Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Föredrar kvinnor långa eller korta män?

Det är väl som det mesta som anses attraktivt, att det är det som särskiljer könen som man dras till. Män har en ganska rak och kantig kroppsform, kvinnor är mer runda och mjuka, alltså anses kurviga kvinnor vara 'kvinnliga' och därför attraktiva för män. På samma sätt är män i allmänhet längre än kvinnor, alltså anses långa män vara extra 'manliga'.

Sedan är såklart längd relativt, speciellt i dessa globala dagar då vi inte längre lever relativt isolerat i en enda folkgrupp, så i har större variation i utseende i populationen.

Jag tycker det är väldigt manligt med långa män (och med 'lång' menar jag typ >190 cm). Å andra sidan kan jag tycka att korta män (<175 cm) ofta har väldigt tilltalande proportioner. Det enda jag helst velat är att min partner är längre än vad jag är, men det är inte så svårt eftersom de flesta män faktiskt är det, då jag är 160cm (även om jag har mött män som varit kortare än jag).

Men, jag antar att TS bara är den senaste i raden av trådar på ämnet "Kvinnor är dumma och inkonsekventa och det är deras överdrivna kräsenhet som gör att jag inte får ligga och de är dumma mot mig och det är jättesynd om mig. Nämnde jag att kvinnor är dumma?"

• Embla twopointoh
    Anonym (Kalle) skrev 2023-01-08 10:47:53 följande:
    Men det är helt okej för kvinnor att skriva att de söker en viss längd ?   Du ser inte dubbelmoralen i det ?
    Klart det är dubbelmoral om man anser att en typ av utseendepreferens är okej, men inte en annan typ.

Men, betänk att just vikt är ett känsligt ämne för många kvinnor av en anledning. Tjocka personer (även pojkar) har varit utsatta och ofta blivit retade i skolan. När de senare växer upp visar reklam och populärkultur att man måste vara smal för att vara attraktiv. Tjocka människor ses som lata och odisciplinerade. Man har svårare att få ett jobb om man är överviktig, speciellt som kvinna.

Något motsvarande för längd hos män finns inte. Visst, om mannens längd är väldigt mycket kortare än medellängd förekommer det säkert utsatthet, men jag vågar ändå påstå att det inte är alls är lika vanligt eller på samma nivå som för överviktiga kvinnor. Den listan med kortare män som anses attraktiva som gavs tidigare i tråden, tror du verkligen att man kan sätta ihop en lika lång lista på tjocka kvinnliga kändisar som hyllas för sin attraktionskraft?

(Jag säger fortfarande inte att det inte är dubbelmoral att anse att en utseendepreferens är okej och en annan inte, jag försöker bara ge en någon mer nyanserad bild av det hela.)

Vad man har för preferenser är förmodligen en kombination av biologi och kultur och individens tycke och smak (fast, det sista tror jag beror mycket av de två första). Som jag skrev i ett tidigare inlägg dras man i allmänhet till sådant som förstärker skillnaderna mellan könen. Kulturen spelar också roll, hur ens omgivning anser att män/kvinnor ska vara och se ut. Utseendeideal skiljer sig mellan olika tidsperioder och kulturer.

Man ska också skilja mellan krav och preferenser. Många kvinnor kanske föredrar män av en viss längd, men när de träffar någon som mycket annat stämmer med så är längden inte så viktig längre.

Vad som står på dejtingsidor kan man inte använda som bevis för vad som sker ute i verkliga världen, eftersom nätet och IRL är två olika sammanhang med väldigt olika förutsättningar. Att man fyller i preferenser på en sådan sida är ju för att sålla bland tusentals potentiella matchningar, det går helt enkelt inte att kolla igenom varenda vareviga profil. När man träffar folk i verkligheten har man i mångt och mycket annat underlag för vad man bedömer som intressant/ointressant.

En kort man har goda möjligheter att hitta en partner, då det uppenbarligen finns gott om kvinnor som inte har något emot en kort man. En kort och bitter man däremot, han lär ha det svårare att attrahera det motsatta könet. (Hint: Det är inte det med 'kort' som gör det svårt för honom.)
  • Embla twopointoh
    Anonym (Kalle) skrev 2023-01-08 12:38:27 följande:

Korta män är ju diskriminerade överallt.  På dejting, på arbetsmarknaden, Tom Cruise hånas för sin längd.  
    De flesta korta skådespelarna har inte kvinnor en aning om att de är korta. När de inser det faller attraktionen platt om de inte går igång på andra egenskaper som pengar och kändisskap. 

Sen glömde du det mest väsentliga av allt. Vikten kan du påverka. Men längden kan du aldrig påverka. 

Så att bli dissad för att vara för tjock.  Inga problem. Gå ner i vikt.
    Dissad för att vara för kort... Jaha, gå och häng dig ...och hoppas på långa gener i nästa liv.
    Korta män är inte alls "diskriminerade överallt". Det är ett påstående som är känslomässigt och inte rationellt. Vad har du för grund till påståendet att längd skulle vara en diskrimineringsfaktor i arbetslivet? Annat än din bitterhet, menar jag. Att överviktiga förfördelas, är etablerat. Något motsvarande om längd (hos män) finns inte, vad jag kan hitta.
    Jag kan inte ens hitta något enstaka fall där en man säger sig blivit diskriminerad i arbetslivet pga sin längd (ett fall inte är ett statistik underlag, men inte ens det hittade jag).

