Karl03 skrev 2023-01-16 00:22:48 följande:
Lärarnas förtroendetid?
Är det inte dags att lärarna som under pandemin ofta jobbade hemma nu kan få göra sin förtroendetid var de vill?
Att ett visst antal timmar måste göras på skolan känns aningen förlegat när hemarbete i övrigt blivit så mycket vanligare för en massa andra yrkesgrupper.
Undervisningen och möten osv måste såklart ske fysiskt på plats det fattar alla men att planera lektioner? Kom igen..
Det är svårt att arbeta hemma när man arbetar med människor. När jag startade min lärarbana för snart 30 år sen, var det så som du skriver. Vi fick jobba med allt var vi ville, förutom lektioner och konferenser. Då fanns det inte datorer men det var en gammal vana från skolans barndom, då många lärare ute på landsbygden bodde i samma hus som skollokalen fanns i. Då hade man sitt kontor hemma, helt enkelt.
Idag är skolor stora, man förväntar inte ha kontor hemma etc.
När jag hade jobbat något år bara, förändrades USK-en (för er som inte vet = undervisningsskyldighet, dvs hur många timmar av ens arbetstid som var lektioner, och poff, så fick vi fler lektioner. Samtidigt hade fack och arbetsgivare kommit överens om att vi behövde vara mer på plats för att samverka mer. Då tvingades arbetsgivaren ordna så att det fanns fler, och ordentliga arbetsrum på skolan.
Jag minns speciellt en lärare i historia, som fick det väldigt jobbigt eftersom han hade ett helt bibliotek hemma, där han satt och jobbade och använde sina böcker när han planerade undervisningen. Han kunde inte ta med alla dessa böcker till jobbet, och skulle inte heller eftersom det var hans privata böcker. Han fick helt enkelt tänka nytt.
Sedan kom datorerna lite smått. I början hade vi en fast dator per arbetsrum (3-4 lärare som fick dela). Det höll i ca 1 år, sen behövde vi fler eftersom man jobbade mer och mer på dator och när frånvarosystemet blev digitalt så var arbetsgivaren tvungen att ordna så att alla hade varsin dator eftersom man skulle in på datorn hela tiden. Eleverna fick låna datorer på den tiden och hade inte sin personliga.
Någonstans där försvann USKen helt, fast arbetsgivare "lovade" att det inte var för att man skulle lasta på lärarna ännu fler lektioner. Det vet vi alla hur det gick med. Har lärarna inte fått fler lektioner så har de fått många andra uppgifter som finns bredvid, och som förväntas lösas. Liksom "osynliga" uppgifter som man måste hitta tid till.
Där jag jobbar har vi under många år haft ett avtal med 40 + 5, vilket har fungerat bra tycker de flesta. Det avtalet försvann för något år sedan och vi är nu tillbaka på 35+10. Vi är så vana att jobba som vi gjorde innan, så dyker det upp något möte eller annat som ligger utanför ens ramschema så löser vi det. Det finns ingen hos oss som säger att den inte kan för att de 35 timmarna är slut. Flexibilitet krävs när man jobbar inom skolan. Vi samverkar väldigt mycket, har fortbildning tillsammans tex, samt fångar upp elever som behöver det.
Skolinspektionen gjorde en granskning för ca 2 år sedan, apropå just hur skolor fångar upp elever i behov av stöd. Vi fick ingen negativ kritik alls! Inga punkter som behövde förbättras, inte ens några tips på vägen. De var synnerligen nöjda med hur vi jobbar med de här sakerna. Det går alltså utmärkt för skolor att göra ett bra jobb vad gäller elever samt samarbete även om man har 35+10, så länge organisationen medvetet jobbar med de sakerna.