Inlägg från: Anonym (Konstigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstigt)

Måste jag betala?

Men man kollar väl om de ropar upp någon och man inte hör namnet? Bor utomlands och frågar alltid om igen reagerar när de ropar upp, så att man inte missar sin tid. Lite konstigt att bara sitta där, särskilt som du hört ditt mellannamn,

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:31:54 följande:
    Det är ett supervanligt namn och jag kallas aldrig för det. Reagerade öht inte på det. Mitt tilltalsnamn uttalades så det inte ens lät som samma ursprung, så det reagerade jag inte heller på. Jag fattade inte att det var det förens hon i receptionen sa det. Jag har flera namn och läkaren valde att ropa ut det vanligast av dem... Plus det gravt feluttalade.
    Vidhåller att man bör fråga om man inte uppfattar namnet. Särskilt om ena namnet är ens mellannamn, oavsett om det är vanligt.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:39:29 följande:
    Jag reflekterade som sagt inte ens över det. Hade de sagt mitt feluttalade namn först kanske det hade ringt en klocka när jag hörde mellannamnet, men eftersom de sa namn tre av fyra först så var det inget jag reagerade på.
    Men det var ju ingen som gick in. Du hörde ditt mellannamn. Du borde ha frågat. Det tycker de också. Är nog bara att betala och tänka på att fråga nästa gång.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:49:37 följande:
    Men jag reflekterade ju inte ens över det, så hur skulle jag ha frågat? Som sagt så var det ju först i receptionen jag insåg det. Jag kunde omöjligt ha vetat att det inte var två olika personer de frågade efter. De kunde ha sagt efternamn också tex, eller namnet i rätt följd. 
    Säger det igen. Om du inte uppfattar namnet måste du fråga om ingen går in.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-03 12:55:31 följande:

Är du så dum att du inte reagerar när tre av fyra namn ropas upp. Du borde väl ana att något var konstigt då två patienter inte var på plats. Dessutom checkade du in och har kunnat fråg vilket av fina namn som ropas upp. Ofta ropas antingen för eller efternamn upp för att inte avslöja mer om patienten i väntrummet. 

Det där går stå helt på dig. Det är upp till dig att hålla koll Oavsett om upproparen talar god svenska eller inte. Troligen har du ett wt namn som är omöjligt att uttala om man inte vet vad det eg kunde stå. 

Ahaaa, NU först fattar jag hela historien. De har ropat på TS vid två tillfällen med olika namn. Då är det ännu värre.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (B) skrev 2023-01-03 13:03:44 följande:

Ge inte upp. Det är inte ditt fel att de klarar inte av att läsa upp ett namn korrekt. 

Kanske måste du betala ändå , men man sällan får som första svar att man slipper betala.
    Så värt att försöka flera gånger.

Så TS hör sitt mellannamn, sitter tyst, de frågar vid två tillfällen, TS sitter tyst, och det är inte på något sätt TS fel?
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Aldrig) skrev 2023-01-03 13:18:35 följande:

Om läkaren inte får kontakt med patient i väntrummet, får läkaren kolla om patienten anmält sig. Man lämnar inte vederbörande hur som helst. Patienten kan ha gått på toaletten, eller ha en hörselnedsättning och därför inte uppfattat upproret.

Jag hade aldrig betalat, utan gått vidare med det.  

Om man som patient måste gå på toaletten så får man ju säga det till receptionen. Läkaren väntar inte medans patienten sitter på toa. Och om man har svårt att höra så får man ju även meddela det. Fast det hör ju inte hit. TS satt ju där.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 13:43:30 följande:
    Nej jag reagerade öht inte på mellannamnet. Det används aldrig och är inget jag någonsin funderar över. Tilltalsnamnet lät som ett helt annat namn, men du kanske har för vana att svara på andra namn också? 
    Mellannamn kan användas inom vården. Japp, jag har för vana att kontrollera vad de säger så att jag inte missar min läkartid.
Svar på tråden Måste jag betala?