• Vickan31

Utredning/insemination/ivf 2023

Noelani skrev 2023-06-29 17:04:26 följande:
    Det gick inte tyvärr😥. Ena ägget var inte moget och de andra befruktades men delade sig inte.

Mild IVF en tex att man tar en tablett tamoxifen varje dag och endast 4 spruttillfällen med låg dos gonal f.

Nu ska vi göra nästa försök snart och då blir det korta protokollet. Nervös som attans!

Hur går det för dig? 
    Hej igen och förlåt för sent svar!

Så himla jobbigt att det inte gick, jag förstår verkligen hur tungt det kan kännas och jag lider med dig 😥 Det låter bra att du ska få göra korta protokollet snart tycker jag! Vet du vad anledningen är till att du fick göra en sådan mild variant? Har ni köpt tre försök? Och när får ni börja med nästa behandling? Sorry för många frågor, jag hoppas så mycket för din skull Hjärta

Här är jag på ÄL+6 men har inte så mycket hopp efter alla år av försök att vi plötsligt ska plussa själva, utan jag räknar ner till att vi ska få göra en FET förhoppningsvis i början av september. Det finns en liten risk att datumet för återföring krockar med en utlandsresa jag och min familj planerat så länge, så vi får se om vi kan styra litegrann eller om vi behöver vänta till oktober annars. Hoppas på att få göra återföringen i september, de här månaderna av väntan medan kliniken har sommarstängt känns väldigt lång när man längtar så mycket 😅
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-10 16:12:48 följande:
    Åh jag hade helt glömt bort denna grupp - brukar mest skriva i en annan :) 

Vi har påbörjat försök 2 och har planerat ÄP på onsdag. Denna gång har vi chans till 6 ägg men troligen 4-5. Känns okej men också väldigt lågt.. jag hade nog förväntat mig iaf 10-12 eftersom jag också känt mig så jädra öm i magen...

Den milda varianten brukar rekommenderas när man är lite äldre då den brukar generera färre ägg men ägg av bättre kvalitet. Nu är jag snart 40 år så är inte jättegammal men inte direkt ung heller. Tror den är mer populär i Danmark där vi går.. 

Vi ska köpa 3 försök nu på onsdag då vi betalar för detta försök och de känns väldigt skönt att betala flera direkt och sen på något sätt bara kunna gå vidare och fokusera på behandlingarna.

Hur har det gått för dig? Hur många försök har ni gjort innan? Hur gamla är ni?
    Säg inte det att ni inte skulle kunna lyckas på naturlig väg.. jag har läst studier som visar på att mellan 20-35% av de som gjort IVF lyckas på naturlig väg efter eller mellan behandlingar.. 

Får ni inte göra återföring då i aug? 

Hoppas det går snabbt tills ni får göra FET och att de inte krockar så ni också kan få lyckas snaaart :) 

Aaah, jag fattar! Men vad roligt att få en uppdatering från dig Glad

Shit vad spännande med ÄP på onsdag, jag kommer att hålla tummarna extra hårt då! Hjärta Så bra att du går till en klinik som inte har sommarstängt! De flesta verkar annars ha det åtminstone fyra veckor. Jag känner verkligen igen mig i att man blir lite "girig" och önskar massor med ägg, men som vi pratade om innan så säger ju ett stort antal ägg inte nödvändigtvis att det är hög kvalité på alla för det, utan vi hoppas nu att ni får ut 4-6 riktigt fina ägg och att du snart ska få ruva på guldägget 🥰 Har det gått bra med sprutorna och allt?

Ja men vad bra, det brukar väl vara lite billigare att ta tre försök på en gång än att betala ett och ett? Sedan så hoppas vi såklart att det ska gå redan det här försöket, men om det betyder att ni inte behöver göra de sista två försöken pga en graviditet så är man nog så glad för det att man tycker att det är värt varenda krona 🥰

Vi har gjort ett IVF-försök hittills och den färska återföringen tog inte, men vi har två små embryon i frysen och de räknas in i det första försöket eller vad man ska säga. Vi är båda 34 år och det enda felet de hittat är att jag har en blockerad äggledare, men att den andra ser bra ut. Tack för att du säger så, jag ska sluta vara så negativ om våra chanser 😄 Kliniken sa samma sak, att det är många som ringer till dem och avbokar en behandling för att de lyckats plussa på egen hand under väntetiden.

