-
De ringde mig om Hcg som stigit bra, men ville ändå senarelägga ultraljudet för att kunna se mer säkert till v.7+0. Sellmer har erbjudit sig att ge mig ett tidigare ultraljud om blödningarna fortsätter, så får se hur det utvecklar sig närmaste dagarna.Macbookpro skrev 2025-01-17 17:28:09 följande:Ja, ring in och kolla med läkaren om du inte kan få komma igen?
-
Åh! Så spännande! Hur har ni gjort, naturlig cykel? Likadant eller ngt annorlunda denna gången? Haft några tillägg så som embryoglue eller assisted hatching? Håller alla tummar och tår för er!Macbookpro skrev 2025-01-17 17:38:08 följande:
Hade återföring av en (mitt sista) 5 dagars blasto idag. Nu hoppas vi att det äntligen fastnar för mig!
-
Hej! Va roligt att höra av dig igen! Och stort grattis till din lilla!Fma87 skrev 2025-01-18 21:34:36 följande:
Hej! Var aktiv i tråden när den startades då jag var tidigt gravid med hjälp av IVF. Nu har jag en 14 månaders bebis, evigt tacksam! På tal om blödningar så hade jag flera både bruna och röda av varierande mängd under hela första trimestern utan att det var något fel. Vissa blöder under sin graviditet, andra inte en droppe. Det var jättejobbigt psykiskt men tydligt normalt för vissa att det kommer blod då och då. Men alltid skönt att få det kollat såklart!
Tack så mycket för peppen och de lugnande orden Betyder mkt! -
Ja, jag håller alla tummar och tår för att det går denna gången!!Macbookpro skrev 2025-01-19 11:21:12 följande:
Ja vi har gjort det naturlig Cirkel. Likadant som tidigare gånger. Inga tillägg. Funkar inte det här denna gången så kommer vi att behöva sätta oss ner med läkaren och prata igenom olika alternativ. Vet du om någon annan metod som vi borde gå igenom med Sofiahemmet?
Det Är osannolikt att vi skulle ha så svårt att få ett embryo att fästa så det känns som något måste vara fel.
Jag har kört med embryoglue de två gånger det fäst. Sellmer tom råder till det sen i vinter, iallafall nu vid äggdonation. Det ökar oddsen för att fästa. Även assisted hatching körde jag förra gången med mitt egna ägg, kände inte behov nu med ungt donatorägg.
Sen är det så svårt att veta. Man kan exempelvis kolla om man har bakterier eller virus i livmodern med ett test? Vissa gör en hystereskopi för att se om allt är bra eller finner ngt avvikande. Hoppas som sagt att ni inte ska behöva ngt utav det -
Instämmer om att man kan begära ut embryoprotokoll. Det har jag också gjort.Quincey skrev 2025-01-26 11:34:20 följande:
GrönaLjuslyktan och Macbookpro, om ni är intresserade av embryoutvecklingen och graderingen kan ni be om att få ut embryoprotokollet. Det har jag gjort för alla mina 6 plock. Där ska man se betyg, delning, fragmentering osv.
Min klinik har inte gjort någon stor grej av betyget, sist sa de inget (då visade det sig iofs vara rätt lågt betyg), tror inte de tycker det är så avgörande iom att det bara handlar om blastocystens yttre och inte inre. Men kan ju vara kul att se för sin egen skull.
Va intressant att din klinik inte verkat lägga så mkt värde vid det! Jag hade ju en fragmenterad 4BC som Malmö RC kasserade för att de ansåg den var just för dålig. Sen när man nu följer andra i USA som gör IVF så finns där de som blivit gravida på sådana. Sämre % chans, men fortfarande. Ngt bittert att man inte ens fick återfört den och provat. Har inte fått en 4 efter det, som bäst 3AB. -
Håller tummar och tår för er ruvare!
