• Anonym (Lina)

Jobba hemma

Jag har jobbat hemma 2 dagar i veckan i ett år. Upplever att jag jobbar effektivare. Ni som jobbar hemma kan ni med o ta eb halvtimma då o då o glra något annat. Handen på hjärtat?

• Svar på tråden Jobba hemma
  • Anonym (L)

Oh ja. Nu kan jag styra mina tider rätt mycket själv, så jag lägger upp det som det passar. Men jag brukar åka och handla på lunchen, tömma diskmaskin, hänga tvätt, dammsuga etc lite under dagen. Tar ju inte lång tid och jag tänker att det är sällan (iaf på min arbetsplats) att den där fikarasten på en kvart verkligen blir en kvart utan snarare 30 minuter. Och ägnar jag de stunderna åt hushållsarbete istället så blir det mycket trevligare att vara på min arbetsplats som också är mitt hem.

• Anonym (L)
    Anonym (V) skrev 2023-01-16 00:01:56 följande:

Ni tvättar o lagar mat o fixar m hemmet medan er arbetsgivare betalar full lön alltså? Välkommen att följa med ut i verkligheten? gå med en sjuksköterska en dag så får ni känna på jobb o puls. 

Det här m att jobba hemma var nödvändigt en tid under pandemin, men det klassas inte som allmänfarlig sjukdom längre så lyft på rumpan o gå till ditt jobb. 

O alla dessa latmaskar som ska fortsätta m teamsmöten? Hallå pandemin är över. 

Den förstörde arbetsmoralen hos halva Sverige 

Så alla som inte jobbar inom vårdyrken där man inte KAN jobba hemma har inte "riktiga jobb"? 

Du inser att det finns andra funktioner i samhället? 
    Vi har på min arbetsplats mer teamsmöten än riktiga då vi upptäckt att det funkar bra och är mer tidseffektivt, samt att vi kan ha möten mellan olika kontor utan att personer ska behöva lägga till restider. Vi har dessutom aktivitetsbaserade kontor där det inte FINNS platser till alla - man ska vara på kontoret när man behöver och inte mer än så, för platserna räcker inte om alla är där samtidigt. Det beror inte på pandemin utan det är en kostnadsfråga. Idag anses en arbetsplats vara mer attraktiv om man erbjuder flexibelt arbete och möjlighet till distansarbete.

Vi har gjort utvärderingar som visar att vi ligger högre i effektivitet efter Corona och distansarbete. 
    (Jag jobbar som utvecklare för ett IT-system som många kommuner och landsting i Sverige använder.) 

Om du hatar ditt jobb så mycket och tycker att det är så orättvist att du måste släpa dig dit varje dag - BYT JOBB

• Anonym (Ja)

För övrigt, du avundssjuka människa längre upp i tråden som grundlöst menar att hemarbete förstört arbetsmoralen i Sverige. Min arbetsgivare har aldrig sett sådana strålande resultat och produktivitet som när vi arbetade hemma på heltid. DÄRFÖR får vi fortsätta arbeta hemifrån. Arbetsgivaren vinner massor på det. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ja) skrev 2023-01-16 16:29:03 följande:

För övrigt, du avundssjuka människa längre upp i tråden som grundlöst menar att hemarbete förstört arbetsmoralen i Sverige. Min arbetsgivare har aldrig sett sådana strålande resultat och produktivitet som när vi arbetade hemma på heltid. DÄRFÖR får vi fortsätta arbeta hemifrån. Arbetsgivaren vinner massor på det. 

Min arbetsgivare ser goda resultat av hemarbete, inte minst minskade lokalkostnader. Jag jobbar hemma en stor del av arbetsveckan och trivs med det. Men det är också viktigt att träffas IRL. Det ger energi och gemenskap. Men det räcker någon gång i veckan. 
  • Anonym (Ja)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-16 16:40:29 följande:
    Min arbetsgivare ser goda resultat av hemarbete, inte minst minskade lokalkostnader. Jag jobbar hemma en stor del av arbetsveckan och trivs med det. Men det är också viktigt att träffas IRL. Det ger energi och gemenskap. Men det räcker någon gång i veckan. 
    Håller helt med! 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ja) skrev 2023-01-16 16:29:03 följande:
    Absolut. Ofta arbetar man dessutom mera, inte bara effektivare, vilket dock kan vara både positivt och negativt. Men jag ser också en hel del mellanchefer som har svårt att se sin nytta om de inte fysiskt har arbetare på plats som de kan 'leda', och de nu på en del platser kräver folk ska komma in för den skull och inte bara i de fall när det verkligen har en fördel för teamen. Hoppas dock den typ av chef försvinner mer och mer i takt med att flexibiliteten för många utökas.
  • Kockobello
    Anonym (L) skrev 2023-01-16 16:23:49 följande:

Så alla som inte jobbar inom vårdyrken där man inte KAN jobba hemma har inte "riktiga jobb"? 

