Kvällar med en 2 månaders
Båda mina har varit så. Jag håller med om övertröttheten, ju bättre sömn dagtid desto enklare blir det på kvällen. Jag har inga tips på hur du ska få henne att somna snabbare, däremot är mitt tips att göra det så bekvämt som möjligt för dig själv under tiden du söver henne. Tex så kanske det går betydligt snabbare att få henne att somna om du går runt och bär på henne än om du sätter dig med henne på bröstet och tittar på tv, men den totala ansträngningen för dig kan ändå kännas mindre om du kan sitta bekvämt och har något annat att fokusera på istället för att bara gå och vänta på att hon ska somna. De vänjer sig dessutom ganska snabbt vid att somna på ett visst sätt, så efter några dagar går det förhoppningsvis lika snabbt oavsett om du väljer det bekväma sättet.
När det gäller sömnlängden dagtid så går det ofta att förlänga den genom att söva om dem just innan de vaknar till. I den åldern sover de i cykler där den första är ca 5 minuter och den andra ca 15 minuter lång (tredje och fjärde är längre). Mellan dessa cykler, dvs 5 respektive 20 minuter efter insomnandet, blir sömnen väldigt ytlig och bebisen riskerar då att vakna. Genom att upprepa det sätt man sövt bebisen på (vagga, köra med vagn, amma eller hur man nu gjort) ett par, tre minuter innan det sker, kan man få barnet att gå in i nästa cykel och sova vidare.