• Vickan31

Utredning/insemination/ivf 2023

Elliot1 skrev 2023-02-24 14:34:25 följande:

Ja lite så. Man undrar hur mycket man ska mäkta med. Och just i den här karusellen också, det är så himla sjukt att vissa ska ha såna svårigheter och andra inte.. Hur vissa kan ploppa ut unge efter unge och vissa får kämpa i flera år för att ens få en 😪 

Man känner sig absolut så otroligt missunnsam i vissa
    lägen ja, men jag tror man får försöka tänka att man kan ha flera olika känslor samtidigt. Jag är såklart GLAD för deras skull, men ljuger om jag säger att jag inte tycker vi förtjänar det liiiiiite mer än dem just nu.. 💔 Men som
    min man sa - vi kan ju inte förbjuda personer i vår närhet att skaffa barn bara för att vi har svårigheter - .. Villet ju är sant såklart, men svårt att låta bli att tänka så ibland. 

Jag pratade med kliniken igen ja, men de hade sjukt nog fortfarande inte fått provsvaren. De väntar svar på 2 av 7 prover. Nu sa hon att jag skulle ringa på måndag igen så länge inte de hinner höra av sig först (vilket de inte gjort) och då kan vi ta en diskussion om vi ska vidare med nästa steg ändå. För inte bli snuvade på en hel cykel liksom, måste ju börja med sprutor vid nästa mens och den närmar sig ju.. Så nytt samtal på måndag helt enkelt! 

Men gud vad frustrerande med fyra dagar i rad 😂 Det är ju tyvärr inte så att man tycker det är lattjolajban att ligga varje dag pga testen är positiva.. Tänk den dagen man kan ha luststyrt sex och inte bara i syfte att göra en unge 🤓 Men skönt att tempen bekräftat nu iallafall. Men konstigt också att de digitala testen ändå kanske var lite missvisande nu då, det är väl dem man ska kunna lita på
    mest liksom.. 

Hur känns det nu då? Det har ju gått några dagar till nu.. Hur har du det med symtom, vad säger tempen osv.. ? Nyfiken! 😍 

Ja verkligen, jag tycker att jag hör hela tiden om folk som plussar snabbt och föder barn på löpande band trots att de lever ohälsosamt, och jag blir extra frustrerad och arg när det händer personer som knappt bryr sig som sina barn, lever i dåliga förhållanden som går ut över barnen, är allmänt osympatiska och elaka mot människor i sin omgivning etc. Man säger ju att good things happen to good people, men jag vill ändå tro att vi hör till den skaran som räknas som "bra" människor, och ändå så händer det inte! Jag tycker ju också att ni förtjänar det mer än vad det låter som att dom gör, även om jag vet att det inte låter så bra att säga den åsikten högt, haha! 😁 Men du förstår vad jag menar, och även om din man har rätt i det han säger så kan man ju inte hjälpa att känna hur orättvis den här resan är. 

Nämen, oj vad lång tid det verkar ta för kliniken! Men idag kanske du har fått höra något? Bra att få diskutera vägen framåt Hjärta

Haha ja det var väldigt förvirrande med testerna, så har jag aldrig fått förut och det var också första gången jag testade dessa digitala, så jag tänker att nästa månad blir det gamla hederliga tester som jag brukat använda tidigare Glad

Just nu är allt väldigt lugnt och stilla i kroppen, känner inga symptom på varken pms eller en eventuell graviditet. Tempen steg dock lite idag på ÄL+10 och det har den inte gjort tidigare vad jag kan komma ihåg, så det fick ju hoppet att stiga tyvärr, haha 😅 Jag försöker ju trösta mig med att om mensen kommer på BIM nu på fredag 3/3 så får jag i alla fall boka in en spolning av äggledarna under mars, men jag vet ju att jag och sambon kommer att bli ledsna ändå om mensen kommer för sjuttioelfte gången.

Hur mår du? Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-02-24 16:27:41 följande:

Ja motigt att veta tidigt men samtidigt skönt att inte behöva oroa sig över att det kanske tagit sig men man pajar det fullständigt pga fulldos NSAID. Så nu kunnat fortsätta med smärtstillandet utan den etiska aspekten iallafall.

