• Vickan31

Utredning/insemination/ivf 2023

Mathilda88 skrev 2023-07-27 20:56:40 följande:
    Nej, kändes långt bort med en månads uppehåll efter behandling, förväntade sig inte tre månader. Men ja som du säger, känns som att kroppen kan ha behövt/gynnats av det. Och 3 nya månader av optimering av mognande ägg är nog min största motivator just nu! 
    Så skönt att höra att du mår bättre nu Hjärta Ush ja förstår djupet i sorgen när den kom Gråter Heja heja nästa omgång! Ja hoppas sommaren gjort nytta!

Nej precis, påminns hela tiden av antingen kroppen eller andra omkring. 
    Ja helt rätt, mensen kom som beräknat i måndags den 24/7 och vi får invänta behandling till när nästa preliminärt kommer den 21 augusti då RMC Malmö öppnar först för första mensdag den 7/8.. 

Hur är det med dig idag? 
    Mathilda88: Ja visst är det oerhört frustrerande att behöva vänta och vänta, men vi håller verkligen tummarna att er väntan ska vara över snart Hjärta Hur mår du nu, är mensen på väg? Här är det pms och mensvärk med BIM idag, och det känns rätt segt nu att vi pga försenad ägglossning den här cykeln inte kommer att få göra någon återföring nästa månad, men vi siktar på återföring i oktober istället och hoppas att det ska vara våran tur då Hjärta
    Pollt skrev 2023-07-30 08:50:40 följande:

Hej! 

jag är ny här. Jag har läst lite om vad ni går igenom och jag hoppas det ska gå bra för er alla snart! 

Jag har försökt bli gravid med hjälp av Letrozol tabletter hela våren då jag har pcos och inte alltid får ägglossning. Med hjälp av letrozol har jag fått positiva äl-tester 5 av 6 månader men ingen graviditet. 

Så nu väntar vi på att allt ska öppna igen så min läkare kan skicka en remiss till ivf. Men den jag pratade med nu i början av veckan när jag fick min mens trodde att kötiden är minst 6 månader.. All väntan är ju det som känns jobbigast. Jag är även rädd och nervös inför ivf då jag har typ sprutfobi 🙈

Pollt: Hej och välkommen till oss! Bra såklart att du får fortsätta med letrozolen så länge så hoppas vi att det ska leda till en graviditet snart, men jag förstår att det känns oerhört surt att behöva vänta så länge på att få hjälp. Håller tummarna för att ni antingen plussar själva snart eller får hjälp snabbare än ni tror Hjärta

• Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-08-19 10:41:08 följande:

Hej på er tjejer (både nya och gamla men ffa kanske er som jag pratat mycket med tidigare 💕). 

Jag har verkligen inte glömt er, läser olika trådar och följer er nästan dagligen men det här med att få tid att svara ibland är knepigt 😓 

Jag hejar fortfarande otroligt mycket på er!! Tänk att den här sommaren passerade den också, så
     långt bort att kändes för några månader sen!! 🙏🏻 

Vickan, hoppas allt har gått bra med flytten! Kanske något som skingrat tankarna lite? Läser att mensen kommit, hoppas jag att du mår okej och har kommit över de värsta dagarna ❤️ Ledsen att höra att det inte blir någon återföring nästa cykel, men jag hoppas verkligen du kan njuta av er resa istället!!! Även om det är svårt så försök se fram
    emot det och som du själv säger, skönt att slippa vaggisarna 😉 

Mathilda, jag läste att du börjar med sprutor typ idag? Så spännande!!! 😍 Hur känns det inför denna omgång? Jag tror de kommer hitta det där guldägget! Och vill såklart skicka lite extra pepp till dig med tanke på din historia av mående och smärta! Det kommer gå bra 💪🏼

Det känns helt sjukt att skriva att det går bra för mig. Vad jag vet iallafall, just nu är det lite limbo såklart. Jag är i vecka 16 nu men känner ännu inga rörelser, så vi vet ju inte hur det står till där inne. Men vi gjorde KUB för några veckor sedan och då såg allt fint ut 🥹 Jag måste erkänna att vi fortfarande lever lite i förnekelse hemma. Vi vet ju att jag är gravid och att det åtminstone för några veckor sen fanns en levande krabat där inne. Ändå pratar vi inte så
    mycket om det hemma 😅 Är ju en försvarsmekanism
    såklart. Men vi inbillar oss ändå att allt är bra och att det kommer gå hela vägen 💕 

Jag vet ju att ni skriver i andra trådar och ni behöver inte överhuvudtaget känna någon press att svara mig. Jag följer er med glädje i flera trådar 😍 Men jag ville ändå flika in och säga att jag såklart inte glömt er!!! Hejar varje dag! 

