Inlägg från: Anonym (tvärtom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvärtom)

Lärarnas förtroendetid?

Den förändring som behöver göras för skola och läraryrket är en professionalisering och normalisering.

Att lärare har nån slags märklig särställning är förlegat, det finns ingen anledning till det. Det vore fullt möjligt att skapa ett upplägg som innebär att lärare jobbar precis som alla andra, 40 timmarsveckor och respekt för sin tid när man är ledig.

Suktandet efter de långa loven gör att lärarkåren hålls som gisslan. Det går inte att ställa några krav alls när det gäller rimliga scheman/arbetstider, ledarskap, uppföljning och arbetsmiljö.

Den arbetsmiljö som finns i skolan skulle inte vara acceptabel på någon annan arbetsplats; varmt på sommaren, kallt på vintern, trångt, hög ljudnivå, hot och våld, att bli ständigt störd, behöva göra kollegors arbete med obefintligt varsel, ständiga ändringar av ramar, regler, läroplaner, betygssystem och annat utifrån politiska nycker.

Det är klart att resultaten sjunker för eleverna när skolan organisatoriskt och politiskt är en så oseriöst skött verksamhet.

Utbildning och kunskapsutveckling på 2000-talet ställer extremt höga krav på skolan, samhället ställer krav på att barn får utvecklas till trygga individer. Hattandet duger inte, det behövs en seriös ledning och styrning av skolan.

Långsiktigt, när man fått ordning på professionaliteten i skolan, kan det vara rimligt att avreglera tider och öppna upp för flexibla lösningar. Idag är det dock för rörigt, chefer/rektorer har inte koll på sina lärare, vad som blir gjort och inte. Skulle de släppa taget om den lilla kontrollmöjlighet som finns så blir det sämre för eleverna eftersom det finns tillräckligt många lärare som inte har den allra högsta ambitionen eller förutsättningar att klara sig utan stöd och samarbete med kollegor.

• Anonym (tvärtom)
    Karl03 skrev 2023-01-16 09:52:09 följande:

Lärarna du refererar till jobbar 45 timmarsvecka! Inte 40..

Sen är det som du nämner sommarlov, men jag tror att arbetsgivaren vinner mer på det upplägget än vad lärarna  gör. På allvar!

Att man är ledig på loven har ju sina logiska förklaringar ändå! Man följer elevernas skolgång och schemaläggning. Men visst, jag skulle också kunna tänka mig andra upplägg. Man kan ju för det första fundera över om eleverna behöver ha så ruskigt mycket liv som vi har i Sverige. Funkade väl förr när alla mammor var hemmafruar och många barn behövde hjälpa till i jordbruket och liknande, men idag?

Treterminersupplägg finns ju i vissa länder. 

Och ifall du inte visste det så kan jag tillägga att det knappast suktas efter långa sommarlov. Det visar sig ju rent BEVISLIGEN och rent statistiskt genom att alltför få söker sig till läraryrket, alltför många lärare flyr från läraryrket, och många lärare söker sig till friskolorna där man inte sällan inte har semestertjänster. För det tål ju också att påpekas. Långt ifrån alla lärare ens idag har långa sommarlov. Det finns undantag! Dessutom är det många som gärna skulle byta till 40 timmarsvecka, och kunna söka semester när
    man vill. Boka en resa till fjällen eller sticka till Kanarieöarna en vecka när det är billigt i stället för att hållas som gisslan av skolans lovveckor. 

Så att komma dragandes med att lärarna valt yrke för sommarlovets skull är om något som känns förlegat! Och om det nu vore så? Vad var problemet med det? Jag tänker att olika yrken har väl sina lockelser likväl som nackdelar? Jag förstår faktiskt inte jantelagen och sossetänket här. Varför ska precis allt vara lika?

Jag tror du missar och misstolkar en hel del av det jag skriver, kanske det mesta.
    Du behöver inte bli upprörd :)

Ta ett andetag och läs en gång till.
    Jag säger att lärarna skulle kunna jobba 40 timmar, finns ingen anledning att deras veckotid ska förlängas. Det går att ändra.

De långa loven är en viktig anledning, tror jag, till att den förändringen inte är så busenkel att genomföra men jag tror samtidigt att du har rätt - allt fler lärare inser att det inte vore så tokigt att ha anständiga arbetsförhållanden så man slipper ligga halvdöd på helgerna (eller sitta och rätta prov) för att sedan få ångest på söndagkvällen och magont på måndag..

Jag har sprungit på en hel del lärare som jobbar inom komvux, där man sedan länge gått över till vanliga 40-timmars veckor och semestertjänster. Även om folkhögskolorna är detta vanligt (norm?).

Det finns faktiskt inte heller nån anledning till att eleverna ska ha så långa sommarlov.. Hellre lite glesare arbetsdagar/veckor, mer tid åt idrott/musik/skapande etc.
    Idag är snarast sommarloven ett problem, särskilt för många föräldrar som inte får ihop sina semestrar med barnens sommarlov. Så får barnen driva omkring vind för våg en stor del av tiden..

Jantelag? Sossetänk? 
    ok :)

Svar på tråden Lärarnas förtroendetid?