• Anonym (Arg)

Måste jag betala?

Väntade på att få gå in till läkare. Var mycket folk där. En läkare ropar ett namn. Ingen reagerar. De försvinner och kommer sen tillbaka och ropar ett annat namn, inte hellee nu reagerar någon. Efter ytterligare en stund ropas ett tredje namn, och då går en in.

Efter typ en halvtimme frågar jag i receptionen om varför min tid dröjer. Får höra att de ropat på mig utan att jag svarade... De ingen svarade på var alltså mitt mellannamn och sedan mitt tilltalsnamn så feluttalat att jag inte ens fattade att det var mitt namn.

Tvingades boka ny tid. Fick faktura på det "missade" besöket. Jag bestred, men fick mailsvar som i princip sa att det inte var deras fel. 
    Så vad gör jag nu? Jag kan väl inte tvingas betala för det här?

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (Konstigt)

Men man kollar väl om de ropar upp någon och man inte hör namnet? Bor utomlands och frågar alltid om igen reagerar när de ropar upp, så att man inte missar sin tid. Lite konstigt att bara sitta där, särskilt som du hört ditt mellannamn,

• Anonym (V)

Lika bra
    Om läkaren inte ens kan uttala ett namn så skulle du antagligen ej förstå vad han sa i övrigt. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-01-03 12:27:06 följande:

Men man kollar väl om de ropar upp någon och man inte hör namnet? Bor utomlands och frågar alltid om igen reagerar när de ropar upp, så att man inte missar sin tid. Lite konstigt att bara sitta där, särskilt som du hört ditt mellannamn,

Det är ett supervanligt namn och jag kallas aldrig för det. Reagerade öht inte på det. Mitt tilltalsnamn uttalades så det inte ens lät som samma ursprung, så det reagerade jag inte heller på. Jag fattade inte att det var det förens hon i receptionen sa det. Jag har flera namn och läkaren valde att ropa ut det vanligast av dem... Plus det gravt feluttalade.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (V) skrev 2023-01-03 12:31:15 följande:

Lika bra
    Om läkaren inte ens kan uttala ett namn så skulle du antagligen ej förstå vad han sa i övrigt. 

Det var inga fel på läkarens svenska, bara uttalet på namnet. Oavsett så är det irrelevant för tråden.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:31:54 följande:
    Det är ett supervanligt namn och jag kallas aldrig för det. Reagerade öht inte på det. Mitt tilltalsnamn uttalades så det inte ens lät som samma ursprung, så det reagerade jag inte heller på. Jag fattade inte att det var det förens hon i receptionen sa det. Jag har flera namn och läkaren valde att ropa ut det vanligast av dem... Plus det gravt feluttalade.
    Vidhåller att man bör fråga om man inte uppfattar namnet. Särskilt om ena namnet är ens mellannamn, oavsett om det är vanligt.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-01-03 12:36:37 följande:
    Vidhåller att man bör fråga om man inte uppfattar namnet. Särskilt om ena namnet är ens mellannamn, oavsett om det är vanligt.
    Jag reflekterade som sagt inte ens över det. Hade de sagt mitt feluttalade namn först kanske det hade ringt en klocka när jag hörde mellannamnet, men eftersom de sa namn tre av fyra först så var det inget jag reagerade på.
  • Anonym (Arg)

Och jag uppfattade namnet, det var bara så feluttalat att det lät som ett annat än mitt.

• Anonym (N)

Mitt andranamn är Anna vilket måste vara ett av de vanligaste namnen i Sverige, blir ofta uppropad med det namnet av vården eftersom det är mitt förstanamn. jag brukar alltid resa mig upp och vänligt fråga är det Anna och sen mitt riktiga namn och då säger läkaren ja eller nej (det har alltid varit ja hittills dock) och sen går vi in.

så jag tycker du ska betala. Man bör alltid gå och fråga i receptionen innan det blir såna förseningar också.  

• Anonym (Arg)
    Anonym (N) skrev 2023-01-03 12:42:39 följande:

Mitt andranamn är Anna vilket måste vara ett av de vanligaste namnen i Sverige, blir ofta uppropad med det namnet av vården eftersom det är mitt förstanamn. jag brukar alltid resa mig upp och vänligt fråga är det Anna och sen mitt riktiga namn och då säger läkaren ja eller nej (det har alltid varit ja hittills dock) och sen går vi in.

så jag tycker du ska betala. Man bör alltid gå och fråga i receptionen innan det blir såna förseningar också.  

Men det här var namn tre av fyra... Aldrig blivit uppropad som det. Att det tar tid är heller inget ovanligt. Har fått vänta närmare en timme efter min tid flera gånger.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:39:29 följande:
    Jag reflekterade som sagt inte ens över det. Hade de sagt mitt feluttalade namn först kanske det hade ringt en klocka när jag hörde mellannamnet, men eftersom de sa namn tre av fyra först så var det inget jag reagerade på.
    Men det var ju ingen som gick in. Du hörde ditt mellannamn. Du borde ha frågat. Det tycker de också. Är nog bara att betala och tänka på att fråga nästa gång.
Svar på tråden Måste jag betala?