Nej precis, vi kan inte göra någon återföring i augusti för kliniken har semesterstängt och första dagen de öppnar för att göra frysåterföring är 11 augusti men då har jag redan passerat den dag i cykeln som ägget skulle ha behövt återföras. Så nästa fönster som passar i min cykel blir i början av augusti eftersom FET måste vara fem dagar efter ägglossning. Jag förklarar inte så bra känner jag, men du kanske förstår ungefär hur jag menar ändå Glad

Tack snälla du, jag hoppas och tror verkligen på IVF! 😍
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-10 17:15:44 följande:
    Ja det har gått jättebra med sprutorna.. Iaf Gonal-F, den är ju jättesmidig.. Den andra fyremadel känns lite jobbigare men går ju det med. Nu har jag bara Ovitrelle kvar att ta ikväll och sen inga fler på iaf ett tag... Jag är lite noggig bara över Ovitrelle, sist jag tog den så höll jag på att svimma... Blev helt kallsvettig och ur..Jag tror jag spände mig eller något och glömde andas så får försöka komma ihåg att andas ikväll ;)

Kändes det bra även för dig med sprutorna?

Jag förstår! Gud vad jobbigt med semesterstängt. Jag har också hört att vissa offentliga kliniker i Sverige har rätt att neka uppstarter upp till 3 gånger. Jag skulle bli galen av det. Man väntar ju som en galning först på mensen och sen att inte får starta efter det.. usch! Även om det är sjukt dyrt och vi knappast har råd så känns det som ytterligare en anledning att göra det privat / i Danmark.. Vi får tid direkt, året om och det gör ju att en stor del oro iaf släpper.

Ett försök i Danmark kostar ca 37.000 kr, 3 st 76.500 kr så det blir ju nästan att man får ett försök gratis genom att köpa 3.. På det behöver vi också lägga 5600 för ISCI och 8000 för frys per gång om man får något till frysen dvs... Ja skulle vi lyckas på första eller andra nu av tre då är det ju så värt det ändå och man lär ju knappast tänka på pengarna
    Vi ska söka ersättning via Försäkringskassan sen men känner jag svenska staten rätt så lär vi väl få avslag på något pyttelitet som man missat fylla i.  

Tänk att ca 70% av alla lyckas på 3 försök och därefter är det också väldigt många som lyckas på naturlig väg eller försök 4 och 5 etc.. Ytterst få misslyckas och ni är ju dessutom fortfarande unga!!
    Vad skönt att höra att det gått bra med sprutorna! Håller med om att Fyremadel var lite jobbigare men den var helt klart hanterbar ändå tyckte jag. Jag hade kanske tur med Ovitrelle för jag tyckte inte att den var några problem alls, men som du säger kanske det berodde på att du spände dig och glömde att andas eller så Hjärta  Hur gick det att ta den igår kväll? Så spännande med äggplock imorgon! 👏

Ja jag tycker att det gick bra, både med sprutorna och äggplock och så.

Ja det är en jobbig väntan från maj till september 😔 Men sommaren brukar ju gå rätt snabbt. Jag tycker att det låter som ett jättebra val ni gjort, både med val av klinik och att ni betalat för tre försök. 

Det är klart att det är mycket pengar, men som du säger är det ju väldigt schysst att tre försök kostar nästan samma som två försök så att ni nästan får ett försök gratis. Jag har ingen koll på hur det funkar med ersättning, men jag håller tummarna för att det ska gå bra Hjärta

Tack, jag ska försöka att tänka så även om det inte alltid är så lätt att hålla hoppet uppe, då är det fint att få sådan här pepp och stöd! Hjärta
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-11 20:18:32 följande:
    Det gick hur bra som helst igår att ta sprutan och ja fyremadel gick ju ann även om det inte var min favorit direkt..

Idag är det jag som är lite deppig ist 🥹 Har sån underlig känslig redan över att vi kommer misslyckas denna gång med. Lär säkert få ut ett par ägg imorgon och sen samma veva som sist att ingen klarar sig innan återförande på fredag. Vill bara få en jäkla chans 😭
    Men vad skönt att höra att det gick så bra med Ovitrellen! Glad

Ååh jag lider så med dig, så otroligt jobbiga känslor och jag tycker att det är så orättvist och hemskt att någon ska behöva gå igenom den smärta som ofrivillig barnlöshet innebär! 😔 Har man inte behövt försöka och längta så här länge så har man nog svårt att förstå hur tufft det är, att det är en typ av kris man lever i, men vi här inne förstår och jag kommer aldrig att tappa hoppet om att du kommer att få ditt efterlängtade barn Hjärta När man känner att det är hopplöst så påverkar ju det inte resultatet som tur är, det är många som känt precis så men ändå blivit gravida, så det gäller väl att rida ut de där känslorna av hopplöshet och att man vet att det kommer en dag då hoppet börjar komma tillbaka igen.

