• Teriz

Utredning/insemination/ivf 2023

Elliot1 skrev 2023-03-08 22:09:35 följande:

Snacka om att det varit tyst här från mig, har haft det lite körigt i livet 😅

Precis så är det, man tappar lite glädjen. Men som du säger så är det ju väldigt skönt att man vet att man nu får stöd av vården. De kan ju inte styra över naturens gång men de gör ju iallafall allt de kan för att skapa de allra bästa förutsättningarna 🙏🏻❤️ 

Hoppas du får svar på dina prover relativt fort 😊 

Här höll jag på att bryta ihop, när jag för första gången i mitt liv ville ha mens så blev den sen. Den var beräknad i lördags men hade inte en droppe blod på flera dagar.. Men imorse, ÄNTLIGEN! Hade blivit ombedd att ringa kliniken innan jag tog första sprutan för att bara försäkra oss om att det är mens och inte ens bortfallsblödning (pga typ utebliven ägglossning). Men det är väldigt tydligt att det är mens så nu har jag grönt ljus att börja med sprutor imorgon! Så läskigt och spännande på samma gång! 

Om processen går som den ska så blir det väl omsättning om ca 2 veckor då, men mycket kan ju hända på vägen! 

Oj alltid ska det vara nått eller hur!! Men NU är du på gång. Vilken nervös känsla. Förväntansfull oxå. 😍 
    Mycket kan hända men vi här inne är väl nånstans välförberedda på det så det här grejar du! Försök tänka positivt, ta dagen som den kommer och våga oxå drömma och längta hihi. 
  • Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-15 17:30:41 följande:

Verkar som mina svar kommer glesare och glesare här 🙈 

Nu är vi i full gång här, började ju För ca en vecka sen och i förrgår la jag till spruta nummer 2. Idag var jag på ultraljud och där konstaterades att äggblåsorna behöver växa till sig lite till så nytt ultraljud på fredag. Hon sa att det lutar åt eventuellt äggplock på måndag 🙃 Så här är det fullt ös. 

Hur går det för dig? Hört något nytt? 🥰

Inte så konstigt. Känner oxå att jag är väldigt uppe i mitt egna och tiden bara springer iväg. 

Kan tänka mig det! Vilken resa? önskar er all lycka!
    Hos mig är det ganska lugnt för tillfället? väntar att läkaren ska återkoppla med alla blodprov, troligtvis denna vecka. 
    Är på cd 12 idag och vi gav det en chans denna ÄL oxå så vi får se vad som händer haha. Den eviga väntan på bim och också svaren på blodproverna då. Återkopplar när jag vet mer 😍

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-20 19:27:11 följande:

Tack för pepp. Idag gjorde vi äggplock 😱 Det var ju helt klart inte det trevligaste jag gjort, men överkomligt och lite coolt på samma gång. 

7 ägg fick de ut, så nu hoppas vi bara att det blir några befruktade. De kommer köra insättning redan på onsdag, så det blir ett 2-dagars (eventuellt blir de 3-dagars på torsdag, de ringer i såna fall). Vet inte vad jag tycker om det, jag inbillar mig att det är bättre att odla dem längre men samtidigt så har jag också läst att de trivs bättre i livmodern än i labbet. Försöker att inte övertänka, läkarna vet ju vad de gör!! 🙏🏻 

Hur går det för dig? Har du passerat BIM ännu? 

Oj vilken upplevelse. Hur går det till? Genom snippan eller magen? Haha ja har ingen aning. Men väldigt coolt alltså? att man kan få det att blir en bebis tillslut. 

Ja läkarna vet vad dom gör så lita på att dom har koll och att det kommer bli toppen. 

Här väntas det fortfarande? både på bim och provsvar. Nu har det gått 18 dagar sen jag lämna blodprov och borde få höra något i veckan. Bim har jag om en vecka men tror jag ska ta ett test i helgen. Har inga direkta symptom eller känsla men är nyfiken som vanligt  

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-20 21:27:24 följande:

Ja det var verkligen speciellt 😊 De går in via fiffi, så med ett vaginalt ultraljud som de fäster en nål på. Så använder de nålen till att punktera äggblåsorna och suga ut vätskan med äggen 🙃 Vet inte om det är samma hos alla kliniker men man låg vägg i vägg med labbet så satt det en embryolog och tog emot alla provrör med ägg direkt liksom, genom ett fönster in till labbet. Det var rätt ballt, det var glasväggar emellan så man såg liksom vad de gjorde i labbet samtidigt. 

Det låter ju säkert läskigt och som att det gjorde jätteont (man får ju ändå en nål genom slidväggen till äggstocken liksom 😅) men man får både lugnande medicin och smärtstillande intravenöst så det som gjorde lite ont var möjligtvis trycket av ultraljudsstaven, de måste ju trycka rätt hårt för att komma nära. Så helt klart överkomligt, jag var väldigt nervös innan men tyckte inte alls det var så farligt faktiskt. Min man fick vara med så han satt och höll mig i handen. Efteråt fick man kaffe och macka 😅🥰 

Jaha oj, jag läste nog att du var på dag 12 efter ägglossning. Men det stod nog cd12. Segt med väntan alltså, och sjukt att det dröjer så med provsvaren. Hoppas hoppas verkligen de kommer snart så ni kan få reda på vad som är nästa steg 🙃 Eller såklart så hoppas man ju på att mensen inte kommer i första hand 😉

Ursäkta för världens uppehåll här. har vart en intensiv vecka haha. Kan tänka mig att det var en upplevelse  Hur mår du nu? 

