• Anonym (Vinkärring)

Vad gör folk som är nykterister?

Jag har ett besvärligt förhållande till alkohol. Särskilt vin. Älskar att laga mat, lyssna på musik och sippa på ett glas vin. Sen såklart blir det ett glas vin till maten... Och mer därtill. Fattar såklart att det är jag som har problem och jag hatar det. Skulle gärna vilja bli nykterist men när jag håller mig nykter på helgerna blir jag sjukt rastlös! Det är inte alls lika roligt att laga mat osv. Vad gör man på helgerna om man inte dricker? Hur får man till myskänslan? Jag har testat med alkoholfritt osv men det blir inte samma sak.... Måste vara något som "fattas" i huvudet på mig som inte kan ha mysigt utan alkohol. På veckorna funkar det och jag tycker det är väldigt skönt att vakna upp utan att vara "bakis"....

• Svar på tråden Vad gör folk som är nykterister?
  • Anonym (äää)

Tänk tillbaka på hur det var innan du drack? Du har väl inte alltid gjort som du gör nu. 

• Anonym (H)

Drick mindre så du inte blir bakfull. Om du inte vill dricka alls, sätt på en mysig podd medan du lagar mat, levande ljus, prata i telefon, lyssna på ljudbok. Gott att dricka till maten kan ju vara schweppes i nåt fint glas, lättöl eller smaksatt ramlösa. Du kan ju ha någon vit månad emellanåt om du inte vill avhålla dig helt

• Anonym (Vinkärring)
    Anonym (äää) skrev 2023-01-13 18:05:14 följande:

Tänk tillbaka på hur det var innan du drack? Du har väl inte alltid gjort som du gör nu. 

Jo jag vet, jag gör det men jag får inte tillbaka känslan för hur det var då... Så himla tragiskt att det blivit såhär.
    Anonym (H) skrev 2023-01-13 18:08:21 följande:

Drick mindre så du inte blir bakfull. Om du inte vill dricka alls, sätt på en mysig podd medan du lagar mat, levande ljus, prata i telefon, lyssna på ljudbok. Gott att dricka till maten kan ju vara schweppes i nåt fint glas, lättöl eller smaksatt ramlösa. Du kan ju ha någon vit månad emellanåt om du inte vill avhålla dig helt

Tyvärr funkar det inte för mig...är så i skiten att när jag väl hällt upp ett glas vin så kan jag inte sluta förrän jag känner mig ordentligt berusad. Det är vidrigt, jag vet... Då är det bättre att jag inte alls tar det första glaset vin. Har köpt hem alkoholfri cider, som jag tycker är god. Häller upp i vinglas osv men det blir inte samma...Kan funka på vardagarna men på helgen saknar jag "helgkänslan" med ett glas vin. Jag verkar behöva varva ner med just vin. Det är skit. Behöver nog avhålla mig helt...men jag vet inte vad jag ska sysselsätta mig med. Tänker en joggingtur osv men när det är gjort, vad gör man då? Då är man ju tillbaka på ruta noll? Står där rastlös osv
  • AndreaBD

I så fall är jag motsatsen av dig - jag hittar nästan aldrig tillfällen att använda alkohol eller att dricka det. Oftast vill jag köra hem med bil från .... där jag är. Jag skulle klara mig helt utan och inte ens tänka på det. 

• Anonym (Missy)

Jag är inte nykterist men dricker väldigt sällan numera. Förra året blev det hela 3 gånger, vara en av gångerna 2 glas vin och sen somnade jag kl. 22 :P Jag har massor med vin hemma men blir sällan sugen på det eller vill dricka. Jag har väldigt bra helger och de går alltid för fort även utan alkohol. Är aldrig rastlös.

• Anonym (Vinkärring)
    AndreaBD skrev 2023-01-13 18:22:31 följande:

I så fall är jag motsatsen av dig - jag hittar nästan aldrig tillfällen att använda alkohol eller att dricka det. Oftast vill jag köra hem med bil från .... där jag är. Jag skulle klara mig helt utan och inte ens tänka på det. 