Pratade med rådgivningen inom gynekologi i eftermiddag eftersom jag fortfarande har ont (VAS 0-3 stabilt sedan i måndagskväll). Funderar på om det är normalt för en livmoderinfektion. Men tydligen inte. Inget bra svar, men om jag inte mår bättre imorgon tyckte hon att jag borde åka in och checka av igen, borde haft full effekt av antibiotikan efter tre dygn, men haft nu i 1,5 vecka. Doxyferm avslutad för två dagar sedan och Flagylen sista dos ikväll? Får se vad som händer sen! Försökte ta en liten kort promenad med hunden igårkväll (världens snällaste lilla hund), men mådde inte alls bra efteråt. Imorgon är det 2 veckor sedan jag blev sjuk.

Fina du, jag tycker så synd om dig med all den här smärtan och väntan på att det ska gå över! Hjärta Vi skriver ju med varandra i andra grupper också, visst var det så att det kändes bättre nu med smärtorna jämfört med när du skrev senast här i fredags? Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-02-27 23:45:35 följande:
    Tack så mycket för omtanken! Hjärta Ja nu känns det bättre, har lättat av allt mer under helgen och nu idag känner jag mig mest lite matt i kroppen än som efter en kraftig infektion, men i princip ingen smärta längre - så tacksam! Hjärta

Spännande med tempen! Håller tummarna!
    Så skönt att höra Mathilda! Hjärta Nu hoppas vi som sagt att det värsta ska vara bakom dig och att det flyter på bättre med allt framöver Glad Tack snälla, tyvärr var lyckan kort för tempen sjönk redan idag och därmed hoppet också:

• Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-02-28 14:19:14 följande:

Ja verkligen! Sånt gör mig så ledsen, de här som knappt kan/vill ta hand om de ungar de har men ändå envisas med att bara ploppa ut fler och fler 😞 Känner ett sånt par, som nu ska ha barn igen. Vi står inte varandra så nära men jag vet att de knappt kan ta hand om de barn de redan har.. 💔

Idag har jag äntligen pratat med läkaren!!! Mina prover såg faktiskt bra ut, de hittade inget avvikande. Blandade känslor, självklart är det skönt att kroppen fungerar men än mer frustrerande att det inte funkar om man inte ens har en orsak.. Men jag försöker tänka att ju mer i kroppen som funkar, desto mindre risk för ytterligare missfall 🙏🏻 Han sa dock att han kommer ge mig medicin oavsett, för den kan inte skada på något sätt och genom att sätta in den så optimerar man ju verkligen chanserna att lyckas. 

Men det sjuka är ju alltså att vi kommer starta med hormonbehandling när jag får min nästa mens. VILKET JU ÄR I HELGEN 😳 Det känns helt sjukt. Så otroligt spännande men samtidigt jättenervöst. Hjärnan går på högvarv liksom. Är lite rädd för sprutorna, att jag inte ska palla ta dem. Får försöka stålsätta mig bara och tänka på belöningen ❤️ Men ja helt galet, nästa vecka är vi kanske igång liksom.. Och skulle det (peppar peppar) funka på första försöket så blir det väl ett till december-barn 😂 Vår son är född i december och även om man innerst inne skiter FULLSTÄNDIGT i vilket så är det ju verkligen ironiskt att man kanske lyckas pricka in det en gång till.. 🙈 

Jag såg att du hade skrivit i ett annat inlägg att din temp hade sjunkit nu igen 😔 Så himla tråkigt. Men ge inte upp hoppet än! Min hoppade lite upp och ner men jag var ju gravid ändå 🤷🏻?♀️❤️ Jag håller tummarna in i det sista för er!! 

Har ni hört något mer från läkaren angående att ni inte borde behöva vänta ett år till? 🙏🏻 Vad är er status nu liksom, väntar ni på återkoppling eller vad händer..? 

