• Kockobello

Jobba hemma

Jag jobbar delvis hemifrån. På ett sätt tycker jag att det är lättare att fokusera när jobbar hemma.

Vid tidigare anställning med förtroendearbetstid hände det att jag tvättade och donade när det var lugnt med arbetsuppgifter. Det var naturligtvis ett krav att vara tillgänglig hela tiden dock. 

• Kockobello
    Kvittning skrev 2023-01-16 09:24:35 följande:
    Nej. Arbetsgivaren betalar såklart inte för den tiden. För dig som arbetar efter schema så kanske det är svårt att förstå att för de som jobbar hemma så har man sällan ett fast schema med start- och sluttid. 

Om du har en fikarast på jobbet så räknas det som din arbetstid och du går fortfarnde hem samma klockslag, om jag tar en fikarast hemma så innebär det att jag kommer behöva arbeta motsvarande tid efter det som du tänker är arbetsdagen slut. För det är såklart bara tiden jag arbetar som räknas som arbete. Däremot har jag förmånen att sprida ut den där arbetade tiden som det passat.
    Ja, det är najs att typ kunna gå till tandläkaren utan att be om ledigt. 
  • Kockobello
    PH76 skrev 2023-01-16 12:39:30 följande:
    Du tycker att jag ska ta mig till ett kontor för att där sitta instängd i ett rum och sitta i samma teamsmöten därifrån? Mina under och stakeholders sitter i många olika länder och städer. Jag spenderar 5-7 timmar per dig i teamsmöten och det finns väldigt lite tid för något annat.

Nu måste jag i och för sig åka till Norge i eftermiddag för att lösa en internpolitisk hetsig diskussion som existerar i ett större program. Sådana resor händer ibland men absolut inte något jag tycker om.

Jag tror att du har dålig förståelse för vad många gör under sin arbetsdag.
    Hon behöver nog ut i verkligheten.
  • Kockobello
    Anonym (L) skrev 2023-01-16 16:23:49 följande:

Så alla som inte jobbar inom vårdyrken där man inte KAN jobba hemma har inte "riktiga jobb"? 

Du inser att det finns andra funktioner i samhället? 
    Vi har på min arbetsplats mer teamsmöten än riktiga då vi upptäckt att det funkar bra och är mer tidseffektivt, samt att vi kan ha möten mellan olika kontor utan att personer ska behöva lägga till restider. Vi har dessutom aktivitetsbaserade kontor där det inte FINNS platser till alla - man ska vara på kontoret när man behöver och inte mer än så, för platserna räcker inte om alla är där samtidigt. Det beror inte på pandemin utan det är en kostnadsfråga. Idag anses en arbetsplats vara mer attraktiv om man erbjuder flexibelt arbete och möjlighet till distansarbete.

Vi har gjort utvärderingar som visar att vi ligger högre i effektivitet efter Corona och distansarbete. 
    (Jag jobbar som utvecklare för ett IT-system som många kommuner och landsting i Sverige använder.) 

Om du hatar ditt jobb så mycket och tycker att det är så orättvist att du måste släpa dig dit varje dag - BYT JOBB

Hon är väl sjuksköterska. Världens, enligt de själva, märkvärdigaste yrke. 
Svar på tråden Jobba hemma