Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Utredning/insemination/ivf 2023

Vickan31 skrev 2023-10-05 11:55:02 följande:
    Tusen tack finaste du Hjärta Jag såg att du skrev att du hade kontaktat dem via 1177 så det är ju jättebra! Hoppas att du får svar snart och mer klarhet i allt Hjärta Det är ju verkligen tärande och tungt att gå omkring och bära på oro över vägen framåt, tidplanen och nya hinder, men förhoppningsvis är det här bara ett litet, kortvarigt gupp på vägen och att ni snart är på rätt kurs igen Hjärta
    Ja och jag har fortfarande inte fått något svar från dom.. Så tog tag i det själv och körde till provtagning i eftermiddags - precis fått provsvaret som visade att det sjunkit till 1,0!! Hjärta Alla värdena var bra, så enormt lättad! Se om man vågar andas ut ngt nu innan det är aktuellt att dra igång i november. Lite skakigt nu efter detta guppet!

Eulalia84: Tack igen för dina lugnande ord! Hjärta
  • Mathilda88
    Eulalia84 skrev 2023-10-06 10:19:17 följande:

Jag fick precis en återbudstid till lämplighetsbedömningen vi måste göra pga att vi behöver donator. Så vi ska till kliniken i nästa vecka och träffa kurator och därefter få en läkartid. Känns skönt att det händer något nu iaf😊

Men nu har jag börjat oroa mig över att de ska hitta ett skäl att inte godkänna oss för donation istället😅

Så underbart! Lycka till! Kan förstå det, som det ser ut just nu så kan vi komma behöva gå igenom samma grej fast för äggdonation isåfall, så förstår din oro och tankar. Har inte hört om ngn som fått nekat hittills så tror inte det ska vara större fara, kanske mer att de vill stämma av att båda två är överens om donationen? Du får gärna berätta sen!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-06 17:43:06 följande:
    Ja fy för all den här väntan, den kan göra en tokig emellanåt! Jag kommer inte ihåg helt exakt, men när jag tog ovitrelle i våras har jag för mig att jag fick lära mig att man kan få ett falskt positivt test i upp till 10 dagar efter att man tagit ovitrelle. Så om du vill vara på säkra sidan kanske du kan vänta till nästa vecka, även om jag förstår att du helst vill börja smygtesta snart. När har du BIM? Passar på att önska en fin helg och att du får göra saker du tycker om mitt i all väntan Hjärta
    Minns det också som 10 dagar efter man tagit sprutan {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88

Idag har jag varit på gynakuten - igen, för femtioelfte gången typ. Kan inte ens minnas hur många gånger jag varit där nu sedan vår IVF-resa började... Hade mitt äggplock för 6 veckor och en dag sedan (fre den 1 sept). Har sen dess haft problem med ont i vänster äggstock en till ett par gånger per dag, allt från 15 min till 2,5 h långa episoder, milt till starkare molvärk/smärta. Har inte kunnat sova på höger sida förrän i tisdags. Hade en skarp attack för två veckor sen men släppte efter 2,5h. Mensen kom i förrgår imorse, det påverkade ingenting negativt. Men igår förmiddags vid kl.10 började det mola, som vanligt, men sen har det sakta eskalerat efterföljande dygnet. Idag kunde jag inte mocka stallet eller gå ut med hunden en promenad utan att smärtan ökade markant och jag blev illamående. Skrev till RMC igår em, de ringde idag och tyckte att det nog var klokast att åka in och kolla upp. Åkte in, men pga enbart en läkare på plats som hade fullt upp på förlossningen och jag är cirkulatoriskt stabil samt ingen infektionstecken, så skickades jag hem med en kallelse att återkomma på måndag morgon för undersökning. Förutom om jag blir sämre såklart.. Full förståelse, känns såklart bara nedslående att efter 6 veckor med ont, först bara fått till mig från RMC att 4-5 veckor är normalt - och nu när man blir sämre så vinkas man bort igen. Denna bergodalbana, var precis peppad, nu uppgiven igen.

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-18 17:10:35 följande:

Det här känns jätteoverkligt att skriva, men jag har fått mitt livs första positiva graviditetstest! Efter två års försök (eller sammanlagt fyra år om man räknar försöken med mitt ex) så gjorde vi ju en IVF med en färsk återföring i maj och nu en frysåterföring i oktober som verkar ha tagit sig Hjärta

Jag är så rädd att någon ska uppleva det här som smärtsamt och att jag kastar det här graviditetsbeskedet i ansiktet på er som fortfarande kämpar, men jag vill samtidigt dela det här med er eftersom många av oss följts åt så himla länge och har verkligen väntat på att den här dagen skulle komma. Jag tror och hoppas att alla ska få sina efterlängtade barn till slut, men vägen dit är oerhört orättvis och tuff för oss som kämpat i flera år med utredningar och olika behandlingar. Tack för att ni finns! Hjärta

