Inlägg från: Anonym (Christer "Casanova" Carlsson-Nilsson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Christer "Casanova" Carlsson-Nilsson)

Svårt att hitta kvinna som man

Anonym (Snart 42) skrev 2023-01-15 22:57:52 följande:

Jag är snart 42 år och har samma läge även om jag har haft sex fler gånger än dig.

Men det första du ska göra är att sluta jämföra hur det är för kvinnor eftersom det ändå påverkar din situation och bara kommer att göra dig bitter vilket verkligen inte kommer gynna dig.

Det stämmer att kvinnor har en stor fördel på online dejtingmarknaden (mycket beroende på att det är så snedfördelat i antalet män och kvinnor där), vilket statistiken från t.ex. Tinder när det gäller likes och matchningar är förkrossande tydlig för. Kvinnor högersvajpar på ca 5% av killarna och killarna på ca 55% av kvinnorna och fördelningen män/kvinnor är ca 75%/25%. Dessutom får ca 20% av männen ca 80% av alla matchningar (detta är global data och kan ju så klart skilja sig när det gäller Sverige).

Men både män och kvinnor har problem med hur dagens dejtingmarknad även om problemen set olika ut. För en normal man är det största problemet att man är väldigt ofta är helt osynlig och inte når fram genom bruset. För kvinnorna är ett stort problem att de generellt blir överösta med meddelande så att det inte är hanterbart. Dessutom är ju majoriteten av de meddelanden av väldigt låg kvalité.

Jag ser ingen anledning att försöka fastställa om män eller kvinnor har det "värst", eftersom det så mycket beror på vilket perspektiv man utgår ifrån. Topp 20% av männen har det ju t.ex. jättebra medan övriga 80% (särskilt de 10% på botten) har det väldigt svårt.
    För kvinnorna blir det ju så klart hög konkurrens om topp 20% av männen viket gör att de männen i många fall kan ligga runt och "utnyttja" kvinnor för enbart sex.

Förstår att det är skitjobbigt för det är ju inte direkt så här iallafall jag hade sett livet framför mig när jag var 25-30. Då räknade jag med att ha en familj vid det här laget på samma sätt som alla min vänner har. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Dock är det väldigt viktigt att inte bli bitter och istället försöka hitta det som är positivt i livet och inte ge upp. Vi ska ju förhoppningsvis leva tills vi är 85-90 och kan förhoppningsvis hitta någon att leva tillsammans med innan vi trillar av pinn.

Själv började jag prata lite med en terapeut för något år sedan. För mig var det väldigt skönt att kunna prata ut med någon som jag inte har en annan relation till (som t.ex. mina vänner). Jag är lyckad på de flesta andra delarna av mitt liv men just detta kan stundtals kännas rätt tungt och ledsamt och då är det bra att ha någon att prata med.
    De samtalen löser inte grundproblemet med dålig framgång inom dejtingen, men är ändå väldigt värdefullt. När det gäller dejting grejorna har jag personligen fått ut mycket från happydating.se och podcasten med samma namn (finns på websidan och Spotify), och känner att jag ändå är på rätt spår även om inte det lett till ett förhållande (än).

Förhoppningsvis kanske en sån sak kan hjälpa dig  med det mentala en del också.

Jag har kört online (verkar finnas några olika aktörer) eftersom det varit både billigare och framför allt mycket smidigare eftersom jag kunnat jobba hemifrån och flexa ut och ta ett sånt samtal under arbetsdagen.  

Siffrorna du nämner stämmer och då förstår de flesta hur svårt det är för en man att ta sig fram på Tinder eller liknande sidor därför att:

1) Det är fler män än kvinnor som är aktiva

2) De flesta män försöker med de flesta kvinnor, men bara ett litet fåtal är utvalda.

När man lägger samman dessa två faktorer blir det helt naturligt att många "bra" män/killar blir helt osedda.
    Anonym (Snart 42) skrev 2023-01-15 23:55:33 följande:
    Ja så är det ju helt klart.

Personligen har jag i princip bestämt mig för att sluta med online dejting och försöka hitta sätt att träffa fler kvinnor IRL istället, men som det ser ut just nu måste jag hitta något nytt intresse för att det ska ske. Men man måste ju göra förändringar för att ha chans på ett annat utfall.
    Stämmer. Viktigt att vara i rörelse och att inte fasta på samma platser som exempelvis Tinder..
    Anonym (Feldraken) skrev 2023-01-16 11:07:39 följande:
    Att få många matchningar är inte samma sak som att träffa någon. Ja, de snyggaste får flest matchingar, så långt stämmer det. Och ja, de kanske får knulla mer också. Men precis lika många kvinnor som män träffar sin partner. Det säger sig självt.
    En kvinnlig bekant testade Happy Pancake och jag tror det var 2015,

Hon hade en väldight välskriven och trevlig text, men inga öppna bilder.

Första månaden fick hon över 300 mail. Var flera som skrev flera mail så inga 300 unika, men hur som helst ganska sjukt, enligt henne och mig.

Lägg därtill 100-tals med "gilla" och "flirtar med dig" från män som inte vet hur hon ser ut.

Blir en konstig verklighet.
Svar på tråden Svårt att hitta kvinna som man