Jag håller tummarna allt vad jag har idag, och du får gärna uppdatera när du har hämtat dig efter äggplocket Hjärta
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-14 20:12:19 följande:

Vickan31,

Ville bara uppdatera att vi fick tillbaka ett idag av de fem som togs ut i onsdags. Ingen till frysen. Är typ fortfarande i chock att det faktiskt gick vägen. Även om jag fattar att chansen att de tar sig nu är väldigt liten så känns det underbart att ha lyckats en omgång hela vägen så att säga.. 🙏

Åååh men wow, så spännande, nu är du ruvare! 😍 Det var ju toppen att de fick ut fem ägg och att de kunde återföra ett av dem i fredags Hjärta Förlåt för så sent svar och tusen tack för att du uppdaterade mig! Så glad att höra att du hade en så bra läkare för äggplocket! Glad Hur känns det nu? Sa läkaren något om resultatet? 
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-07-12 20:38:22 följande:

Jag vill lämna en rad och berätta för er alla att vi väntar en pojke och jag är nu i v 20! Helt otroligt ofattbart. Tiden har gått så fort.. trots alla missfall och utredningar så helt plötsligt så Är det meningen att vi ska bli föräldrar. 

ha en fin sommar 

Jag är så himla glad för din skull Teriz, så underbart att du nu är halvvägs och att ni fått veta att det är en liten pojke ni ska få träffa om cirka 20 veckor! 😍💕 Tack för att du ger oss andra hopp och för att du fortsätter att titta in här Hjärta
  • Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-07-12 10:43:09 följande:

Hej! 

Har varit inne här i tråden flera gånger men har inte hunnit svara förrän nu 🙃 Har läst vad du skrivit i andra inlägg och förstår att du inväntar BIM nu? ❤️ Förstår att det kanske känns hopplöst att försöka i väntan på ny återföring men alltså man ska aldrig säga aldrig!!! Jag har träffat både en random gynekolog och min IVF-läkare nu under de senaste tre veckorna och båda sa helt spontant att det är verkligen vanligt att det tar sig spontant mellan behandlingar. Jag vet att det låter otroligt klyschigt och att det kanske är det sista man vill höra när man själv känner hopplöshet, men det måste ju ligga någon sanning i det ändå? 🙏🏻 

Förstår att det är en seg väntan till september för er, men tack och lov är det ju sommar nu och ni har både
    flytt (visst?) och en resa att se fram emot 😊 Hux flux så
    är september här! Hejar så på er! ❤️ 

För mig går det bra tror jag, jag vet ju inte vad som 
    händer där inne dock. Men man måste väl kanske
    välja att tro på att det går bra ❤️ Jag går in i vecka 11 imorgon. Jag var på ett privat tidigt VUL i vecka 7+4 och då fanns där hjärtslag. Sen ringde jag IVF-kliniken och skulle avboka vår inplanerade behandling i slutet av juli, varpå hon frågade om jag ville komma in på ett ultraljud för att se hur det såg ut. JA TACK! Så även i vecka 8+4 fick jag ett VUL och då var lillen fortsatt vid liv iallafall ❤️ Nu är nästa milstolpe KUB, den 1/8. Tiden går otrooooligt långsamt ????🙃 

Ååh men jag förstår, jag känner samma att tiden inte alltid räcker till. Ja men precis, BIM är imorgon men tempen har sjunkit i flera dagar nu så jag skulle tro att mensen tyvärr är punktlig som vanligt. Trots det så håller jag verkligen med dig om att man hört om flera som plussar i väntan mellan behandlingar, även en tjej jag känner gjorde det i väntan på sin tredje IVF, så man ska aldrig ge upp Hjärta Jag vet att man är olika, men jag personligen behöver de här solskenshistorierna och någon som du som sprider hopp, så tack för det 🥰

