• Vickan31

Utredning/insemination/ivf 2023

Mathilda88 skrev 2023-09-15 18:17:24 följande:
    Jo såklart är det lugnande i sig att ha det, men så länge det ligger i frysen så är man ju inte närmare sitt efterlängtade barn ❤️. Man vill ju bli gravid! Man vill inte lägga massa månader på att ha dom liggandes ❤️.  

Tack ❤️ Nej blir jobb i helgen, så inte så mkt roligt utöver det. Ja man får bolla det just nu, tufft men en period i livet helt enkelt.
    Tack så hemskt mkt ❤️❤️
    Tack fina du för förståelsen och omtanken Hjärta Inte mycket vila i helgen då i och med jobb, men hoppas att du hunnit med något trevligt också! Hur mår du idag? Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-09-19 22:56:21 följande:

❤️
    I förmiddags var det bra, men under eftermiddagen började jag tänka allt mer och bli arg och frustrerad över hela situationen. Mkt pga sömnbrist inatt, därmed trött efter lunch och tankarna drar iväg med känslor av orättvisa. Känner att nog borde de ha satsat på återföring dag 2 redan denna gången om de nu anser att mina ägg är orsaken och i så dåligt skick. Om de nu är så dåliga som en 40-åring, varför så inte återföra på dag 2 som 40-åringar får? Känns som att ingen läst min journal i samband med att bedömning av befruktade äggen gjordes. Känns som att folk läst fel journal till mig var gång med tanke på alla motsägelsefulla uppgifter de gett mig! Så just nu skulle jag vilja kräva att omgång 2 stryks pga deras dåliga hanterande och att kommande försök blir omgång två. Men det kommer man ju aldrig få igenom. Måste försöka begära ut äggjournalen så jag har det svart på vitt och så överväger jag att kräva ett nytt läkarsamtal, för hur kan så mkt ha gått fel liksom? 

Kommer lugna mig igen så snart jag sovit ut ordentligt, men just nu är det mkt känslor och tårar, förbannad och helt tappat all form av förtroende för RMC Malmö! Funderar på hur jag bäst ska framföra det till dom.

Hur mår du? Var det nu på fredag som du skulle börja med ägglossningstesterna? ❤️

Ååh så himla jobbigt med alla tunga tankar och sömnbrist, det blir ju lite av en ond spiral också att om man är trött så kanske man inte känner sig på topp humörmässigt heller och då blir det fler av de sorgsna eller arga tankarna 😔

Jag håller verkligen med dig om att det är oerhört märkligt att de valt att skjuta på återföringen till dag 5 båda gångerna, när det borde vara mycket bättre i ditt fall att återföra ett embryo på dag 2. Anledningen att vänta till dag 5 har jag förstått är bara om man har flera befruktade embryon efter dag 2 och vill ge dem mer tid för att sålla ut vilket som ser bäst ut, men om man har få befruktade ägg så säger de att embryot har bättre chanser i livmodern än i labbet och vill då hellre göra en tidig återföring, i alla fall de två kliniker jag varit på och de flesta andra jag hört om.

Jag tycker att det låter jättebra att kräva ett nytt läkarsamtal, ibland kan det vara bra att känna lite ilska just för att man ska orka kämpa när vården inte verkar lyssna. Hoppas att du ska få bra gehör nästa gång du pratar med kliniken. Förstår verkligen att det är mycket känslor och tårar, jag önskar som sagt att du inte hade behövt gå igenom alla de här motgångarna men jag håller tummarna för bra besked här framöver Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-09-19 22:57:29 följande:
    Hur mår du? Var det nu på fredag som du skulle börja med ägglossningstesterna? ❤️
    Oj jag glömde svara på det här! Ja det stämmer bra det, nu på fredag ska jag börja med ägglossningstesterna och göra ett ultraljud för att se så att slemhinnan ser bra ut, men även för att se om ägglossningen är på gång. Är så nervös för att ägglossningen ska komma CD14 som den ofta brukar för då kommer ju återföringsdagen att krocka med helgstängt, och även om jag vet att det inte finns någonting jag kan göra för att påverka det så är det ändå svårt att släppa den oron Hjärta
  • Vickan31
    Barbrastreisand skrev 2023-09-20 22:46:29 följande:

Jag hoppar gärna in i denna tråden då detta är nytt för mig och behöver stöd.. vi har försökt att få ett syskon i över 1,5år. Jag har alltid fått utslag på ägglossning stickor och även känt av värk vid ägglossning, och cyklarna har varit regelbundna.