Ja fy, det gör verkligen ont att bli påmind om sådana exempel som du nämner, så himla ledsen man blir 😔

Men du, vad skönt att du äntligen fått svar från läkaren och att provsvaren såg bra ut! 😃 Jag förstår såklart den känslan, att om allt ser bra ut så blir man ändå inte glad eller lättad för då ska man fortsätta på samma sätt utan att veta orsaken till varför det inte har gått. MEN, nu behöver ni inte fortsätta på samma vis utan nu får ni hjälp med både medicinen och med IVF! Jag förstår att nervositeten börjar krypa på, men det kommer att gå så bra, det känner jag verkligen! Hjärta

Alltså det är ju så nära nu, så himla pirrigt! Jag är övertygad om att du, kanske med hjälp av din man, kommer att klara av sprutorna även om det kan kännas jobbigt inför. Jag tyckte inte att de var så illa som jag hade trott, och det finns ju t.ex. sådana där plåster och kräm (emla?) som man kan använda som smärtlindring där man ska ta sprutorna. De kommer säkert att berätta det för er, men en rekommendation är att ta på varannan sida så att man växlar varannan dag och inte bara sticker på samma ställe varje dag Glad  Jag kan säkert komma på fler oombedda tips och råd från min IVF om du vill, haha! Hade varit så fint om ni fick ett till december-barn, som om det var meningen hela tiden liksom Hjärta

Ja den sjönk igår och ligger på samma nivå idag, men det känns verkligen som att det du skrev gör att jag inte tappat hoppet helt ännu, så tack för att du sprider sån värme och hopp Hjärta

Nej vi har inte hört något från läkaren utan hon sa att jag ska ringa när jag får mens och då bokar vi in äggledar-spolningen under mars så ska läkaren vid det besöket prata lite mer om hon kan påverkar väntetiden för IVF eller inte. Hon kändes väldigt fin och engagerad i alla fall, så man kan ju alltid hoppas att det kommer fram något bra när vi ses nästa gång Glad
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-02-28 15:10:13 följande:

Alltså det är så bra att ni finns och man kan bolla med er i liknande sits! Jag ska verkligen skriva ner lite så jag inte glömmer att fråga och ta upp det. 

Jättefint att du säger så och att du finns här i gruppen för att dela allt det här tillsammans 🥰 Jag tycker att du fått så bra tips från Elliot och jag hoppas att det ska gå bra på besöket för dig imorgon. Vill också passa på att säga att jag beklagar verkligen med din pappa Hjärta
  • Vickan31
    Laura90 skrev 2023-02-28 15:50:13 följande:

Hej! Hoppar gärna in här också. Blev klar med fertilitetsutredning nu i februari. Både jag och sambon hade "bättre provsvar än normalvärden". Många snabba spermier och jag hade ett AMH-värde på 5.2, är 33 år och har regelbunden cykel så ingen PCO. Inga barn men gjort två aborter med tidigare partners. Tempar med NC, 3 senaste kurvor nedan. Bor i Sthlm så barnmorskan sa att remiss för IVF nu tar ca 2 månader. Hoppas det ska gå naturligt innan dess förstås. BIM 3/3 men har inte velat testa än pga har inte orkat hantera besvikelsen. Det var min lilla sammanfattning! Glad att kunna följas åt i våra resor tillsammans 

Välkommen hit Laura! Så tråkigt att du är en av oss som behövt försöka och kämpa en längre tid, men roligt att du hittade oss så att vi kan bolla och ventilera allt som rör den här resan tillsammans Glad

Jättehärligt att höra att allt såg bra ut under utredningen! Det gjorde det för mig och min sambo också men i min region behöver man ha försökt aktivt i två år för att få göra landstingsfinansierad IVF, så vi får allt vänta tyvärr. Nu under mars ska jag få göra sista delen vilket är en äggledarspolning, och om den skulle visa något allvarligt fel skickar de en remiss redan nu, men om det ser okej ut så får vi som sagt vänta tills det gått två år. Helst skulle jag ju vilja få hjälp med IVF i år och inte behöva vänta till nästa år, och då jag gjort en IVF med mitt ex och tyckte att det var en positiv upplevelse (även om vi inte fick något plus) så skulle jag gärna göra det igen för att förbättra chanserna. Hur länge har du och din sambo försökt? Vi är i samma ålder Glad

Jag håller tummarna för att du kan få plussa innan remissen godkänts såklart, men vad bra ändå att veta att IVF finns som en hjälpande hand och väntar runt hörnet. Intressant det där du skrev med avsaknad av PMS-humör och ömma bröst, hoppas att det betyder någonting bra Hjärta
  • Vickan31
    Laura90 skrev 2023-03-01 13:57:15 följande:
    Hej fina och tack för svar <3 Tog ett test imorse, toknegativt, så är nästintill säker på att mensen kommer som den ska på fredag. Men som jag såg att du skrev i något annat forum kanske det är positivt att inte ha några cykel-symtom, att hormonerna då är i balans kanske? Vi kan ju hoppas.