Jag blir så avundsjuk! Jag tycker ju själv att det är sjukt onödigt att dricka alkohol...ändå har jag hamnat i detta. Vill vara fräsch, pigg osv Men det slutar med att jag måste varva ner med vinSkrikandes
    Anonym (Missy) skrev 2023-01-13 18:22:45 följande:

Jag är inte nykterist men dricker väldigt sällan numera. Förra året blev det hela 3 gånger, vara en av gångerna 2 glas vin och sen somnade jag kl. 22 :P Jag har massor med vin hemma men blir sällan sugen på det eller vill dricka. Jag har väldigt bra helger och de går alltid för fort även utan alkohol. Är aldrig rastlös.

Önskar att jag va som duOskyldig Vad sysselsätter du dig med på helgerna?
  • Anonym (H)

Om du känner att du inte behärskar alkohol, gör du helt rät i att sluta. Kan du börja läsa massa böcker, träna, måla i mandala böcker, gå någon kurs eller helt enkelt vara i känslan av rastlöshet och acceptera den? Jag tror att det kommer kännas bättre och bättre ju mer tiden går. Skriv ner alla fördelar med att inte dricka och läs dom när det känns tråkigt. Tycker du är grym som tar dig själv på allvar innan det blir ett konstant problem hela veckan! 

• Anonym (Vinkärring)
    Anonym (H) skrev 2023-01-13 18:32:37 följande:

Om du känner att du inte behärskar alkohol, gör du helt rät i att sluta. Kan du börja läsa massa böcker, träna, måla i mandala böcker, gå någon kurs eller helt enkelt vara i känslan av rastlöshet och acceptera den? Jag tror att det kommer kännas bättre och bättre ju mer tiden går. Skriv ner alla fördelar med att inte dricka och läs dom när det känns tråkigt. Tycker du är grym som tar dig själv på allvar innan det blir ett konstant problem hela veckan! 

TackHjärta Mandala hade nog kunnat var någotGlad Har testat att pussla men förknippar det med att tidigare alltid haft ett glas vin sidan om. Får nog testa något annat som jag inte förknippar med vin... så mandala är inte så dumt! Också funderat på korsord osv Bra idé med en lista, jag ska anamma det! Tack igen!
  • Anonym (Missy)
    Anonym (Vinkärring) skrev 2023-01-13 18:28:10 följande:
    Jag blir så avundsjuk! Jag tycker ju själv att det är sjukt onödigt att dricka alkohol...ändå har jag hamnat i detta. Vill vara fräsch, pigg osv Men det slutar med att jag måste varva ner med vinSkrikandes

Önskar att jag va som duOskyldig Vad sysselsätter du dig med på helgerna?
    Jag gör nog samma som när jag drack vin, bara att jag gör det utan vin. Tänker ofta att jag borde ta ett glas innan vinet blir gammat men kommer mej inte för att göra det. 
    Jag städar, tvättar, organiserar och rensar i hemmet, ser på film/ serier, spelar nåt online-spel, umgås med barnen när de är hemma och vill umgås (stora barn som mest är på rummet och som bor växelvist). Ibland far jag och kollar i butiker på stan eller nån loppis. Som sagt, aldrig rastlös och helgerna går för fort. 
  • Anonym (Vinkärring)
    Anonym (Missy) skrev 2023-01-13 19:18:19 följande:
    Jag gör nog samma som när jag drack vin, bara att jag gör det utan vin. Tänker ofta att jag borde ta ett glas innan vinet blir gammat men kommer mej inte för att göra det. 
    Jag städar, tvättar, organiserar och rensar i hemmet, ser på film/ serier, spelar nåt online-spel, umgås med barnen när de är hemma och vill umgås (stora barn som mest är på rummet och som bor växelvist). Ibland far jag och kollar i butiker på stan eller nån loppis. Som sagt, aldrig rastlös och helgerna går för fort. 
    Önskar att det funkade så för mig.... Jag måste försöka ställa om mig att funka på samma sätt utan vin. Tyvärr är jag, just nu, mest kreativ med vin. Får mest gjort om jag har ett glas vin vid sida om. Allt blir liksom mysigare om jag bara har något att dricka...
Svar på tråden Vad gör folk som är nykterister?