Du verkar vara väldigt insatt i hur alla kvinnor tänker och resonerar. Är du tankeläsare eller möjligtvis gud?

Man kan påverka sin vikt, till en viss gräns. Kroppsform och -byggnad är svårare (om man inte opererar). Män och kvinnor skiljer sig också åt, kroppen funkar olika för dem. En del kan inte ha BMI 20 och fortfarande vara sunda. Det är, återigen ett vansinnigt onyanserat tänk att tycka att det bara är att gå ned i vikt om man är tjock, för verkligheten är inte så svartvit.

Det finns som sagt gott om kvinnor som inte har en lång man, så korta män kan absolut få partners. Kanske kan det vara så att anledningen till att vissa korta män blir dissade inte egentligen har med deras längd att göra, utan att saken är mer komplicerad än så? Men visst, det är alltid enklare att skylla på någon annan, för självinsikt är jobbigt.

Det är också intressant att Familjeliv är inte översvämmat av tjocka kvinnor som gnäller på män för att de inte får ligga, utan det är bittra män som startar tråd efter tråd efter tråd på samma tema: 'Det är så synd om mig som inte får ligga för att kvinnor är kräsna, hycklare och elaka.´
    Sådana trådar finns det ett tjog av för varje motsvarande tråd startad av en kvinna.
    Undrar varför?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Kalle) skrev 2023-01-08 13:35:46 följande:

Embla:

www.expressen.se/nyheter/forskning-korta-man-tjanar-mindre-pengar/

"Korta män och överviktiga kvinnor tjänar mindre, visar ny forskning enligt den vetenskapliga tidskriften BMJ ? British Medical Journal."

Och oavsett vad du säger är det mycket lättare att gå ner i vikt än att bli längre...
    Denna studie från 2016 fokuserar på gener, alltså inte om personerna verkligen är långa (eller tjocka) eller inte.

Tja, om man ska ge sig in på det ganska barnsliga, svartvita i att försöka jämföra på det här sättet, så  finns det faktiskt operationer man kan genomgå för att blir längre. Man kan också använda sig av klack eller skoinlägg för att se längre ut, för att komma runt att bli bortsållad av alla kvinnor vid första anblicken. Lätt som en plätt, bägge delarna!

• Embla twopointoh
    Anonym (Clay) skrev 2023-01-11 00:30:41 följande:
    Tror faktiskt det har mindre betydelse. Män går mer på utseende, därför tror många män att utseendet i form av rutor på magen attraherar mest (de utgår från sig själva vad de tror kvinnor är ute efter, än att faktiskt sätta sig in i vad kvinnor egentligen är ute efter)
    Så sant som det var sagt. Män och kvinnor funkar olika.

Men, det är väl inte konstigt att folk tror att alla funkar likadant, när det basunerats ut i decennier att det inte finns några skillnader på gruppnivå mellan män och kvinnor, och att de som påstår att dessa skillnader visst finns är bakåtsträvande, kvinnohatande och rent korkade?

Lägg till det att det är mänskligt att utgå från sig själv, och att det krävs ett visst mått av erfarenhet, kunskap och insikt för att förstå att alla inte tänker, resonerar eller fungerar som man själv gör.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Långa) skrev 2023-01-11 07:57:01 följande:
    Nja, inte sant. Kvinnor går lika mycket efter utseende. Myt det där.
    Jag har själv erfarenhet av att kvinnor går igång på att män är vältränade. Och jo, magrutor har betydelse.
    Fast det är är skala, inte antingen eller. Bara för att utseendet är viktigare för män, betyder inte det att det är totalt oviktigt för kvinnor. Dessutom är det skillnad på preferenser och krav, man kan självklart tycka att något är snyggt eller trevligt utan att kräva att en blivande parter ska uppfylla detta.

Det är inte alls en myt, utan etablerat, det finns gott om studier på ämnet, trots att genusförespråkarna försöker förneka det.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Långa) skrev 2023-01-11 07:57:57 följande:
    Inte helt sant faktiskt. Det sägs att män är ytliga. Jag har aldrig hört nån kommentera andras utseende lika mycket som kvinnor gör.
    Män och kvinnor är lika ytliga, det är bara det att fokuset för deras ytlighet kanske skiljer sig åt lite. Män går på utseende, kvinnor på status, om man ska hårdra det. Det är också skillnad mellan hur man tänker kring val av partner, och hur man tänker om människor som inte är en potentiell partner.