Och till er nya som jag inte pratat med tidigare, önskar er såklart stort lycka till på resan mot bebis 💕 

Hej fina Elliot och tack för de värmande orden och din glädjande uppdatering! 🥰 Jag blir verkligen sååå glad att höra att allt verkar gå bra och att du är i vecka 16 nu, wow! 😍 Hoppas att du mår bra, känner du av några symptom eller så? Vad blir nästa steg, är det RUL? Tack för att du hejar på oss och så roligt att du fortsätter att titta in här i gruppen, jag känner att det ger både hopp och stöd Hjärta 

Ja det var verkligen toppen med huset och flytten för att distrahera tankarna i sommar, och snart har vi resan också som vi sett fram emot så länge Glad Vi trivs verkligen fantastiskt bra i huset redan och det känns så mysigt! Ja det är såklart alltid tråkigt när mensen kommer, och tråkigt med all väntan. Var på ett dop i helgen där jag kände att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna när prästen pratade om vilken gåva barn är, men jag hoppas att de andra på dopet antingen inte såg eller att de antog att det bara var glädjetårar för dem som döpte sitt barn 😄

Stor kram! Hjärta
  • Vickan31
    Pollt skrev 2023-08-20 07:53:55 följande:

Nu har jag pratat mer med min läkare, innan pratade jag bara med någon på telefon. Men min läkare sa att han skulle skicka remiss till Linköping för ivf och att det brukar ta 2-3 månader. Så det blir inte så lång väntetid som hon i telefonen hade sagt. Så det känns skönt!

Han skulle även skicka en remiss till vårdcentralen så jag får gå kbt-terapi för min sprutfobi 😅👍🏻 Det känns både jätteskönt och jätteläskigt! 🙈 Så nu går jag runt och väntar på att mensen ska komma så jag kan försöka med letrozol igen och på att vårdcentralen ska höra av sig. 

Jag försöker köra lite yoga och meditation för att släppa alla spänningar i kroppen för allt det här så en liten krabat ska vilja bo i mig.. det går sådär 😅🙈 

Men vilka goda nyheter, vad skönt att väntetiden inte verkar vara lika lång som ni befarade! Skrattande Vad bra att du ska få gå kbt-terapi och det låter även klokt med meditation och yoga tycker jag Glad Hoppas att letrozolen ska göra underverk nu, vi håller tummarna för dig! Hjärta
  • Vickan31
    Pollt skrev 2023-08-20 07:53:55 följande:

Nu har jag pratat mer med min läkare, innan pratade jag bara med någon på telefon. Men min läkare sa att han skulle skicka remiss till Linköping för ivf och att det brukar ta 2-3 månader. Så det blir inte så lång väntetid som hon i telefonen hade sagt. Så det känns skönt!

Han skulle även skicka en remiss till vårdcentralen så jag får gå kbt-terapi för min sprutfobi 😅👍🏻 Det känns både jätteskönt och jätteläskigt! 🙈 Så nu går jag runt och väntar på att mensen ska komma så jag kan försöka med letrozol igen och på att vårdcentralen ska höra av sig. 

Jag försöker köra lite yoga och meditation för att släppa alla spänningar i kroppen för allt det här så en liten krabat ska vilja bo i mig.. det går sådär 😅🙈 

Men vilka goda nyheter, vad skönt att väntetiden inte verkar vara lika lång som ni befarade! Skrattande Vad bra att du ska få gå kbt-terapi och det låter även klokt med meditation och yoga tycker jag Glad Hoppas att letrozolen ska göra underverk nu, vi håller tummarna för dig! Hjärta
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-08-30 17:20:18 följande:

Hej!
    Jag är ny här och hoppar in i tråden😊
    Jag och mannen vill hemskt gärna ha barn men vi kan inte bli gravida på naturligt vis pga manlig faktor.

I förra veckan hade vi äntligen tid för utredning av mig efter 4 månaders väntetid. Allt såg bra ut och remiss ska nu vara skickad för insemination/ivf.