Du inser att det finns andra funktioner i samhället? 
    Vi har på min arbetsplats mer teamsmöten än riktiga då vi upptäckt att det funkar bra och är mer tidseffektivt, samt att vi kan ha möten mellan olika kontor utan att personer ska behöva lägga till restider. Vi har dessutom aktivitetsbaserade kontor där det inte FINNS platser till alla - man ska vara på kontoret när man behöver och inte mer än så, för platserna räcker inte om alla är där samtidigt. Det beror inte på pandemin utan det är en kostnadsfråga. Idag anses en arbetsplats vara mer attraktiv om man erbjuder flexibelt arbete och möjlighet till distansarbete.

Vi har gjort utvärderingar som visar att vi ligger högre i effektivitet efter Corona och distansarbete. 
    (Jag jobbar som utvecklare för ett IT-system som många kommuner och landsting i Sverige använder.) 

Om du hatar ditt jobb så mycket och tycker att det är så orättvist att du måste släpa dig dit varje dag - BYT JOBB

Hon är väl sjuksköterska. Världens, enligt de själva, märkvärdigaste yrke. 
  • Camarosmurfen
    Kockobello skrev 2023-01-16 16:50:42 följande:
    Hon är väl sjuksköterska. Världens, enligt de själva, märkvärdigaste yrke. 
    Ja, det har man hört mer än en gång... 

"arbeten där man inte räddar liv är egentligen inte riktiga arbeten..." 

Att någon har byggt huset, konstruerat all sjukvårdstrustning, dragit el, utvecklat administrativa system mm mm reflekterar man inte över... 
  • Anonym (Jo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-16 16:40:29 följande:
    Håller med
  • Anonym (?)
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-15 13:59:51 följande:
    Jobba hemma

Jag har jobbat hemma 2 dagar i veckan i ett år. Upplever att jag jobbar effektivare. Ni som jobbar hemma kan ni med o ta eb halvtimma då o då o glra något annat. Handen på hjärtat?

Vad är din fråga egentligen? Varför ligger tråden under föräldraskap?

Allt beror ju på hur ens arbete ser ut. Är man låst till datorn pga möten  och telefonsamtal så sitter man ju fast där. Andra jobb utförs mer fritt utan interaktion med andra och då kan man ju gå ifrån på ett annat sätt. Mängden arbete som ska utföras är i alla fall för mig samma vare sig jag sitter på kontoret eller någon annanstans.
  • Anonym (Inte optimalt)

Jag har jobbat hemifrån sen pandemin drog igång. Arbetstiden flyter ut över hela veckan. Saknar fasta arbetstider på kontoret där man är effektiv och sedan går hem och har fritid skiljt från jobbet.

• Anonym (jepp)
    Tow2Mater skrev 2023-01-16 16:42:44 följande:
    Absolut. Ofta arbetar man dessutom mera, inte bara effektivare, vilket dock kan vara både positivt och negativt. Men jag ser också en hel del mellanchefer som har svårt att se sin nytta om de inte fysiskt har arbetare på plats som de kan 'leda', och de nu på en del platser kräver folk ska komma in för den skull och inte bara i de fall när det verkligen har en fördel för teamen. Hoppas dock den typ av chef försvinner mer och mer i takt med att flexibiliteten för många utökas.
    Precis. Mellancheferna lider fruktansvärt när personalen arbetar hemifrån, för det visar sig att de flesta klarar sig alldeles utmärkt utan mellanchefen. De vill ha alla tillbaka på kontoret, kosta vad det kosta vill.
  • Anonym (Py)
    Anonym (jepp) skrev 2023-01-17 09:19:10 följande:
    Precis. Mellancheferna lider fruktansvärt när personalen arbetar hemifrån, för det visar sig att de flesta klarar sig alldeles utmärkt utan mellanchefen. De vill ha alla tillbaka på kontoret, kosta vad det kosta vill.
    Vilken härlig generalisering!

/Mellanchef som tycker att distansarbetet varit ett lyft för mig personligen och för hela gruppen. 
  • PH76
    Anonym (jepp) skrev 2023-01-17 09:19:10 följande:
    Vilket jobb blir mindre för mellanchefen menar du?
  • fluu

Maken jobbar hemma bara då och då.  Han är så glad att han under de senaste åren haft jobb som till hela eller största delen måste göras på plats, han ogillar hemjobb i längden. Men rätt praktiskt är det ju när han jobbar hemma. Under dötid(som på jobbet används till att städa undan, planera arbete, sortera papper, inventera och annat) hinner han ju med hur mycket hushållsarbete som helst. Vi hinner luncha,se film och annat ihop. Lyx att få betalt för sånt. Å andra sidan har maken ständig jour, så det kanske väger upp lyxen under hemjobbet. Jag har hört samma från de flesta vänner som jobbar eller jobbade hemma under covid.  Arbetsgivaren betalade för fritid.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jobba hemma