Men gud va häftigt och underbart!!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Plus Hann börja bli nervös över att inte hör ifrån dig att det kanske inte skulle ha gått. Nu blev jag så glad!!
    Nej känns inte så, hade man inte få höra de som lyckas så hade allt känts totalt omöjligt, förutom att man önskat dig detta så mkt så får man själv upp hoppet att det kan gå för alla Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-18 16:23:36 följande:
    Ååh fina du, jag lider så mycket med dig! Så hemskt att du behövt besöka gynakuten så overkligt många gånger nu, jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara! Det låter ju inte rimligt att du ska behöva ha ont så länge efter äggplock, så det är bra att du sökt hjälp och jag hoppas att vården ska ta det på allvar! Hur gick det i måndags när du hade fått tid för en undersökning? Tänker på dig Hjärta
    Ja inget vidare med klippkort på gynakuten.. Nu har jag varit där 3 gånger. I lördags när det drog igång, i måndags då det försämrats med ett nytillkommet tryck kring smärtan och ökat illamående med det, samt idag pga trycket växt och påverkade andningen på vänstra sidan. Genomgången av flera igen, röntgad etc. En grej hittades idag som inte hittades innan och det var att det ser ut som att den vänstra äggstocken har växt fast mot livmodern med ärrvävnad efter äggplocket. Och troligen en inflammation på det. Den här sammanväxningen vill de helst inte göra ngt åt då kroppen gärna skapar nya om man går in i buken. Ska nu gå på maxdos alvedon och ipren alt naproxen i 7 dagar för att häva inflammationen och förhoppningsvis häva smärtan. Består smärtan så får man göra ny bedömning.

Vickan - glömde säga - vill såklart ha dig kvar här!!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-19 09:21:20 följande:
    Nej men fy, det ska ju inte gå åt det hållet nu, hade verkligen önskat att du inte behövt några fler besök på gynakuten och att smärtan skulle försvinna nu 😔 Vad bra att de gjorde en röntgen och såg ärrvävnaden, förstår att det måste göra ont när äggstocken växt fast mot livmodern. Men de menar alltså att smärtan ska gå över när inflammationen är borta? Hoppas att du ska få märka en förbättring nu väldigt snart, jag lider verkligen med dig som ska behöva ha så ont och möta nya problem när du redan stött på så många hinder under den här resan. Tänker på dig Hjärta

Ååh men tack, vad fin du är!!
    Tack fina du Hjärta 
    Det är en teori att det kan vara inflammerat och därför det gör så ont, då det enligt dom inte borde göra riktigt så här ont som jag har, även om det kan kännas. Så det är en teori. Hoppas den stämmer. De vill såklart undvika operation för att skilja dom åt då det kan bli komplikationer utöver att det ofta skapas nya sammanväxningar i buken snabbt, så kan lika gärna växa ihop direkt igen efteråt. Så ja hoppas på inflammation som släpper så det kan bli bra utan smärtorna och illamåendet {#emotions_dlg.flower}
    Tack Hjärta

Det är du så väl värd! {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-23 16:33:27 följande:
    Hej igen fina du! Hjärta Hur har det gått med smärtan, har den minskat något över helgen eller så? Det låter ju klokt då att undvika operation, så får vi hoppas att deras plan hjälper bra nu och att inflammationen släpper. Skickar en stor kram! Hjärta
    Hej o tack detsamma fina du! Hjärta Igår började den att lindras tack o lov! Molar och värker fortfarande hela dagarna, men inte så pass att man blir illamående så fort man rör sig tack o lov. Bara hoppas det kan fortsätta och försvinna helt till slut snart {#emotions_dlg.flower}  Så rädd bara att det kommer vara ngt kroniskt. Och att nästa stimulering kan bli smärtsam pga det. Men hoppas hoppas det kan lätta och gå bra ändå till slut Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-23 16:33:27 följande:
    Hej igen fina du! Hjärta Hur har det gått med smärtan, har den minskat något över helgen eller så? Det låter ju klokt då att undvika operation, så får vi hoppas att deras plan hjälper bra nu och att inflammationen släpper. Skickar en stor kram! Hjärta
    Fortsättning Solig Hur mår du? Stora kramar tillbaka! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-11-01 15:58:19 följande:

Hej fina du! Nu har vi inte skrivit på en vecka, hur har det gått för dig med inflammationen och smärtan? Har du fått börja med nedregleringen enligt plan? Hoppas verkligen att du mår bättre nu och blir kvitt smärtan Hjärta

Vad gullig du är som frågar! Jag är så där klassiskt trött som man hört att man kan bli och har ett rätt intensivt illamående sedan ungefär 1,5 vecka tillbaka, men det är hanterbart och jag är såklart glad att få känna mig gravid Hjärta Har första ultraljudet den 7/11 så det närmar sig, och jag är nervös som tusan! Har ju hört om så många som upptäcker MA först vid ultraljudet, att det inte finns något hjärta som slår, för på tisdag ska jag vara en bit in i vecka 8 (7+5) så då borde man kunna upptäcka hjärtslag om det finns. Nervöst men jag ska försöka att tänka positivt. Hur mår du? Många kramar! Hjärta

Smärtan har lindrats sedan vi började med nedregleringen i måndags 🙏. Inte försvunnit men inte lika påtaglig och illamåendet har släppt. Fick idag hem remissbekräftelsen om tid till ultraljudsmottagningen i Malmö, det är 6 månaders väntetid..! Funderar på om man kan begära vårdgaranti och få hjälpen via ngn annan. Läkaren som remitterade trodde ett par månader men att man kunde ringa och jaga på med förhoppning om en tid innan stimuleringen drar igång om 1,5 vecka. Så blir det ju tyvärr inte. Oroad för smärtan som lär komma under stimuleringen. Vi får helt enkelt se hur det går. Vi fick påbörja protokollet enligt plan iallafall! Tack så mycket ❤️ ❤️

Åh så skönt, kämpigt med illamåendet. Hoppas allt ser bra ut, underbart att ultraljudet är snart! 
    Många kramar! ❤️❤️

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023