SÅ himla sjukt och frustrerande att det fungerar olika beroende på region?! Vi är ju ett och samma land, herregud! Jag tog ut min spiral i juli 2021 och tänkte "händer det så händer det" just för att jag blivit oplanerat gravid två gånger när jag var yngre men då gjort abort. I juli 2022 började vi aktivt med ägglossningstester och har verkligen timeat varje månad sedan dess. Har kört natural cycles sen jag tog ut spiralen. Hur länge har ni försökt?

Hoppas att spolning hjälper! Om du är det minsta orolig för smärta så kan jag säga att jag gjorde spolning i januari och det var ingen fara alls :) 
    Ååh men tack för ditt fina svar Hjärta Så himla tråkigt att testet var negativt imorse, det är ju så himla jobbigt att se det där ensamma strecket 😔 Ja men jag tänker lite så också, hoppas att det är ett bra tecken i alla fall! Jag kände ju igen ditt namn från någon annan tråd men kunde inte komma på exakt vilken Glad Vilka symptom brukar du oftast känna av innan BIM? Kul att vi är lika gamla och har samma BIM den här månaden 😁

Ja jag blev lite chockad faktiskt, för när jag gjorde en utredning med mitt ex och bodde i Stockholm så fick vi göra IVF efter ett år, men nu när jag har en ny sambo och har flyttat så är det plötsligt nya regler, vilket gjorde mig lite nedslagen ska jag väl erkänna. Nu är jag ju dessutom äldre så man är ju inte så sugen på att ha längre väntetid då, men läkaren sa att baserat på mina tidigare år av ofrivillig barnlöshet (med mitt ex) så ville hon kolla om hon kunde göra något för att eventuellt kunna korta väntetiden något. Det låter ju som att ni verkligen gjort det ni kan och att allt dessutom ser bra ut enligt utredningen, så man hoppas ju verkligen att er graviditet inte ska vara långt borta nu när ni behövt försöka så länge Hjärta

Jag och mitt ex försökte två år utan ett enda plus, och jag och min nuvarande har försökt i ungefär ett år (man tappar ju räkningen efter ett tag, haha). Kör också med ägglossningstester och tar tempen varje månad, äter vitaminer och har testat d-vitaminboost till exempel, men nu går jag mest och väntar på spolningen.

Vad skönt att höra att spolningen gick så bra för dig också Glad Jag gjorde en spolning under fertilitetsutredningen med mitt ex för några år sedan och jag upplevde den inte alls lika farlig som jag hade trott, så det kan verkligen vara individuellt det där. Jag kommer nog att bli lite nervös ändå inför spolningen den här gången, men jag ska försöka att komma ihåg dina ord då 🥰
  • Vickan31
    Laura90 skrev 2023-03-03 11:41:29 följande:
    Idag sjönk tempen och mensen kom, precis som beräknat. Har BIM 30/3 igen så vi får väl hoppas på en decemberbebis! Alltid hatat jul och nyår så det kanske är meant to be för att liva upp den månaden. 

Jättemärkligt att ens behöva gå igenom processen igen? Visst att du har ny partner men då borde iaf ett års-regeln gälla. Hoppas barnmorskan kan snabba på processen för er! Vi har bestämt oss för ett barn vilket på ett sätt gör situationen mindre stressad. Men vem vet, man kanske ångrar sig den dagen man väl har ett barn, om nu ens det kommer gå.

Jag äter rosenrot från ägglossning till mens och diverse vitaminer. Försöker gå ner något kilo nu med träning och kost, allt för att fokusera på annat. Man gör vad man kan numera :( 
    Nää, så himla tråkigt 😔 Även om det kanske var väntat så suger det ju ändå när mensen kommer. Men det där med decemberbebis låter faktiskt som att det kan vara en fin mening bakom det, hoppas! Hjärta Och vet du, jag fick också min mens idag! Tant röd var punktlig som vanligt. Försökte ringa mottagningen men de hade bara telefontid 7.30 - 9.30 på fredagar tydligen, så jag skickade ett meddelande på 1177 istället och då fick jag svar på en gång att de bokar in mig för spolning av äggledarna nu på torsdag! Så jag ser faktiskt fram emot spolningen, knäpp som jag är, haha! Finns ju såklart bekvämare saker man kan ägna sig åt en torsdag morgon, men för mig känns det jättebra att få det gjort, just för att få veta hur det står till med äggledarna då en av dem var blockerad sist jag gjorde en spolning under utredningen för exet.