-
Eller hur, tycker också det är fel att de kasserar sådant som fungerar. Nej tror inte de rör vid C-embryon, krävs minst BB.Quincey skrev 2025-01-27 20:28:23 följande:Ja, läkaren sa att det var en jättefin blastocyst men efter att jag tjatat om betyget var det en 3BB, vilket jag tror är det ?lägsta? man återför i Sverige. Men blev ju gravid och gick lite längre med den än med vår 4AA, så för mig personligen har det inte varit nån skillnad. Men kollar man statistik så är det rätt stor skillnad. Har också läst om massor i USA som blir gravida med C-blastocyster. Vad jag vet återförs de inte i Sverige fastän chansen är typ 25%. Förstår inte riktigt varför man hellre kasserar dem och gör en ny omgång med all osäkerhet det innebär.
Hur går det för dig Mathilda? Har du varit på något mer ultraljud?
Jag var på nytt ultraljud i måndags på v.7+0 på Blödningsmottagningen. De såg inte orsaken till de bruna flytningarna, men allt såg bra ut, vi såg ett tickande hjärta och embryot var i rätt storlek för tiden . Hoppas nu att man kan få må bättre snart också, mkt påverkad av starkt illamåendet (medicinerar mot det med hanterbar effekt), mkt värk, trötthet och dämpad mentalt. Trodde jag skulle vara fortsatt uppspelt. Men det kommer väl igen tänker jag. För är samtidigt fortfarande tacksam, liksom som innan.
Har nytt ultraljud på Sellmerkliniken på måndag, v.8+0. -
Förstår känslan, tiden verkligen bara går..! Svårt att greppa.LMSM skrev 2025-01-28 14:11:54 följande:
Håller tummarna för alla er som ruvar nu och för alla andra som fortfarande är i behandling. Det känns helt sjukt att vi är inne i 2025 och att jag hålly på med behandlingar mer eller mindre konstant i två år nu.
Jag läser om alla tester ni pratar om och vet att man inte testar någonting i Sverige. Jag kommer påbörja min behandling på Olga på Cypern om ca en månad och fick min treatment plan i veckan. Det är helt SJUKT vad många tester jag måste göra. De kommer inte ens påbörja behandlingen om inte alla dessa gjorts. Känns lite överdrivet faktiskt men vad ska man säga.
Redan innan äggplock kommer jag behöva testa vissa saker två gånger (trots att det gjordes så sent som i november). Dessutom är det 10 tester till innan jag får göra återföringen men det är ett senare problem då det inte görs direkt efter äggplock.
Bifogar några av de tester jag behöver göra precis innan under och efter behandlingen. Det känns lite övermäktigt om jag ska vara ärlig men det är verkligen en stor skillnad mot Sverige.
För att få Anestesi
Ja alla de testerna och kontrollerna var en stor bidragande orsak till att jag inte orkade gå vidare med Olga. Blev för överväldigande. Kändes tveksamt till om jag skulle lyckas få ihopa allting. Så himla starkt av dig att go for it!! Heja heja!! -
Åh så spännande!! Stort grattis!!GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-30 12:37:15 följande:Känns läskigt att skriva, men till min stora förvåning så fick jag + på stickan!!!! Har dock inte officiell testdag förrän nästa vecka. Vågar inte att ta in det än, så rädd att det ska tas ifrån mig igen, så vi får se hur dagarna/veckorna/månaderna går ❤️
-
Åh nej BeklagarMacbookpro skrev 2025-01-31 18:59:50 följande:
Testade nu när jag kom hem från jobbet. Återigen en stor besvikelse med negativt test. Helt förstörd.
-
Hej igen!BaeA skrev 2025-02-01 19:19:50 följande:
Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk.
Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan.
Hur mår alla, galet att vi varit här sen 2023.
Åh ja förstår känslan ja - så nära och laddad för att kunna göra ngt för att potentiellt komma i mål Starkt ändå att kunna sätta det i perspektiv.
Fascinerande att du har mått så bra! Jag mådde också himla bra under nedregleringen. Vet dock även att min mamma och mormor ska ha haft mkt lindriga klimakterier utan problematiska symtom.
