Risperidon
Jag har aldrig provat risperidon men jag har förskrivit det till patienter många gånger.
Risperidon tillhör gruppen antipsykotiska läkemedel, men många av dessa läkemedel kan också användas i stämningsstabiliserande syfte. Alla antipsykotiska läkemedel kan ha en del biverkningar, men risperidon är inte bland de preparat som ger mest biverkningar utan brukar enligt min erfarenhet tolereras ganska väl av patienterna, precis som användaren FTS70 säger.
Hur lång tid det tar innan du märker av effekten är beroende på anledningen till att du får läkemedlet. Vid en akut psykos eller mani ska man ju se en effekt ganska snabbt (åtminstone någon sorts effekt inom dagar-veckor), men när det mer handlar om att förebygga psykotiska eller maniska skov kanske man inte märker av så mycket dagligdags utan man märker det på att man har ett mer stabilt mående över lång tid.
Eftersom du får detta läkemedel förskrivet så har du ju förmodligen symptom som gör det svårt för dig och som därför behöver behandlas, och tyvärr har ju nästan alla läkemedel vi använder i psykiatrin biverkningar av olika slag.