Ja det känns verkligen långt till september, men nu är i alla fall flytten bra nära, två veckor kvar idag! Så det känns toppen att ha det att pyssla med som vi sett fram emot så mycket, och sedan resan i slutet av sommaren ja Glad Tack för att du alltid hejar på oss, du är så otroligt omtänksam Hjärta

Åååh jag kan tänka mig att tiden går långsamt för dig med, men så otroligt glädjande nyheter med två ultraljud som sett bra ut nu! 😍 Hur mår du just nu, i både kropp och knopp? Den första augusti närmar sig i alla fall, ungefär samtidigt som våran flytt, så jag ska tänka på dig extra mycket den dagen! Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-20 18:17:51 följande:
    Jobbigt när det inte blev någon ägglossning förra cykeln. Hur gick det nu denna cykeln? Hjärta
    Åh så fint av kliniken att överväga en sån fin lösning! Hjärta Håller tummarna!! Hade ju varit fantastiskt! Hjärta
    Mathilda88 skrev 2023-07-20 18:11:29 följande:
    Så glad för att ha haft turen att hitta er med Hjärta! Ja mensen kom lite senare än vanligt, ägglossningen kom på CD 18 istället för 12-13 som jag brukar ha, så cykeln blev 32 dagar istället för mina normala 26. Fick mens efter sista anmälningsdagen, så hann inte med en behandling innan sommarstängningen. Men kunde rida i Falsterbo istället iallafall som tröst.

Första cykeln hade jag fortsatt LH-utslag hela vägen till mensen kom. Nu andra cykeln är jag istället låg och deppig av oklar anledning Skäms. Mest under mensen och igen efter ägglossningen för en vecka sen. Tufft också att jobba i Malmö nu, svårt att inte tänka på RMC och ens infertilitet när man kör runt och jobbar.

För övrigt också lägre temp sen efter behandlingen (risk att sköldkörteln fått sig en törn), mindre mens och dåligt med fertilt sekret. Tempen sjönk på CD11, men enligt ÄL-test så var ägglossningen på CD 13. Levern är enl akupunktören också fortsatt matt efter behandlingen. Hoppas vara tillbaka i fas till nästa cykel {#emotions_dlg.flower}

RMC öppnar för anmälning av mens from 7 augusti, har preliminärt mens nästa vecka 24 juli och sen 21 augusti (v.34). Lagom till vår semester vecka 35-36. Skulle åkt till stuga och gå långa promenader, men det kommer jag inte kunna göra utifrån hur jag mådde sist. Men sambon är glad för att vara ledig och kunna följa med på alla undersökningar HjärtaHjärta. Han är så fin Hjärta
    Mathilda88: Ååh vad fint att du skriver, jag förstår verkligen att det är välbehövligt med en paus från FL ibland men jag har tänkt på dig ska du veta Hjärta Usch vad jobbigt att cykeln blivit påverkad, och framför allt denna att du känt dig så låg och ledsen 😔 Jobbar du i Malmö hela sommaren? Hoppas också att nästa cykel blir bättre och innebär bättre mående Hjärta Jag har känt precis som du efter min stimulering, att tempen varit lägre de två cyklerna efter det plus mindre mens och inget fertilt sekret. Man blir ju orolig men jag tänker att när vi sätter igång med IVF igen efter sommaruppehållet så har de ju koll på slemhinna och hormoner och sånt för bästa förutsättningar att ett embryo ska fästa. Mensen kom tyvärr punktligt som vanligt den här veckan och vi får vänta med återföring till början av september om det går att justera lite så att det inte krockar med helgen eller vår resa som sagt. Vad spännande med akupunktur och C-vitamin, hoppas att du ska känna av några positiva effekter av det snart 🥰 Hade du det bra på Falsterbo? Ååh jag förstår att långa promenader i stugan inte känns aktuellt då, men vi hoppas ändå att du ska få må bättre med nya mediciner! Så himla fint av din sambo, det är tur mitt i allt att man har det stödet Hjärta Även om det är svårt så får vi försöka att njuta av sommaren nu och tänka på annat om det går, så får vi peppa och stötta varandra när det blir dags för IVF igen, för det kommer att gå förr eller senare och jag hoppas att den här hösten blir en fylld av glada besked Hjärta

• Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-22 19:08:39 följande:
    Missat detta :) 

Ja de sa att det var medium kvalité typ.. Vet inte om man brukar kategorisera 2-dagars, vet du ?

