Social ångest?
Min tonårsdotter har väldigt svårt för att hantera vissa sociala situationer. Hon vägrar att följa med in i affärer tex, framförallt om det finns andra ungdomar där inne (tänk att det står några mopeder utanför). Om hon trots allt följer med in i en affär så hetsar hon mig för att jag ska snabba på, får absolut inte handla något extra, då får hon som panikkänslor. Som att andra ungdomar framkallar ångest hos henne. Fler tonårsdöttrar med liknande beteende?
Pga detta tycker hon också det är jobbigt i skolan då det kan bli ganska trångt i korridoren där hon har sitt skåp. Ska jag hämta henne i skolan så måste jag hämta henne en bit bort, där det inte är några andra i närheten.
Hon har blivit ganska osocial sedan hon började högstadiet. Umgås sällan med nån irl på fritiden, men hon säger att hon har kompisar i skolan. Hon har höga krav på sig själv och vill ha bra betyg, och hon har väldigt låg frånvaro. Hon spelar datorspel och ritar på paddan, inte intresserad av sociala medier. Inte bråkig men tjafsar gärna med lillasyster (som är ganska bra på att tjafsa hon också).
Som sagt, ett beteende som någon känner igen?