Med tanke på optimeringen ni gör nu så hade jag nog helst tagit en åt gången. Och lagt till embryoglue. Har de uppgett någon gradering på embryona eller varför erbjuds ni att återföra 2 samtidigt?
Jo, är ordentligt allmänpåverkad av gravidsymtomen. Ser fram emot en förhoppningsvis positiv vändning vid vecka 12. Försöker att inte berätta ngt på nya jobbet då kollegor redan är upprörda av oklara anledningar för att jag har fått en 100% nattjänst, tror inte det blir bättre av att jag potentiellt försvinner i september. -
Tack Jag fick se det iallafall!Quincey skrev 2025-02-03 15:08:33 följande:Åh så underbart att du hört hjärtat ❤️ Har hört att mycket illamående osv ska vara tecken på hälsosam graviditet ❤️
Tack för peppen, man kan ju alltid hoppas iallafall då detta varit väldigt tufft och jag nu har full förståelse för Noelani att hon är nöjd med ett barn efter denna intron! Hade det inte varit en lång fight, enorm längtan och mkt pengar på vägen hit så hade jag allvarligt övervägt att hoppa av tåget.. Tyvärr! Så lågt sjönk jag mentalt så dåligt jag mådde senaste veckorna.. Och säkert också bidragande med senaste årens kämpande och käftsmällar som kom ikapp en.
Sen mådde min svägerska illamående hela första trimestern för att i v.11 få veta att de hade ett MA sen flera veckor tillbaka. Annars hade jag kunnat tro dig -
Instämmer verkligen! På tre äggplock fick jag en återföring via landstinget (dag 2 embryon..), väldigt missnöjd! Där fanns så mkt mer att prova som inte hanns med.Quincey skrev 2025-02-04 17:21:27 följande:Ja, håller med. Hade ju varit skönt att få fler än 3 försök, åtminstone få 3 återföringar inte bara 3 plock, det är ju inte ens ett riktigt försök känner jag.
Har fortfarande förhöjt hcg, graviditeten stannade av för nästan 2 månader sedan.. MA är verkligen en pina, absurt att min kropp återhämtade sig snabbare efter en sen abort än efter en graviditet som slutade i vecka 6-7. Är så trött på det här, nästa återföring blir om 2 månader skulle jag tro 😒
Åh nej, jag beklagar Ja vilken pina. Håller tummarna att det släpper snart! -
Oj, va märkligt ja. Be kliniken kolla dig så det inte sitter utomkveds. Inte ovanligt med blödning och fortsatt hCG då. Annars så du inte fått någon cysta som sänder ut hCG och skapar falska värden. Du borde ha mkt mer än bara synligt på ultratidigt så här dags. Har kliniken återkopplat något till dig om resultatet? För ja du borde ha vecka 2-3 nu (tom mitt svaga utomkved i somras visade 1-2 vid den tidpunkten).ignjatov skrev 2025-02-04 15:14:36 följande:
Hej är så förvirrad ang min ivf procedur , hade uppskattat om någon hade kunnat ge mig lite råd eller hur ni tolkar detta ,
Gjorde embryoåterföring 17 januari,
Började blöda 25e januari ca 7 dagar efter embryoåterföring och det var som en mens som varade i 3 dagar.
Gjorde clearblue ultratidigt test 31 januari som visade "gravid". MEN i mitt huvud känns det som att något inte stämmer kan ja plussa fast ja blött eventuellt var de missfall å har fortfarande hcg att de blir ett "falskt" positivt? Om ni förstår hur ja menar.
För nu kommer det ännu mer förvirrande tog ett till graviditetstest 3 feb CB vecko indikation å den visade inte gravid, och så tog jag ett till clearblue ultratidigt igen idag och den visade positivt. Tycker de borde gått tillräckligt många dagar att de borde visas positivt på cb vecko indikation.
