• Laura90

Utredning/insemination/ivf 2023

Hej! Hoppar gärna in här också. Blev klar med fertilitetsutredning nu i februari. Både jag och sambon hade "bättre provsvar än normalvärden". Många snabba spermier och jag hade ett AMH-värde på 5.2, är 33 år och har regelbunden cykel så ingen PCO. Inga barn men gjort två aborter med tidigare partners. Tempar med NC, 3 senaste kurvor nedan. Bor i Sthlm så barnmorskan sa att remiss för IVF nu tar ca 2 månader. Hoppas det ska gå naturligt innan dess förstås. BIM 3/3 men har inte velat testa än pga har inte orkat hantera besvikelsen. Det var min lilla sammanfattning! Glad att kunna följas åt i våra resor tillsammans 

• Laura90

Kan också tillägga att jag normalt sett brukar ha jätteömma bröst och svängigt humör denna period i cykeln men den här månaden känner jag ingenting? Hade jag inte fått positivt ägglossningstest och förhöjd temp skulle jag börjat fundera på var i cykeln jag egentligen är haha

• Laura90
    Vickan31 skrev 2023-03-01 13:45:46 följande:
    Välkommen hit Laura! Så tråkigt att du är en av oss som behövt försöka och kämpa en längre tid, men roligt att du hittade oss så att vi kan bolla och ventilera allt som rör den här resan tillsammans Glad

Jättehärligt att höra att allt såg bra ut under utredningen! Det gjorde det för mig och min sambo också men i min region behöver man ha försökt aktivt i två år för att få göra landstingsfinansierad IVF, så vi får allt vänta tyvärr. Nu under mars ska jag få göra sista delen vilket är en äggledarspolning, och om den skulle visa något allvarligt fel skickar de en remiss redan nu, men om det ser okej ut så får vi som sagt vänta tills det gått två år. Helst skulle jag ju vilja få hjälp med IVF i år och inte behöva vänta till nästa år, och då jag gjort en IVF med mitt ex och tyckte att det var en positiv upplevelse (även om vi inte fick något plus) så skulle jag gärna göra det igen för att förbättra chanserna. Hur länge har du och din sambo försökt? Vi är i samma ålder Glad

Jag håller tummarna för att du kan få plussa innan remissen godkänts såklart, men vad bra ändå att veta att IVF finns som en hjälpande hand och väntar runt hörnet. Intressant det där du skrev med avsaknad av PMS-humör och ömma bröst, hoppas att det betyder någonting bra Hjärta
    Hej fina och tack för svar <3 Tog ett test imorse, toknegativt, så är nästintill säker på att mensen kommer som den ska på fredag. Men som jag såg att du skrev i något annat forum kanske det är positivt att inte ha några cykel-symtom, att hormonerna då är i balans kanske? Vi kan ju hoppas.

SÅ himla sjukt och frustrerande att det fungerar olika beroende på region?! Vi är ju ett och samma land, herregud! Jag tog ut min spiral i juli 2021 och tänkte "händer det så händer det" just för att jag blivit oplanerat gravid två gånger när jag var yngre men då gjort abort. I juli 2022 började vi aktivt med ägglossningstester och har verkligen timeat varje månad sedan dess. Har kört natural cycles sen jag tog ut spiralen. Hur länge har ni försökt?

Hoppas att spolning hjälper! Om du är det minsta orolig för smärta så kan jag säga att jag gjorde spolning i januari och det var ingen fara alls :) 
  • Laura90
    Vickan31 skrev 2023-03-01 14:27:12 följande:
    Ååh men tack för ditt fina svar Hjärta Så himla tråkigt att testet var negativt imorse, det är ju så himla jobbigt att se det där ensamma strecket 😔 Ja men jag tänker lite så också, hoppas att det är ett bra tecken i alla fall! Jag kände ju igen ditt namn från någon annan tråd men kunde inte komma på exakt vilken Glad Vilka symptom brukar du oftast känna av innan BIM? Kul att vi är lika gamla och har samma BIM den här månaden 😁

Ja jag blev lite chockad faktiskt, för när jag gjorde en utredning med mitt ex och bodde i Stockholm så fick vi göra IVF efter ett år, men nu när jag har en ny sambo och har flyttat så är det plötsligt nya regler, vilket gjorde mig lite nedslagen ska jag väl erkänna. Nu är jag ju dessutom äldre så man är ju inte så sugen på att ha längre väntetid då, men läkaren sa att baserat på mina tidigare år av ofrivillig barnlöshet (med mitt ex) så ville hon kolla om hon kunde göra något för att eventuellt kunna korta väntetiden något. Det låter ju som att ni verkligen gjort det ni kan och att allt dessutom ser bra ut enligt utredningen, så man hoppas ju verkligen att er graviditet inte ska vara långt borta nu när ni behövt försöka så länge Hjärta

Jag och mitt ex försökte två år utan ett enda plus, och jag och min nuvarande har försökt i ungefär ett år (man tappar ju räkningen efter ett tag, haha). Kör också med ägglossningstester och tar tempen varje månad, äter vitaminer och har testat d-vitaminboost till exempel, men nu går jag mest och väntar på spolningen.

Vad skönt att höra att spolningen gick så bra för dig också Glad Jag gjorde en spolning under fertilitetsutredningen med mitt ex för några år sedan och jag upplevde den inte alls lika farlig som jag hade trott, så det kan verkligen vara individuellt det där. Jag kommer nog att bli lite nervös ändå inför spolningen den här gången, men jag ska försöka att komma ihåg dina ord då 🥰
    Idag sjönk tempen och mensen kom, precis som beräknat. Har BIM 30/3 igen så vi får väl hoppas på en decemberbebis! Alltid hatat jul och nyår så det kanske är meant to be för att liva upp den månaden. 

Jättemärkligt att ens behöva gå igenom processen igen? Visst att du har ny partner men då borde iaf ett års-regeln gälla. Hoppas barnmorskan kan snabba på processen för er! Vi har bestämt oss för ett barn vilket på ett sätt gör situationen mindre stressad. Men vem vet, man kanske ångrar sig den dagen man väl har ett barn, om nu ens det kommer gå.

Jag äter rosenrot från ägglossning till mens och diverse vitaminer. Försöker gå ner något kilo nu med träning och kost, allt för att fokusera på annat. Man gör vad man kan numera :( 
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023