte. 

Sedan är det lustigt att du råkar se så mkt av deras konversation. Om du inte litar på henne, vilket du inte verkar göra, eftersom du snokar, så gör slut. Du klarade ju inte heller själv av att hålla dig trogen, så ni ska kanske inte vara ett par.

Jag har inte sett så mycket. Jag råkade se ett meddelande när hon stod med mobilen. Det var någon kille som ville träffa henne. Jag frågade därför om jag fick läsa men hon vägrade (det var första gången jag frågat det någonsin). Och det hela fick en stor snöbollseffekt då hon sa att det stod något helt annat. Men jag hade ju råkat läsa delar av meddelandet... Så inte bara att hon dolde saker, hon ljög också om det.

Några dagar sedan berättade hon vem det var, att de båda ville dejta förut men var upptagna. Att de skrivit i flera år. Och jag råkade se lite mer av chatten när hon plockade fram meddelandet som jag råkat se (då jag begärde att få läsa det).

Man behöver inte göra slut för att man inte litar på sin partner. Man kan jobba på tillit, transparens, kontrollbehov, osv.

• Anonym (ta ett beslut)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 10:44:37 följande:

Jag har inte sett så mycket. Jag råkade se ett meddelande när hon stod med mobilen. Det var någon kille som ville träffa henne. Jag frågade därför om jag fick läsa men hon vägrade (det var första gången jag frågat det någonsin). Och det hela fick en stor snöbollseffekt då hon sa att det stod något helt annat. Men jag hade ju råkat läsa delar av meddelandet... Så inte bara att hon dolde saker, hon ljög också om det.

Några dagar sedan berättade hon vem det var, att de båda ville dejta förut men var upptagna. Att de skrivit i flera år. Och jag råkade se lite mer av chatten när hon plockade fram meddelandet som jag råkat se (då jag begärde att få läsa det).

Man behöver inte göra slut för att man inte litar på sin partner. Man kan jobba på tillit, transparens, kontrollbehov, osv.

Klart man kan jobba på det men vad vill du och tror du att det kommer funka mellan er i framtiden?

Att göra slut är inte enbart en fråga om otrohet eller inte.
  • Anonym (japp)

Ja det är otrohet, men du har ju oxå varit otrogen så kontentan av det hela är att ni båda lever i ett destruktivt förhållande där båda springer runt bakom ryggen på den andra. Dvs ni är båda två fega och omogna och borde inte vara i en relation öht.

Mitt råd är att ni gör slut och förbli singlar tills ni mognat.

• Anonym (S)

Så hon märkte alltså inte att du läste på hennes mobil, fast du borde varit ganska nära henne för att kunna se? Och i din trådstart så skriver du att du hann se både vad han skrev och hon svarade. Känns som att du snokat.

Är det så ni ska fortsätta då? Du går igenom hennes telefon, hon går igenom din, ni har koll på var ni befinner osv. För mig är det inte tillit, det är ett kontrollerande beteende av två personer som inte litar på varandra. 

• Anonym (japp)

Det är mycket man KAN jobba på men folk gör sällan det för att det är mycket enklare att snacka bort sina brister med diverse BS än att jobba med sig själv. Dessutom krävs det självinsikt om sina brister för att man öht ska överväga att jobba på det och det är det långt ifrån alla som har. Folk vill ju sälla se sig själva som fega och omogna, så därför rationaliserar man bort det med diverse "förklaringar" istället och så snackar man ihjäl sig kring alla påhittade "anledningar" och kommer aldrig ner till det verkliga problemet.

Människor förändras väldigt sällan i grunden, och det räcker inte med några samtal med sin partner, för att verkligen komma till botten med sitt beteende krävs terapi. För även om ni är kvar i er relation och slätar över era "misstag" så kommer ju grunden till "misstagen", dvs varför ni öht agerade som ni gjorde vara kvar.
Svar på tråden Är detta otrohet?