Nu har vi följts upp via en mottagning där blodprov och spermaprov såg bra ut, jag spolade min äggledare (har bara en) förra cykeln och det var inget stopp. 

Denna cykel har jag fått tid för vul på cykeldag 13. Läkaren pratade något om att ev stimulera ägglossning med hjälp av en spruta. 

Har ni några tips eller råd? Något jag kanske kan be om från mottagningen att prova längre fram? 
    Om jag förstått allt rätt kommer det bli några försök genom övervakning av äl + ev behandling. Men tar det inte sig efter några försök är nästa steg IVF som vi får bekosta själva. 

Tanken på IVF gör mig ledsen, ekonomiskt klarar vi det. Men är rädd för all den mentala påfrestning som det innebär, och även all tid man behöver avsätta borta från jobbet, restid mm. 
    Men behöver även förbereda mig på att det kan bli min verklighet, har ni tips på några bra kliniker i södra Sverige (linje med Göteborg och neråt?)

Blev ett långt och rörigt inlägg, men behövde skriva av mig lite ❤️

Hej och välkommen till vårt lilla gäng! Jag tror att jag har sett ditt namn i någon annan tråd tidigare, och även om jag hoppas att du snart får gå över till gravidtrådar istället så är jag glad att du hittat hit nu Hjärta

Det låter ju toppen med positiva ägglossningstester, regelbundna cykler, bra provsvar för er båda etc, men desto mer frustrerande att det inte gått ännu då såklart. Vad bra att ni ska få hjälp och att de vill hålla koll nu, men det verkar ju som att du har egen ägglossning så jag förstår inte riktigt vad det är de vill med ultraljuden och att eventuellt stimulera ägglossningen? Vilken cykeldag brukar du ha ägglossning ungefär? 

Om allt ser bra ut i er utredning och alla prover så brukar ju IVF vara nästa steg. Du har inga problem med mellanblödningar, temp, pms, andra sådana symptom? Många brukar testa progesteronvärden så det kanske kan vara något att fråga mottagningen om, ifall de inte redan testat det. Jag har inte koll på kliniker kring Göteborg och neråt dessvärre, och inte heller några jättebra tips just nu tyvärr, men ska fundera vidare Glad

Förstår såklart att det känns jobbigt, läskigt, dyrt - ja, en massa olika känslor med IVF. Personligen tycker jag dock att det har varit ännu jobbigare innan IVF just med ovissheten, men att nu när jag får hjälp med IVF så känner jag mig tryggare och mer hoppfull, så jag hoppas att du också ska känna de känslorna om det blir aktuellt med IVF för er del Hjärta 
  • Vickan31
    Barbrastreisand skrev 2023-09-27 21:53:04 följande:
    Tack för svar❤️ Jag vet inte riktigt anledning till ul och ev spruta, det var något vi diskuterade sista gången.. de kanske vill hjälpa lite för att säkerställa att äl verkligen sker?

Brukar ha ägglossning oftast mellan cd14-17, men tempar inte så kan inte garantera trots rätt tydliga symtom och positiva äl test. De tog prover innan spolning och läkaren sa allt såg bra ut? (T4 15,  TSH 1,3,  prolaktin 253, Progesteron 24). Har annars inga besvär direkt, upplever dock kanske mycket humörsvängningar/pms men inget jag direkt diskuterat med läkaren. 

Får se hur det går imorgon då jag ska göra ul!
    Jag började få fertila flytningar igår, Men inget positivt äl test än .
    Hej igen Hjärta Ja men precis, så kan det säkert vara att de vill säkerställa att ägglossningen verkligen sker. Det är ju verkligen skönt att höra att allt verkar se bra ut och att du inte har några besvär, ibland vet man bara inte varför det inte går men då är det bra att få hjälp tänker jag. Det är ju positivt att de fertila flytningarna börjar komma, vad sa de idag på ultraljudet? Spännande! 
  • Vickan31
    Barbrastreisand skrev 2023-09-28 19:36:04 följande:
    Det såg bra ut på ultraljudet, slemhinnan var tillräckligt tjock, äggblåsa var 23mm om jag minns rätt (så ingen ägglossning har skett som jag själv anade). Fick ovitrelle spruta som jag tog när jag kom hem, så nu är det bara att hålla tummarna! Planen är att prova några gånger såhär innan ivf. 