Det är väl inte alls konstigt att utseende (deras eget så väl som andras) är i ständigt fokus hos kvinnor, när de blir själva konstant bedömda efter hur de ser ut och att det är deras utseende som är viktigt i jakten på en partner. På samma sätt kan män lätt bli workaholics och bedömer andra män utifrån deras prestationer.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Långa) skrev 2023-01-11 08:17:57 följande:
    Ja, en del studerar spökerier och huruvida navelludd bidragit till hur världen skapades.
    Finns mycket tokigt därute.
    För oss som lever i verkligheten så ser man tydligt att kvinnor är lika ytliga. Om inte mer.
    Det här med rationella resonemang är svårt, uppenbarligen.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Långa) skrev 2023-01-11 08:21:46 följande:
    Ja, många vägrar att se hur det verkligen ser ut.
    Vissa kan i alla fall underbygga sin ståndpunkt med mer nyanserade och rationella resonemang, istället för att som vissa andra bara presentera anekdotiska bevis och känslor. Vissa kan dessutom stå för sin åsikt, och inte gömma sig bakom anonyma nick såsom vissa andra gör.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Långa) skrev 2023-01-11 08:53:52 följande:
    Många fina ord där.
    Det är just vad det är också. Ord.
    Vissa förstår i alla fall vad de fina orden betyder och innebär.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Allvarligt!) skrev 2023-01-11 09:52:12 följande:
    Skämtar du???????

Du har aldrig eller inte så ofta hört män kommentera kvinnors utseende?
    Jösses, kanske då för att män säger saker direkt till kvinnor och inte lika mycket till andra män då.

Möjligtvis kan det vara så att kvinnor när dom pratar med varandra säger att den och den killer ser bra ut, är snygg osv men hör sällan och vet inga av mina tjejkompisar som säger saker direkt till killar om deras utseende.
    Men killar kan ju slänga ur sig saker direkt till en tjej både vad som tycker är positiva saker och kränkande saker.

Minns du hur det var när du gick i skolan? alla jag känner både män och kvinnor vet precis hur det var där, killarna snackade högt och tydligt om vilka som var dom snygga tjejerna och vilka som inte var det.
    Unga tjejer har ju jättestora krav på att se bra ut och många mår dåligt av att få höra kommenterar om hur dom se ut ifrån killar.

Min dotter går i högstadiet, där la några killar ut på snapchat där dom betygsatte tjejerna på skolan och kommenterade många av tjejernas kroppar, en del var och en och en del som i en grupp.
    Många av tjejerna blev helt förkrossade över att höra vissa kommentarer, som tur var för min dotter fick hon inga kommenterar åt något håll, hamnade bara i en ok grupp. 
    Men killarna beskrev i detalj några av tjejernas kroppar på pinsamma sätt.

Kan säga att skolan hade samtal med alla föräldrar och pratade med tjejerna och ett par av dessa killar blev avstängda några dagar.

Självfallet var det en grupp av killar, andra killar tyckte inte att det var ok att göra så. 
    Vi har också en son som inte tyckte att det var ok.

Visst detta vara lite mer speciellt då dom la upp det men snacket om hur tjejerna på skolan ser ut mm är verkligen inget nytt.
    Det känner alla jag känner igen.

Och det gäller verkligen inte bara yngre killar, har tjejkompisar som jobbar på mans dominerade arbetsplatser och jargongen där när dom snackar om kvinnor kan vara ganska rå.

Så nej kvinnor pratar absolut om män och deras utseende men män pratar absolut om kvinnor och deras utseende och vilka som duger och inte.

Alla kvinnor jag känner har också fått kommenterar av män på te x sitt jobb, på krogen osv. 
    Men det kanske inte du upplever och ser på samma sätt som man.

Så både män och kvinnor kommenterar, men tror att män säger det mer direkt till en kvinna än tvärtom.
    Bra skrivet!

Jag kan ge dig ett annat perspektiv, jag är utbildad och jobbar inom ett område som är mansdominerat. Jag har aldrig någonsin fått eller hört kommentarer om mitt eller någon annans utseende från någon manlig kollega. Det är vi få kvinnor som ibland kan säga till varandra att någon har en snygg tröja eller att deras nya frisyr passar dem.  Sådana kommentarer, även positiva sådana, säger man inte till någon av motsatt kön eftersom det kan missförstås som flört eller oönskad uppmärksamhet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Långa) skrev 2023-01-11 11:30:08 följande:
    Jag mår dåligt av att gå hemma, jag tänker för mycket. Och ett misstag är att hänga här så mycket. Det kan man ju se av allt dumt jag skriver.
    Men det är jag som mår sämst av det. Och jag har ingen ursäkt. Man måste kunna lägga band på sig själv lite.
    Tack för att du delar med dig, nu förstår jag dig bättre.

Jag tycker nog du ska undvika FL, att vräka ut sig negativa känslor kanske känns bra för stunden, men det är inte så konstruktivt, speciellt inte när de som är i den mottagande änden inte vet din situation. Det är, som du själv säger, du själv som far illa av det i slutändan. Bitterhet är ett gift, som i huvudsak förgiftar den som är bitter.

Kan du tänka dig att prata med någon professionell? Med sådan hjälp kan du börja reda i dina känslor, förstå dig själv och förhoppningsvis må bättre.

Svar på tråden Föredrar kvinnor långa eller korta män?