Men, jag har hunnit fylla 39 och är jätterädd att remissen kommer bli nekad för att de tycker att det är för kort tid kvar tills jag fyller 40. Sen kommer vi behöva donator och även rädd att vi inte ska bli godkända för det då jag varit sjukskriven för utmattning.

Pendlar mellan hopp och förtvivlan och vill bara få veta om vi får chansen att försöka eller ej. 

Hej Eulalia84! Välkommen till tråden och vad fint att du delar med dig! Hjärta Jag håller tummarna stenhårt för att remissen ska hinna bli godkänd, och det är så bra att du hittat hit då t.ex. Noelani har så kloka svar och egna erfarenheter av klinik utomlands om det skulle behövas Hjärta Fick du någon indikation på ungefär hur lång tid det kunde ta att få remissen godkänd? Hoppas som sagt att allt ska ordna sig och du får gärna uppdatera oss när du vill Glad

Jag har inte så mycket att uppdatera just nu, väntar på mensen som är beräknad på torsdag och när den kommer ska jag ringa IVF-kliniken för att se om vi kan gå göra vår första frysåterföring i början av oktober! Har gjort en misslyckad färsk återföring i maj och har nu två i frysen som vi hoppas på Hjärta

• Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-09-12 19:36:30 följande:
    Håller tummarna för att ni ska få komma igång igen med återföring i början av okt😊

Tyvärr så verkar det strula med remissen. När vi var på utredning så de att dom skulle skynda på så den kom iväg direkt pga tidsaspekten. Är noterat i journalen också att de utfärdat remiss till RPC i slutet av aug. I måndags ringde jag RPC för att höra när vi kunde förvänta oss svar, men då visade det sig att dom inte ens fått någon remiss!😔 Naturligtvis har fertilitetsmottagningen i regionen inte telefontid förrän imorgon så lär ringa då och höra vad som hänt med remissen. Känns så tråkigt att det ska strula när det redan är ont om tid.
    Tack snälla du! 🥰 Nämen va, det är ju helt sjukt att den inte ens kommit fram! Vad bra att du ringde dem, har du ringt fertilitetsmottagningen idag? Precis som Noelani säger är det tyvärr ofta så att man måste jaga på och tjata, även om det känns jättejobbigt såklart 😔 Hoppas att de kan prioritera er nu om det nu blev så att de slarvade bort er remiss eller vad som hände. Uppdatera gärna när du vet mer så håller vi tummarna för att allting löser sig på bästa sätt Hjärta
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-09-13 20:08:55 följande:
    Vickan31 skrev 2023-09-13 14:30:36 följande:
    Tack snälla du! 🥰 Nämen va, det är ju helt sjukt att den inte ens kommit fram! Vad bra att du ringde dem, har du ringt fertilitetsmottagningen idag? Precis som Noelani säger är det tyvärr ofta så att man måste jaga på och tjata, även om det känns jättejobbigt såklart 😔 Hoppas att de kan prioritera er nu om det nu blev så att de slarvade bort er remiss eller vad som hände. Uppdatera gärna när du vet mer så håller vi tummarna för att allting löser sig på bästa sätt Hjärta
    Ja inser att man måste vara på och ringa och dubbelkolla så att saker verkligen händer. Så tråkigt att det var samma för er Noelani. Sånt här ska ju bara funka.

