• Anonym (Olli)

Risperidon

Har fått denna av läkaren för mitt psykiska mående. 

Finns det någon här som har erfarenhet av den?

• Svar på tråden Risperidon
  • Soryu
    Anonym (Olli) skrev 2023-01-04 14:52:23 följande:

Jagw ska äta den i stämningsstabiliserande syfte. 

har testat quetiapi och olanzapin och blev alldeles för rastlös av dom. Har hört att Risperidon ska vara snällare på den fronten då den inte är lika antihistamin som de övriga 2 jag testat. 

nåt du känner till? 

Okej. Ja, det stämmer att risperidon har en mindre potent antihistaminerg effekt men om det också hänger samman med mindre rastlöshet vet jag inte. Hur som helst är det ju värt att prova, och både olanzapin och quetiapin medför ju större problem med viktuppgång än vad risperidon gör så det är ju också positivt.
  • Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 15:13:26 följande:
    Okej. Ja, det stämmer att risperidon har en mindre potent antihistaminerg effekt men om det också hänger samman med mindre rastlöshet vet jag inte. Hur som helst är det ju värt att prova, och både olanzapin och quetiapin medför ju större problem med viktuppgång än vad risperidon gör så det är ju också positivt.
    men vet du om den är hyfsat vanlig som stämningsstabiliserande?

övriga kända biverkninga?
  • Soryu
    Anonym (Olli) skrev 2023-01-04 15:15:38 följande:
    men vet du om den är hyfsat vanlig som stämningsstabiliserande?

övriga kända biverkninga?
    Inte lika vanlig som quetiapin och olanzapin skulle jag säga. Förutom att gå upp i vikt kan man bli lite slö (men den effekten torde också vara större med de andra läkemedlen), man kan få lite problem med att man blir stel i musklerna eller lite skakig osv. Listan på potentiella biverkningar kan göras lång och om du är beredd på att bli skrämd kan du ju läsa på fass.se, men jag rekommenderar att du bara provar läkemedlet och ser hur det känns för dig och diskutera eventuella biverkningar med din läkare.
  • Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 15:44:36 följande:
    Inte lika vanlig som quetiapin och olanzapin skulle jag säga. Förutom att gå upp i vikt kan man bli lite slö (men den effekten torde också vara större med de andra läkemedlen), man kan få lite problem med att man blir stel i musklerna eller lite skakig osv. Listan på potentiella biverkningar kan göras lång och om du är beredd på att bli skrämd kan du ju läsa på fass.se, men jag rekommenderar att du bara provar läkemedlet och ser hur det känns för dig och diskutera eventuella biverkningar med din läkare.
    Sen antar jag att det är en dos-fråga oxå vad gäller biverkningar?

olanzapin och quetiapi hjälper ju bra mot ångest också. Vad är din erfarenhet ang Risperidon, kan den ha effekt mot ångest? 
  • mammatill6
    Anonym (Olli) skrev 2023-01-04 14:52:56 följande:
    På vilket sätt har den hjälpt din son?
    Han hade sådana enorma raseriutbrott som höll på i timmar varje dag. Började med risoeridon när han va 11. Innan slog han sönder allt, kastade ut möbler, jagade oss med kniv, allt du kan tänka dig
  • Anonym (Olli)
    mammatill6 skrev 2023-01-04 16:06:25 följande:
    Han hade sådana enorma raseriutbrott som höll på i timmar varje dag. Började med risoeridon när han va 11. Innan slog han sönder allt, kastade ut möbler, jagade oss med kniv, allt du kan tänka dig

Ok. 

hur mkt tar han?
    några biverkninga?

• Soryu
    Anonym (Olli) skrev 2023-01-04 16:06:10 följande:
    Sen antar jag att det är en dos-fråga oxå vad gäller biverkningar?

olanzapin och quetiapi hjälper ju bra mot ångest också. Vad är din erfarenhet ang Risperidon, kan den ha effekt mot ångest? 
    Ja det brukar ju vara så att högre doser ger mer biverkningar. Risperidon hjälper nog något mindre mot ångest än vad olanzapin och ffa quetiapin gör.
  • Anonym (Olli)
    Soryu skrev 2023-01-04 16:19:51 följande:
    Ja det brukar ju vara så att högre doser ger mer biverkningar. Risperidon hjälper nog något mindre mot ångest än vad olanzapin och ffa quetiapin gör.
    Men vad tycker du skiljer Risperidon jämfört med de 2 andra preparaten? 
  • Soryu
    Anonym (Olli) skrev 2023-01-04 16:30:26 följande:
    Men vad tycker du skiljer Risperidon jämfört med de 2 andra preparaten? 
    Det är ju främst biverkningarna som skiljer. Du får väl prova och se hur det fungerar för dig.
  • Anonym (Non)

Hej
    Fick byta till Risperdon en period. Det är så att man fungerar olika på mediciner.
    Vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för en annan person.
    Jag fick ångest och gick upp i vikt av Risperdon.
    Jag blev till slut väldigt sjuk av medicineringen. Klagade bort den. Ett tips är att om du får biverkningar. Anteckna dem och hur du upplever behandlingen.
    Det kan vara till stor hjälp för psykiatrikern att hitta en bättre fungerande medicin.

• Anonym7703
    Anonym (Non) skrev 2023-01-06 23:22:25 följande:

Hej
    Fick byta till Risperdon en period. Det är så att man fungerar olika på mediciner.
    Vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för en annan person.
    Jag fick ångest och gick upp i vikt av Risperdon.
    Jag blev till slut väldigt sjuk av medicineringen. Klagade bort den. Ett tips är att om du får biverkningar. Anteckna dem och hur du upplever behandlingen.
    Det kan vara till stor hjälp för psykiatrikern att hitta en bättre fungerande medicin.

Gick det bra att ta bort den? Jag har oxå fått den skiten, ätit i 3 veckor & mår Inge vidare. Fick den mot ångest
Svar på tråden Risperidon