Ja det kan jag också tycka. Ja men det har du ju rätt i, då känns ju åldern inte alls lika stressande om man vill ha ett barn jämfört med att hinna få flera Glad

Ahaa, jag har hört om andra här på familjeliv som testat rosenrot men inte provat det själv. Tycker du att du märker någon skillnad av det? Ja så är det verkligen Hjärta

Hoppas att du får en riktigt fin helg trots mensen 💕
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-03-02 15:44:26 följande:

Jag lovade att återkomma efter mitt besök hos läkaren. Jag kopierar in rakt av vad jag skrev i en annan grupp  

Nu har jag vart på min undersökning. En missfallsutredning då jag gått igenom 3 st efter varandra. 

Vi gjorde VUL där allt såg bra ut. Hon såg oxå att mensen var på gång (lite blodiga flytningar) så det känns jätte bra att börja om på en ny cykel snart. Vi har ju haft sex senaste veckorna men verkar inte som det tog sig nu. 

Livmodern såg fin ut. Mina äggstockar såg normala ut och hade många äggblåsor (tror jag hon sa).  Hon visa mig på skärmen och jag såg liksom alla små prickar runt om stocken, hon sa att det bådar gott för ägglossningen. Även cystan som sågs förut var borta. Känns sååå skönt!

Fick ta blodprover. Dels för sköldkörteln och även för något annat som man kan få medicin som heter trombyl för. Minns inte exakt varför men uppfatta det som att de hjälper kroppen att inte stöta bort en graviditet. 

Så? nu väntar vi svar från blodproven. Det kan ta några veckor. 

Ser dom något avvikande på dessa får jag nån form av medicin. Skulle dom se bra ut går vi vidare med fler blodprover på både mig och mannen. 

Vi har därmed bestämt att ta det lite lugnt och inte planera in efter ÄL men såklart mysa om lusten faller på haha. 

Det känns skönt att få svar från proverna först och kanske kunna få ev medicin ?i tid? om det behöver när vi förhoppningsvis plussar igen. Det här känns som en nystart för oss. Så vi hejjar på bebis 2024!! 

Nu skrev jag ett kanske alldeles för långt svar som vanligt till dig, men i vår andra grupp Glad Jätteglad för den här nystarten för dig, det blir som en extra pepp att det händer någonting och att hjälpen väntar runt hörnet nu. Toppen att allt såg så fint ut, och extra glad för att cystan var borta som sagt! 😃 Skickar en kram och hoppas att du får en riktigt fin helg! Hjärta
  • Vickan31

Ursäkta dåligt med svar från min sida, men nu är jag tillbaka! Igår var jag på läkarbesök för spolning av äggledarna och det gick bra, det kändes såklart men var ändå överkomligt tycker jag. Allt såg bra ut med livmoderhålan (inga polyper, skiljevägg eller annat försvårande) och den vänstra äggledaren hade god passage. Läkaren såg viss passage genom den högra äggledaren men hon kunde inte se att det gick fram hela vägen till äggstocken dock. Hon sa att det kan vara det som försvårat för oss, men att vi borde ha chans att bli gravida spontant ändå (alltså utan hjälp). Dock tyckte hon att jag ju försökt så många år (om man räknar in försöken med mitt ex) plus att ena äggledaren kan ställa till det, så hon har kämpat för att hjälpa oss med väntetiden för remiss. Nu hade hon fått till att kunna erbjuda oss att skicka remiss för IVF och det är jag så otroligt tacksam för, MEN det finns ett litet krux och det är att de inte vet än om avtalet med närmsta fertilitetsklinik kommer att förnyas efter juni, för om det inte gör det måste de hitta någon annan klinik att samarbeta med och då lät det som att det kan bli i Stockholm (eftersom det knappt finns några kliniken norr om Uppsala) ? men det skulle bli 55 mils resa enkel väg! 😱 Jag ska försöka att inte ta ut något i förväg utan istället fokusera på att det inte hade blivit värre med äggledarna i alla fall, och att vi har en sådan engagerad läkare som kämpar för oss Hjärta

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023