Tukt skrev 2023-01-07 14:05:16 följande:
Tänker att kärlek, sex, innerlighet ofta skapas av ett prioriterat arbete båda parter i mellan. Sedan kan saker såklart hända som försvårar det arbetet.
Men om inget annat direkt avtalat, så blir man ju en enighet just för att det finns det som inte finns vänner i mellan.
Om den ena, eller båda, inte jobbar på att få det att funka, är det i någon mån ett löfte som bryts.
Det är då enklare att se det för vad det är, än att utgå från att den ena haft mycket på jobbet ena veckan, sedan var det tvätten som skulle vikas, och att vinterdäcken ska skiftas.
Det kan säkert vara så att vi menar samma sak men....det har aldrig varit ngt jag kunnat benämna som "arbete" när jag har varit galet attraherad av nån både fysiskt och mentalt. Det är ett samspel där man läser av och förstår vad den andra önskar, att uppfylla det är en lycka i sig. Inte att arbete. Det kräver ju att det även är ngt jag önskar, att man har en såpass bra passform.
När en långvarig partner visade sig önska ett hembiträde som även skulle dra in en ansenlig mängd pengar så blev det skilsmässa. Så då var vi inte kompatibla. Jag menar att så långt var jag inte beredd att "arbeta" för det förhållandet.
Frågan är var brytpunkten går, när är det ändå bättre att bryta upp även om det finns barn, gemensamt socialt umgänge, fastigheter och bolag tillsammans....en avvägningsfråga.