Har läst lite folk som använder progesteronkräm, men verkar inte vara något som denna läkare brukar förskriva. Jag är så dåligt insatt så vet inte om det kan göra någon nytta? Om jag kanske ska be och prova det ifall det inte tar sig denna gång..
    Ååh men vad spännande, det låter ju lovande! Och med ovitrelle-sprutan sker ägglossningen 36 timmar efteråt om jag minns rätt? Hoppas att ni får till ett bra försök och att du får ge oss goda nyheter om ett par veckor - jag håller tummarna! Hjärta

Om det inte skulle gå den här gången kan du ju alltid testa att fråga i alla fall, jag tror att de alltid vill ta progesteronprovet en vecka efter ägglossning, men om de redan tagit ett sådant prov på dig och det såg bra ut så tror jag inte att du behöver någon sådan kräm Glad
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-10-01 11:32:16 följande:

Lite uppdatering från mig. Våran remiss blev godkänd och var så glad för det. Eftersom vi behöver donator ska vi få tid för en psykosocial utredning hos kurator och därefter läkarbesök. Tänkte att eftersom remissen blev godkänd så har dom bedömt att vi kommer hinna få behandling innan jag fyller 40 nästa sommar.
    Men var nu in på 1177 och läste läkarens bedömning och dom tror att möjligen KANSKE vi kan hinna få en behandling, men det är inget dom kan garantera.

Blev så ledsen när jag läste det😔 Är ju inte så stor chans att det tar sig på ett försök i min ålder, risken är ju stor att mina ägg inte är så bra heller. Och det är om vi ens hinner med ett försök, annars är det bara en lång väntan på ingenting.

Finns ju möjligheten att åka till Danmark och begära ersättning från FK i efterhand men då måste vi ligga ute med pengarna och just nu finns det inte riktigt utrymme för det. Blir också långa resor och frånvaro från jobb osv. Min hjärna snurrar över hur man skulle kunna lösa det, för det känns förjävligt om vi inte ens får chansen att försöka få ett barn.

Åååh så jobbigt att behöva läsa de orden i journalen, jag förstår att du blev ledsen 😔 Har de sagt något om hur lång väntetid de har? Du kanske kan fråga det, och eventuellt kolla med någon annan klinik också ifall de har andra väntetider och/eller åldersgräns? Danmark är ju ett alternativ som du säger, men den ekonomiska biten är ju tuff. Om du hittar orken och energi, fråga din klinik om en mer exakt väntetid och om det känns för tight kanske du kan kolla upp om det finns någon lösning för att finansiera Danmark? Långa resor är såklart drygt, men när det gäller frånvaro från jobbet så tänker jag att man kommer aldrig att ångra att man jobbade för lite i sitt liv, så jobbet får komma i andra hand och det kommer att lösa sig Hjärta
  • Vickan31
    En liten uppdatering från mig också: imorgon får vi göra vår första frysåterföring! 
    I fredags var jag på det överlägset sämsta ultraljudet jag någonsin varit på. Den manlige läkaren hittade liksom inte där inne så det tog lång tid och gjorde ont och han gjorde mig orolig och förvirrad genom att först inte hitta slemhinnan och säga att jag har en liten livmoder osv. Men till slut hittade han slemhinnan och den var 7,2 mm. Jag var så nervös att kliniken skulle säga att det inte blir någon återföring, och när han inte hittade någonting där inne blev jag så rädd att jag inte kunde hålla tårarna borta där i gynstolen, men jag är jätteglad att sambon var med mig där och i hissen när han kramade om mig brast det helt. Man känner sig inte alltid så stabil i den här resan.

Fredag eftermiddag ringde kliniken och de sa att slemhinnan såg bra ut så det blir återföring imorgon, tisdag! Känns både spännande och nervöst, men den starkaste känslan är bara: ÄNTLIGEN!

