Inlägg från: Anonym (betalar egen mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (betalar egen mat)

Flytta från min sambo eller son?

Born74 skrev 2023-01-08 06:59:05 följande:
    Vi har inga gemensamma barn. Jag kanske säger fel när jag säger gemensam ekonomi. Vi betalar allt för huset och mat tillsammans, men han köper saker till sina barn om de behöver något. Jag köper inte längre nåt till sonen eftersom han är vuxen. Men vi försörjer ju ändå min son med mat och husrum i och med att han bor hemma. 
    Fast om sonen bor hos er 2 veckor i månaden och betalar tusen kr så har han ju definitivt betalat sin egen mat. Så sambon kan väl knappast klaga över att försörja honom?!
    Du är ju med och försörjer hans barn ännu mer då det är 2 stycken som inte betalar sin mat själva och säkert har egna rum så du är med och betalar för större boende.
    Vad är det ni hade gjort med hans rum om han flyttat ut?
    Varför så bråttom? Det är ju tydligt att han har någon form av problem.
    En flytt lär ju ändå komma tids nog.
    I storstäderna bor många barn hemma betydligt längre än så eftersom det är svårt att hitta hyresrätt och många föräldrar är snälla nog att låta barnen spara till det under tiden de pluggar istället för att lägga hela csn-lånet på en hyra när de kanske kan slippa att låna en massa från csn.

Tycker det är din sambo som är orättvis. Får se om han själv är lika mån om att köra ut sina egna barn när de slutat gymnasiet..
    Anonym (Lisa) skrev 2023-01-08 19:45:17 följande:

du behöver prata ihop dig med barnets far. Ska sonen bo hemma hos er båda så ska han bidra
    a med försörjningen. Han ska betala del av hyra och el samt mat. dvs han måste ha jobb. Han ska också hjälpa till med att städa och laga mat.

han är vixen. Herregud vad håller ni på med? Jag hade fan barn vid 21 och hade hus

Jag flyttade också hemifrån tidigt. Ville verkligen stå på egna ben och skaffade en billig hyresrätt när jag precis tagit studenten. 

Min lillebror väntade tills han var 24 och hade pluggat en högre utbildning klart.
    Under tiden han bodde hemma hade han sparat till körkort och kontantinsats för en br. Har heller inga studieskulder eftersom han aldrig behövde låna från csn.

Jag är kvar i min hyresrätt och har en massa studieskulder och tog körkort väldigt sent. Visst hade jag det jättekul med massa fester och så i min egen lägenhet som ung, men undrar ibland om det verkligen var det bästa beslutet jag tagit att flytta hemifrån så tidigt.

Sen så är det ju andra tider nu med bostadsbrist och allt. Såvida inte ts bor i någon avkrok eller gammal bruksort med stor utflyttning så är nog hyresrätt svårt att fixa gissar jag. Men vet inte hur det ser ut i landet, bostadsbrist är det iaf. 
    Du var också väldigt tidig med hus och barn och tror du inser att extremt få 21-åringar är mogna för det, så det är mer du som är den ovanliga här.

Rättelse: Jag är kvar i hyresrätt, men inte samma hyresrätt som jag hade när jag precis flyttade hemifrån, vilket det låter som när man läser inlägget såg jag när det var postat.

Familjeliv, varför finns inte möjlighet att korrigera sina inlägg?

Anonym (Lugn) skrev 2023-01-09 02:38:34 följande:
    Ja snacka om att inte hänga med i tiden. För 30 år sedan flyttade man väl hemifrån när man var 19 annars var det nåt fel på en, men samhället har förändrats en aning sedan dess och svenska ungdomar flyttar fortfarande hemifrån väldigt tidigt vid en internationell jämförelse.

Sen kan det stressa på lite att som förälder veta att jag inte kommer att få se mina egna barn flytta hemifrån innan det är dags för hemmet men det är som det är..
    Du har helt rätt. Ts sambo verkar helt knäpp och tror knappast att han kommer vara lika ivrig att kasta ut sina egna barn efter deras student.
    Helt sjukt att man som sambo till någon kan ställa krav på att man ska försaka sina egna barn! Att gå med på det är lika sjukt det..

Oroar man sig för att hamna på hemmet innan barnen flyttat hemifrån, ja då har man nog planerat barn alldeles för sent i livet
    Anonym (Lugn) skrev 2023-01-09 02:35:57 följande:

Rimliga vore väl om han nu jobbar att begära att han ska betala lite för sig hemma. Kanske köpa sin egen mat? Betala lite hyra, på en rimlig nivå utifrån hans inkomst..? 

Han ska givetvis också få en uppgift i hemmet. Kandke dammsuga hallen tre ggr i veckan eller något sånt?

Han betalar ju tusen kr för mat för de 2 veckor han bor där.

Hjälpa till i hemmet, självklart!
    Ordinär Man skrev 2023-01-08 22:29:19 följande:

Köp en etta i något gammalt brukssamhälle, och sätt honom för tills han tröttnat.

Sambon? Eller sonen?
    Born74 skrev 2023-02-08 22:15:13 följande:

Om någon är intresserad av hur detta gick, så bestämde jag mig för att sonen får bo endast hos pappan. Det var ett jobbigt beslut, men min sambos och mitt förhållande hade annars gått under. Det är ju, hoppas jag, trots allt bara några år tills min son kommer igång med sitt egna liv. Och då vill jag inte stå där, ensam. 

Så bara för att du är så rädd för att bli "ensam" om några år så kör du ut sonen och nöjer dig med en dålig sambo som bråkar med dig om att köra ut sonen. Förstår inte ens hur du kan vara tillsammans med en man som gör så mot dig?

Eller så dumpar du den som står för att skapa bråk i hemmet, sambon, är singel något eller några år. Sonen flyttar hemifrån och du träffar en kärlek som är betydligt bättre än denna!
    Även om det inte blir så så är det alltid bättre att vara ensam än att vara sambo med någon som vill köra ut ens barn och bråkar och ställer ultimatum till den grad att du faktiskt blidkar hans önskan om att slippa din son. Får se om han är lika snabb på att köra ut sina egna barn..
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?