Själv så är jag väldigt nervös? och glad. Tog ett grav test imorse som visade gravid 1-2 v! Har fortfarande inga svar på mina blodprov så jag ska ringa läkaren nästa vecka. Jag hoppas så att denna graviditet vill stanna kvar nu! 

• Teriz
    Vickan31 skrev 2023-03-28 17:36:17 följande:
    Iiiiiih, så himla spännande Teriz!! GRATTIS, gud vad jag hoppas att det här ska vara det plusset som stannar kvar hela vägen för dig! Hjärta Hur går det för dig? Fortsätter att hålla tummarna allt vad jag kan! Hjärta

Tack snälla!!! blandade känslor med enda stunden super glad andra stunden orolig. Försöker prata av mig med sambon och sen släppa tankarna. 
    Mest frustrerande att jag inte hört något ang mina blodprov? kontaktade vården Själv för tre dagar sen då skulle dom be doktorn ringa upp. Men hon har väl mkt å göra å mina svar kanske inte är prio jag vet inte. 

har gått över bim nu så ska nog våga mig på att ringa barnmorskan här i veckan. vill bara starta den här resan nu men samtidigt är jag nervös för det känns som det kan sluta när som helst. Har inga direkt symptom ännu Kanske lite trött bara haha  

hur går det för dig? 🥰 

• Teriz
    Vickan31 skrev 2023-03-29 09:22:33 följande:
    Jag kan tänka mig det, att det går lite i vågor med att vara orolig och att våga hoppas ibland. Men att du är förbi BIM nu är ju jättebra! 😍 Frustrerande såklart att de inte ringt upp dig, men du borde ju få höra något när som helst då tycker man Glad Fortsätter att hålla tummarna för dig och ser fram emot fler uppdateringar! Kommer du att ta fler tester för att se så att de ökar, eller hur går tankarna? Hjärta

Här har jag haft min sämsta cykel hittills faktiskt 😅 Hade mycket förväntningar och hopp inför den, eftersom jag fått göra en äggledarspolning nu och då har jag läst om många som plussar direkt efter det. Men min temp har varit så konstig och framför allt alldeles för låg, så idag på CD27 tog fertilitetsappen bort markeringen för när den trodde att jag haft ägglossning, och sa att den inte längre hittar några indikationer på att jag ens haft ägglossning den här månaden. Den som brukar komma som en klocka för mig, men tydligen kan det bli typ en månad per år som kroppen hoppar över ägglossningen. Otroligt störande i alla fall, så jag är lite ledsen på min kropp just nu kan man väl säga 😔

Fattar att du är less på kroppen nu? du försöker så mycket och ger den bästa förutsättningar men det vill inte. Det positiva är att om det nu är så att den skippat denna månaden så kanske nästa cykel blir riktigt fin och bra och en riktig nystart. Jag vet inte hur man ska orka med allt mer än att va försöka va positiv. 

Jag har lite uppdateringar ang min situation. Pratade med doktorn och Blodproven var riktigt bra så det finns inget jag behöver medicineras mot. Jag nämnde oxå då att jag tagit positivt gravid test och nu har vi blivit inbokade på VUL om ca 3 veckor. Ser det bra ut eller ja normalt ut så kommer jag känna mig sååå lättad. Skulle något se avvikande eller konstigt ut kommer vi fortsätta vår missfallsutredning och ta fler blodprov på både mig och sambon. 

Så oavsett hur undersökningen går vet jag att vi kommer framåt och vidare. Det känns som en stor lättnad. Jag tänkte ta ett digitalt test imorgon och se om veckorna ökat. Efter det kommer jag sluta med test och lita på kroppen. Har bara lite molvärk än så länge så Inga större symptom  

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-30 07:55:43 följande:

Wooow stort stort grattis!! ❤️ Håller verkligen alla tummar och tår att det här är den lilla krabat som håller sig kvar hela vägen! Du får hålla oss uppdaterade ❤️ Hur mår du då? Framförallt mentalt? 

Jag mår okej, jag satte in ett färskt 3-dagars embryo för en vecka sen. Har testdag den 6/4 men mensen kommer ju komma tidigare om det inte blivit något. Just nu tycker jag mest det är tortyr, dagarna går såååå långsamt och varje litet symtom överanalyserar man. Trots att jag vet att min kropp brukar kännas likadant oavsett om jag är gravid eller ska få mens. Så det är ju verkligen ingen idé att analysera ens, ändå gör man det in i minsta detalj.. 

