Min man har blivit anmäld
Nästan allt här beror på omständigheterna, vad som har sagts, vilka krav som formulerades i annonsen och på intervjun.
Först och främst så måste man vara mer noggrann i rekrytering idag, det kan bli dyrt och svårt att bli av med någon som inte fungerar. Om man inte har ett tillräckligt svårt test vid anställning så är det klokt att börja med provanställning.
Att använda språk som kriterium är inget konstigt alls, så länge det är relevant för arbetet. Om ag har ställt frågan tydligt om språklig förmåga och den anställde ljugit om sina kunskaper så blir det givetvis ännu lättare att avsluta anställningen.
Som fler varit inne på är det enkelt vid timanställning, då är varje arbetstillfälle (eller överenskomna arbetspass) att betrakta som en enskild anställning. Om det inte finns avtal om ett lägsta antal timmar/mån så är det bara att meddela den timanställde att hen inte kommer att få några fler pass framöver.
Man måste inte ens ange ett skäl men det skulle vara ok i det här fallet att meddela att det beror på kompetensbrist, att arbetsprestationen inte räcker till, tyvärr.
Jag har mycket svårt att se hur detta kan bli ett case som går vidare.
Den enda rimliga parten som hen kan ha anmält till är facket. Facket kommer inte att driva ett sånt här ärende vidare om det inte finns omständigheter som inte kommit fram här i tråden.
Möjligen kan det finnas nån fråga om avslutandet av anställningen gått helt rätt till. Då får man titta på avtalet och omständigheterna.. men det skulle förvåna mig