Testdag på fredag så börjar närma sig nu, även om jag är ganska säker på att det inte kommer lyckas för sån tur kan jag bara inte ha.. haha :) 
    Oj bra fråga, jag har ingen aning faktiskt! Men så spännande, fredag är ju rätt nära nu! Skrattande Tror du att du kommer att hålla dig till dess eller testa tidigare? 🥰 Jag hoppas att du har största möjliga tur, håller verkligen tummarna! Hjärta

Här fick jag mens i veckan och nästa bim är 15 augusti, sedan efter det får vi förhoppningsvis göra frysåterföring i början av september om de kan styra någon dag tidigare så att det inte krockar med helg eller vår resa. Vi får se Glad Men nu håller jag som sagt tummarna superhårt för dig! Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-23 14:33:31 följande:

Det var så, särskilt när man hamnade i paus i tre månader till Nästa försök, men nu känner man att man verkligen behöver gemenskapen igen ❤️. Åh, har tänkt på dig med denna månaden! ❤️
    Ja jobbar i Malmö hela sommaren, så bara hoppas må bättre nästa cykel så ska jag nog komma ihåg alla fina barndomsminnen från Malmö istället för IVFen i första hand 🙏❤️.

Va intressant att höra hur du har mått efter er omgång, inte bara en själv som är vek och slagen ur balans 😅. Stackars kroppen vad den får vara med om tuffa saker? Hoppas du också blir återställd och helt åter o balans denna cykeln ❤️. Beklagar med mensen 😢, höll verkligen tummarna för er! 

Tack, ja bara till att hoppas, blir väldigt mkt pengar på akupunkturen ????! Ja Falsterbo var fint om än vår start inte gick som hoppats, så bidragit till besvikelsen, men samtidigt så kom vi ändå dit och fick starta vilket man är tacksam för, mer för var dag. 

Ja verkligen tur och tacksam för! ❤️❤️ Så just nu är det t.o.m. så jag hoppas på att mensen inte kommer en dag tidigare än beräknat 😂, så han verkligen kan vara med på alla undersökningarna! Kommer den mer än två dagar tidigare så missar han första besöket, det vill vi inte nu ju när möjligheten finns att vara med ❤️. 

Ja vi får göra vårt bästa i det ❤️. Trodde jag skulle kunna hantera det bättre och stänga av nu, men det dyker upp i huvudet varenda dag. Man blir lite trött på sig själv! Snart så klarar man det nog dock 😉. 

Ja snart är det vår tur 🌸❤️ Hoppas det med fina du!

Ja den här ofrivilliga pausen på flera månader är inte kul, men vi får försöka se det som att våra kroppar kanske behöver vilan Hjärta Åh men vad fint sagt, det är verkligen en väldigt värdefull gemenskap det här! Hjärta Jag fattar om det kan vara svårt, men som du säger har du ju fina barndomsminnen därifrån också så om du har tid trots att du jobbar kanske du kan besöka något mysigt ställe i Malmö som är lite nostalgiskt för dig, så blir staden inte bara förknippad med IVF:en som sagt Glad

Haha nej du är verkligen inte ensam, min kropp verkar också protestera efter behandlingen 😅 Hoppas att sommarens paus och all d-vitamin ska stärka våra kroppar igen som sagt, och vi får försöka komma ihåg hur häftig kroppen är som ändå klarar av så många saker! Tack fina du, jag var jätteledsen inför mensen och när den kom, men nu vill jag bara få köra igång med nästa försök Glad

Vad jobbigt att det är så dyrt med akupunktur, jag kan tänka mig att det känns i plånboken. Så ledsen att höra att Falsterbo blev en besvikelse för dig 😔 Hoppas att du kan skapa andra fina minnen med din häst under sommaren, men ändå stort att ni tog er dit Hjärta

Ååh men om mensen nödvändigtvis måste komma så håller jag i så fall tummarna för att det ska tajma så bra att din kille får vara med på första besöket! 🥰

Ja det är omöjligt att stänga av tyvärr, man blir ju ständigt påmind antingen för att man har ägglossning eller känner av i kroppen inför mens, eller för att andra människor pratar eller lägger upp på sociala medier hela tiden om graviditeter och barn. Förstod jag dig rätt att nästa mens beräknas komma idag och att ni därför får börja med omgång två vid nästa mens cirka 21 augusti? 

Hejar så mycket på dig! Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023