Men jag har typ en dålig magkänsla, en magkänsla att det inte gått vägen. Vet inte varför, kanske är det för att skydda mig själv 😔 

Ja förstår dig verkligen, att dagarna går segt. Jag känner igen mig i det den veckan innan jag plussade. Glömde bort hur de ska kännas innan mens och analysera allt. I efterhand hade jag nog inget speciella symptom. Å du vet att din kropp oxå brukar kännas likadant det säger faktiskt att denna gången kan gå hela vägen ❤️ Jag tror din magkänsla är att du vill skydda dig. Hellre att man är förberedd.. försök sysselsätt dig med något. Kanske ta en paus härifrån tills du testat? 

Jag mår bara bra! Mentalt är jag typ lättad. I och med att proverna såg bra ut och att ja lyckats blivit gravid innan det. Hade vart jobbigt om dom såg dåligt ut då kanske man hade velat börjat med ev medicin innan jag plussat. Känner mig så omhändertagen av vården som erbjöd mig kontroll om 3 v och liksom bryr sig känns det som. Sen är det nervöst också att se om allt går åt rätt håll. Försöker intala oss att Vi Kan inte påverka det mer. Är i v 5 hitills. Har ömma bröst, lätt molvärk på kvällen och rikliga flytningar. Vill hoppas och tillåter mig att bara glad och förväntansfull. Någon skrev att det är ett nytt frö som gror och det är sant. Den har alla chanser att överleva och jag väljer och tänkta positivt ❤️ annars hade jag blivit galen haha. 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-31 10:53:08 följande:

Jo alltså man är ju ändå van att vänta på BIM men just när man VET att man faktiskt har något där inne som man inte vet om det har fäst eller inte så går ju dagarna såååå långsamt 🙄 Idag känns det något bättre, men det pendlar ju hela tiden. Ena stunden känner man en viss grej och då deppar man ihop totalt och andra arunden
    känner man något annat och då blir man helt plötsligt hoppfull igen. Vill bara att det ska vara över 😅 Men har bestämt mig för att inte tjuvtesta, om det inte blivit något så kommer ju mensen att komma innan testdag och jag tar hellre det än ett negativt test.. 

Vad skönt att du känner dig lättad!! ❤️ Förstår att det är
    en bra känsla att blodproverna såg bra ut. Fint också att du blir väl omhändertagen, är det MVC du kontaktat nu eller är det kliniken som gjort missfallsutredningen som
    vill följa upp hur det går nu?

Majoriteten av alla missfall beror ju verkligen på otur, det är bara så
    orättvist att vissA ska ha samma otur flera gånger!! Men som sagt, nu väljer vi såklart att tro att det är denna krabat som bestämmer sig för att stanna! Och du har ju helt rätt, man kan ju verkligen inte påverka något mer. Så det är klart att du ska tänka positivt, du ska ju njuta av det som är nu! ❤️ 

Det är kliniken vi ska till. Vi skulle egentligen fortsätta med mer test för utredningen men då gör vi vul istället. Ser de bra ut vänder ja mig till mvc och skriver in mig men om något ser konstigt ut fortsätter vi då min utredning. 

Nu får vi Hålla tummarna för oss båda. Ha en super fin helg 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-04-03 07:57:18 följande:
    Okej! Vad skönt att du får bra stöttning av dem! 🙏🏻 Har allt gått bra över helgen också? Vilken vecka har du kommit till? 😊💕 

Ingen mens har dykt upp här än, men jag har bestämt mig för att inte tjuvtesta. Min lutealfas är i en vanlig cykel 12 dagar och räknar man äggplock som ägglossning så var BIM i lördags.. Men jag tar absolut inte ut något i förskott, vet att mensen kan förskjutas av progesteronet osv 🙃 Har inga direkta symtom förutom sånt som kan betyda både mens och graviditet enligt erfarenhet.. 

Det känns verkligen så skönt. Man vet att oavsett hur de kommer gå så finns det en annan väg att gå och få hjälp framåt. 

Det känns bra men börjar bli så nervös inför kontrollen. Känns oxå som några symptom blivit starkare? Går in i v 6 imorgon så det är ju sååå tidigt fortfarande. Haha! 

Låter ju väldigt spännande för dig? har du nån idé när du ska våga testa? 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-04-06 09:31:47 följande:

Hoppas att allt fortfarande går bra för dig? 💕 Skönt att symtomen blir starkare, det är ju verkligen ett gott tecken. 

Tyvärr gick det inte vägen för oss, fick en sparsam blödning igår och idag hade jag testdag och det var negativt (har inte tjuvtestat). Är helt förkrossad just, var såklart medveten om att det kanske inte skulle gå på första försöket men vi fick inte heller några ägg till frysen, vilket är som en käftsmäll 💔 

Nej va tråkigt och läsa! Åh blir så ledsen? varför? såklart är man lite inställd på det men det hjälper inte. Fyfan va de är orättvist. Förstår att du känner dig förkrossad, det är en sån kamp hela tiden. Det tar på en. Ni får ro om varann och landa i allt, tillåt er att va nere innan ni vill försöka igen? Får ni fler chanser eller hur går det till? 

Hos mig Är det stabilt. Varken mer eller mindre med symptomen och jag börjar bli nervös inför vul nästa vecka. Det kan ju visa vad som helst Känns det som men vill tro på ett tickande hjärta!!

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023