Inlägg från: Anonym (Li) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Li)

    Lärarnas förtroendetid?

    Lärarna gör redan sin förtroendearbetstid var de vill. Jag anser att lärarna har för lite reglerad arbetstid. 40 regl och 5,5 oregl hade underlättat för samarbeten med andra lärare, rektor, SYV, Elevhälsa och möten med vh. För, kom igen, hur många lärare är inte konsekvent otillgängliga hela sin förtroendetid, och är man t.ex. slöjdlärare ska ingen inbilla mig att man sitter och ritar korsstygnsmönster eller fågelholkar hemma i 10,5 timmar i veckan. 

    I lärararavtalet ska läraren mestadels syssla med enskilt för-och efterarbete på förtroendearbetstiden. Det innebär större planeringar, bedömning och rättning. Kortare förberedelser hinner man på de 50% av undervisningstiden som ligger på den reglerade arbetstiden. Vissa hinner allt på den tiden om man är van lärare och kör sina gamla lektionsplaneringar. Många bryr sig då inte ens om att ha en enda föräldrakontakt på förtroendetiden. Nej, det är för ojämn arbetsbörda mellan lärare och för olika arbetsmoral på förtroendetiden. Det är förlegade avtal som bör ändras. 

  • Anonym (Li)
    Karl03 skrev 2023-01-16 09:52:09 följande:

    Lärarna du refererar till jobbar 45 timmarsvecka! Inte 40..

    Sen är det som du nämner sommarlov, men jag tror att arbetsgivaren vinner mer på det upplägget än vad lärarna  gör. På allvar!

    Att man är ledig på loven har ju sina logiska förklaringar ändå! Man följer elevernas skolgång och schemaläggning. Men visst, jag skulle också kunna tänka mig andra upplägg. Man kan ju för det första fundera över om eleverna behöver ha så ruskigt mycket liv som vi har i Sverige. Funkade väl förr när alla mammor var hemmafruar och många barn behövde hjälpa till i jordbruket och liknande, men idag?

    Treterminersupplägg finns ju i vissa länder. 

    Och ifall du inte visste det så kan jag tillägga att det knappast suktas efter långa sommarlov. Det visar sig ju rent BEVISLIGEN och rent statistiskt genom att alltför få söker sig till läraryrket, alltför många lärare flyr från läraryrket, och många lärare söker sig till friskolorna där man inte sällan inte har semestertjänster. För det tål ju också att påpekas. Långt ifrån alla lärare ens idag har långa sommarlov. Det finns undantag! Dessutom är det många som gärna skulle byta till 40 timmarsvecka, och kunna söka semester när
    man vill. Boka en resa till fjällen eller sticka till Kanarieöarna en vecka när det är billigt i stället för att hållas som gisslan av skolans lovveckor. 


    Så att komma dragandes med att lärarna valt yrke för sommarlovets skull är om något som känns förlegat! Och om det nu vore så? Vad var problemet med det? Jag tänker att olika yrken har väl sina lockelser likväl som nackdelar? Jag förstår faktiskt inte jantelagen och sossetänket här. Varför ska precis allt vara lika?


    Jag skulle välkomna ett treterminersupplägg.

    Problemet med så här mycket förtroendearbetstid är att samtliga lärare på en skola förväntas arbeta i snitt 5,5 timmars "övertid" per arbetsvecka om verksamheten ska gå ihop om de hade haft ett normalt heltidsmått på 40 timmar inom kontorstider. Tror du på allvar att alla 120, alla 60 eller ens alla 25 pers på en liten skola, skulle orka 45,5 timmar, vecka ut och vecka in, för att skrapa ihop till sina lov?

    Inbilla mig sedan att samtliga på en försäkringskassa, ett socialkontor eller lönekontor skulle jobba över i den omfattningen för att kunna kompa ut motsvarande lärares "inarbetade" tid.

    Problemet är glidarna, de många glidarna, de glider även innanför sina 35, men det är ren förlustaffär för AG att de gör i princip ingenting utanför de 35 och AG är maktlös.

    Min erfarenhet är att det alltid skriks i högan sky när någon vill pilla på avtalet. Även från specialpedagoger som definitivt kan utföra sitt arbete (bättre!) på en semestertjänst. Det säger allt om hur förmånligt de flesta tycker det är med förtroendearbetstid då man jobbar in, eller "jobbar in", tid som arbetsgivare inte får, inte kan kolla eller ens stämma av i dialog.

    Det är inte jante eller sosse att kritiskt kommentera ett stort svinn av timmar och en stor orättvisa gentemot de lärare som sliter häcken av sig och även kompenserar för latmaskarna och bränner ut sig.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Jess) skrev 2023-01-16 08:40:17 följande:

    Så då känner jag, varför kan jag inte få administrera min tid helt själv?

    Varför måste 35 timmar i veckan vara arbetsplatsförlagd tid? Jag kan tillägga att jag garanterat arbetar minst 45h/v under nio av tio arbetsveckor på året. Snittar säkert på 50 en genomsnittlig vecka. Finns det inte kollegor som fuskar på olika sätt? Jo absolut men de är få, vi har nämligen så mycket att göra. Dessutom så spelar det ju ingen större roll ändå, vissa drar ju benen efter sig oavsett om vi är på skolan eller inte.


    Vad är problemet med att arbetsgivare reglerar din arbetstid så timmar som i snitt 35 per vecka? Samtidigt som din arbetsgivare antar att du gör i snitt 45,5. Har du inget samarbete med andra med lite kortare varsel än konf spikade för hela terminen? Ska annan personal, din chef eller elever inte kunna ha några förväntningar eller möjligheter att hitta dig på skolan ett hyfsat antal tillfällen utanför lektion? Har du någon aning om hur få lärare på vissa skolor som inte öppnar ett mail efter de "35 timmarna". Vet du hur ett litet antal men ingen raritet, utan konsekvenser, pyser iväg innan ramtiden är slut och utan att registrera det digitalt som minus medan skolsköterskan varje dag måste stämpla in och ut?

    Nej, mer kontroll så blir det självsanerande och de med samvete slipper bli utslitna och blir istället tongivande. Skolk skolar skolk, även i vissa vuxenkulturer, när friheten är för stor och dålig arbetsmoral inte straffar sig. 
  • Anonym (Li)
    Karl03 skrev 2023-01-16 07:37:38 följande:
    Det är ju inte social samverkan och arbetslagsplanering eller möten vi pratar om utan individuell planering.
    För räkneexemplets skull har du alltså 10,5 tim per vecka på valfri plats till enskilt för-och efterarbete. Menar du att du behöver förlägga mer av den tid som inte är undervisning, hemma? Hur kan du behöva mer än 10,5 timmar?? 
Svar på tråden Lärarnas förtroendetid?