Ringde fertilitetsmottagningen idag och fick svar att remissen var skickad med post i måndags. Tydligen var det ett stort administrativt arbete att få iväg remissen därför hade det tagit tid. Men när vi var där sa dom att den skulle vara iväg om max en vecka, så det känns lite som en efterhandskonstruktion. Men men, ska ringa RPC imorgon och kolla om den kommit fram.
    Fortsättning följer 😊
    Ja det är verkligen tråkigt att det ska behöva vara så, men toppen att du ringt dem! Vad skönt att höra att den är skickad, då borde den komma fram när som helst och så håller vi tummarna för att de är snabba med att godkänna den Glad Håller tummarna för goda nyheter snart!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-09-13 23:57:51 följande:
    Nu är vi snart i oktober och eran tur!! ❤️❤️
    Åååh fina du, tack! Hjärta Jag behöver verkligen pepp just nu efter att ha pratat med kliniken, jag är lite rädd att vår återföring kommer att skjutas fram ytterligare 😔
    Jag pratade med dem nyss och de sa att nästa fredag (cykeldag 10) ska jag börja med ägglossningstest och göra ett ultraljud, sedan ringer jag dem när jag får positivt ägglossningstest - men om det sker en söndag eller måndag så krockar återföringsdagen med att de har helgstängt och då måste vi vänta till nästa cykel. Som det ser ut just nu är det 50/50 att det krockar med helg och därmed blir uppskjutet, men med våran tur tänker man ju såklart att oddsen ska vara emot en som vanligt. Jag frågade om man inte kan göra något och hon sa att om äggblåsan ser jättebra ut där på ultraljudet så kanske man kan ge en Ovitrelle (ägglossningsspruta) för att det ska släppa tidigare, men det lät som att det inte är så vanligt. Om det däremot krockar med helg flera månader i rad så får de tänka om sa hon. Angående progesteron så sa hon att de inte ger det vid frysåterföring, men att de kommer att ta ett progesteronprov så det är väl ändå bra. Usch vad nojig jag blir nu, att det inte blir av och att vi ska behöva vänta och vänta och bli äldre och äldre medan alla andra hinner bli gravida och föda barn på löpande band med vi fortfarande bara väntar 😔 Nu kommer ju ägglossningstesterna att bara vara ångest för mig för att jag inte vill se ett positivt test på söndagen eller måndagen.

Men hur mår DU? HjärtaHjärta
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-09-14 13:27:07 följande:
    Ringde RPC idag och nu har remissen kommit fram i alla fall. Läkaren som skulle titta på den var inte på plats förrän nästa vecka men sekreteraren sa att remisser får inte ligga i mer än 5 dagar innan någon tittar på den, så jag ska ringa och jaga på i nästa vecka och hoppas få svar då om dom godkänner den eller ej😊
    Eulalia84 skrev 2023-09-14 13:46:45 följande:
    Hoppas hoppas att det inte kommer krocka så ni kan göra återföringen ❤

Om det är 50/50 så är det ju lika stor chans att det faktiskt går vägen. Men det är lätt att tänka att man ska ha oddsen emot sig, speciellt om det varit så tidigare. Men nån gång så måste det ju vända. Håller tummarna för er!😊
    Men guud så bra, nu händer det grejer! 👏 Och fem dagar låter ju väldigt lovande, bra att du är på dem och jag håller verkligen tummarna för att du ska få glädjande besked snart! Glad

Tack snälla! 🥰 Du har ju så rätt, och jag har bestämt mig för att i helgen ska jag försöka att bara göra saker jag mår bra av och tänka positivt, att jag måste lita på att saker ska gå bra och att vi förr eller senare ska få bli föräldrar Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-09-15 10:37:44 följande:
    Fy fasen alltså, och så har man gått och våndats över att oktober är långt bort efter förra återföringen, när det nu är så nära och så får man det beskedet 😢 Jävla skit med helgstängt! Håller alla tummar och tår för att det går bra och blir av nu! ❤️❤️❤️

Ledsen och uppgiven, men ngt bättre för var dag. Lycklig för min kusin som fick sitt första barn iförrgår, samtidigt blev det än mer påtagligt vad som saknas hos oss. Grät i skymundan på jobbet förra natten. Igår eftermiddags fick jag en stunds ro i kroppen när jag bara kände för att satsa på äggdonation så snart nästa försök är över, så att jag kan få bli gravid och få vårat barn.
    Du är så fin, jag känner verkligen att jag gnäller över småsaker när jag faktiskt har två embryon i frysen, så förr eller senare kommer jag ju förhoppningsvis att få sätta in ett av dem så jag ska egentligen inte klaga! Tack för all din omtanke Hjärta

Ååh, hoppas att du får göra saker du gillar och mår bra av i helgen! Det är verkligen orättvist allt du ska behöva gå igenom och jag förstår precis hur du menar när man är så glad för den personens skull men samtidigt så olycklig och sorgsen för sin egen skull - och det får vara så! Man kan bolla två olika känslor samtidigt, att även om du är ledsen så betyder ju inte det att du inte innerst inne är glad för din kusins skull. Lider verkligen med dig, de där tårarna på jobbet känner jag också alltför väl igen 😔 Skickar dig min allra största kram! Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023