På torsdag ska de ta ett progesteronprov på mig och när jag frågade om att man tar det efter insättningen sa de att det mest är för att veta inför om vi eventuellt behöver göra en till återföring, men jag fattade inte riktigt om de sätter in någon hjälp (letrozol för att hjälpa ägglossningen sa hon) den här cykeln eller nästa försök i så fall. Men jag ska som sagt ta ett progesteronprov på torsdag och hon sa att det borde se bra ut eftersom jag haft omslag på ägglossningstestet och så där. Hoppas nu att vi har en bra chans trots mina tvivel på naturlig cykel, fortsättning följer! Glad
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:55:16 följande:
    Åh äntligen!!! 😍🙏❤️❤️❤️ Grattis! Men herregud vilken pärs med en så osympatisk gynekolog!! Lider med dig ❤️ Skönt att det blev bra ändå men man mår ju kasst nog iallafall utan att behöva extra ovanpå det..
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:04:04 följande:

Fick meddelande via 1177 i förrgår att mitt TSH ligger på 4,4(!) och nytt prov måste tas. Vet ej när än, men remiss kommer i brevlådan.Och någon behandling kommer ju såklart inte påbörjas förrän värdet är normalt igen. Rimligt och tacksam för att det tas på allvar. Men chansen för behandling i år sjönk ju drastiskt.. 💔. T4 låg normalt på 15 iallafall, T3 ej taget. Vet ej vad man ska tro om detta, för ett år sedan hade jag typ 1,2 i TSH har jag för mig. Kommer det rätta till sig snabbt, ta tid? Kan det vara kroniskt?

Känner mig så uppgiven på denna resan, kroppen verkar inte mäkta med detta 😢. 

Tack fina du för all omtanke och sympati! 🥰 Det gick ju bra till slut men jag känner hur all oro äter upp mig inifrån och att jag inte hanterar mina rädslor så bra just nu. Och apropå oro, så otroligt jobbigt att ditt TSH-värde skulle ligga så högt helt plötsligt! Men det låter verkligen bra det Eulalia skrev, att det värdet kan förbättras avsevärt på bara några veckor, så det behöver absolut inte vara några konstigheter att det låg högt just nu, även om det är bra att vården tar det på allvar såklart. Jag håller också tummarna för att värdet ska ligga på normal nivå vid nästa provtagning Hjärta Tänker på dig och önskar bara det bästa efter hur mycket du har fått kämpa Hjärta
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-10-04 09:51:01 följande:
    Åh vad härligt!🙏😊 Va skönt att ni fick bra besked ändå trots pärsen med ultraljudet. Hoppas allt gick bra igår återföringen❤️
    Eulalia84 skrev 2023-10-04 10:10:26 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:49:34 följande:
    Men åh nej så knäckande att läsa!! 😢😢Lider med dig. Förstår inte varför det ska ta så lång tid, håller tummarna för att de prioriterar er! ❤️🙏
    Det verkar som det är bristen på donerade spermier som är problemet. Har det gällt vanlig ivf med egna celler så har det gått på vårdgarantin och vi har kunnat fått behandling inom 3 månader. 
    Dom har svårt att uppskatta hur lång tid det kan ta att komna fram i kön, så vi famlar lite i blindo. Men får väl vara glad att dom var villiga att sätta upp oss i kön iaf🙏 Får försöka tänka lite positivt och hoppas att det går fortare än vad dom tror.

Man funderar ju dock om det finns något annat landsting som har kortare väntetider på donerade spermier och om man i så fall har kunnat valt att ställa sig i kö där istället?🤔
    Ska i vilket fall försöka lösa den ekonomiska biten så vi kanske kan åka en vända till Danmark eller göra ett försök privat i Sverige medan vi väntar på att komma fram i kön.

Tack snälla, det gick bra att tina blastocysten så nu ruvar jag ett par veckor innan vi får veta hur det har gått 🥰

Ahaa, då förstår jag! Så jobbigt att behöva vänta, och att inte veta exakt hur lång tid det kan ta. Men jag tycker verkligen att det låter som en bra idé att titta på att eventuellt kunna göra ett försök i t.ex. Danmark eller annan privat klinik med kortare kö, så hinner ni göra ett försök i väntan på att ni ska komma fram i kön hos er klinik Glad Jag håller tummarna! Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023