• Anonym (trez)

Min man har blivit anmäld

fornminne skrev 2023-01-10 11:36:47 följande:

Fast här låter det ju som om det handlar om bristande kompetens? Det går inte under diskrimineringsgrunderna.

Av det TS skriver, har jag svårt att tro att det skulle leda någonstans.

Precis. Dessutom kan det väl inte räknas som diskriminering om man inte kan sköta arbetsuppgifterna?
    Jobbar man med att skriva så kan det ju vara svårt både som nyinvandrad eller dyslektiker, det borde man väl förstå själv att man inte söker jobb där jobbet innebär något som är svårt för en att klara av?

Har jag tex narkolepsi så kan jag ju inte jobba som lastbilschaufför eller lokförare, det säger sig självt.
  • Anonym (trez)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-10 13:23:13 följande:
    Bra svenska är i princip enda kravet för rollen, så det var inte utan skäl.
    Om bra svenska är ett krav för jobbet, varför anställer man ens en nyanländ då?

Betalar arbetsförmedlingen halva lönen eller nåt? Eller kan din man ge sämre lön om han anställer nyanlända eller vad är grejen med det?
  • Anonym (trez)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-11 05:50:43 följande:
    Man är inte nyanländ om man varit här i flera år, dock har han anställt några som är det också.

Nej de får självklart samma lön som de hade fått oavsett. Han vet hur svårt det kan vara att på riktigt komma in i samhället och vill hjälpa till.
    Det är väldigt fint av honom att han vill hjälpa till. Han ska ha en eloge för det!

Men varför bara invandrade? Finns hur många som helst som är födda i Sverige som har svårt att få jobb för att de har varit sjuka, haft tidigare missbruk eller suttit i fängelse (och kan uttrycka sig i skrift) som också kan behöva en öppen ag som ger folk en chans.
    När det kommer till svenska vore det bättre att anställa en som är född här eller bott här länge, länge.
Svar på tråden Min man har blivit anmäld