-
Jag är likadan, reagerar starkt på hormoner men mådde jättebra på "klimakteriet". Har inte heller blivit klok på varför. Bara att det varit densamma för både mamma och mormor.. Håller tummarna!BaeA skrev 2025-02-03 21:39:27 följande:Ja, exakt så! Man får bara upp på hästen igen <3 Skönt att de mådde bra, jag skulle dock vilja förstå vad det beror på med tanke på att jag annars reagerar så starkt på hormoner. Embryoglue har vi inte testat däremot ska jag få ett lite mer avancerat immunprotokoll. De är AA, AB och AC alla 5 dagars. Antaligen för att jag har gjort så många misslyckade så de inte ser högrisk för tvillinggraviditet?
Åh, jobbigt med krämpor så tidigt, men samtidigt lite "glad" för din skull att du faktiskt är påverkade, det kanske gör det hela enklare att greppa? Hur mår du mentalt, så stark som gått igenom så mycket dessa år. Vilket team ni kommer vara, du och bebis!
Det har ju inte gått att missa faktum nej. Just nu vill jag bara slippa allt vad symtom heter, för det får mig att må så dåligt på alla plan. Fysiskt som mentalt. Jag var så uppgiven gångna veckan att jag var ärligt lockad att ge upp. Hade det inte varit så mkt längtan, tid, kämpande och pengar med i bilden utan bara varit en oplanerad graviditet som var en olycka så hade jag nog kastat in handduken.. Skrämmande men sant. Känner helt med Noelani, ett barn får nog räcka. Tror absolut att senaste årens kämpande och käftsmällar hann ikapp nu när man äntligen nått så här pass långt och överraskades över det fysiska måendet. Dessutom fortsätter kämpandet med att få rätt hjälp även efter att man blivit gravid. Plus strul på nya jobbet. Jag blir så matt.
Börjat uppleva en förbättring sen igår, hoppas det håller i sig. När jag mår fysiskt bättre så kommer engagemanget och glädjen tillbaka för graviditeten, så bara hoppas det kan få fortsätta gå på detta hållet nu. -
Men herregud stackare!!GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-02 14:25:16 följande:
Min stora lycka av att få gravid v2-3 på stickan igår i v4+3 tog snabbt slut när jag fick en huggkänsla vid höger midja som inte släppte. Efter en del smärta hemma och 1177 samtal, blev det gynakuten, mer smärta och morfin och efter lite checks upptäcktes det att jag blivit överstimulerad och att äggstocken snurrat på sig, så blev akutopererad och med 2 hål i magen lyckades de rätta till äggstockarna och spricka 2 cystor.
Jag som trodde att mina jättespända bröst direkt efter äggplock och uppsvällda mage och lite magont efter insättning och andfåtthet senaste dagarna varit pga en lyckad graviditet, men nej, det var överstimuleringen.
Inte kan väll ett embryo klara av allt detta oskadd? Känns ju som att missfall eller nån annan form av komplikation är påväg.
Någon som har erfarenhet eller hört något om överstimulering i samband med graviditet? Eller att göra en laparoskopi-operation i samband med tidig graviditet?
Överstimulering är tufft, den kan lätt förvärras av en graviditet. Men graviditeten påverkas inte negativt av överstimuleringen. Hoppas det håller sig där nu! Jag blev också inlagd för äggstocksrotation, men de roterade bara lite och rätade ut sig själva. Vet du i vilket sammanhang det hände? För egen del var det när jag satt på toa och krystade pga hård mage efter äggplocket som orsakade mitt..
Jo ett embryo kan klara allt det, håller tummar och tår för att er gör det!! -
Förstår känslorna. Men hejar på dig Hoppas det kan vara lösningen för erLMSM skrev 2025-02-03 09:13:18 följande:Ja verkligen. Redan innan man fick komma till första möte med läkaren behövde man göra tusen tester och nu när man ska påbörja behandlingen två månader senare är det en miljard tester till och redan veckan efter man börjat ska man göra samma tester igen plus andra. Helt matt.
förstår att du inte orkade speciellt om man är ensam. Vi är två och jag orkar knappt. Blir så stressad när jag tänker på det men försöker tänka bort hehe. blir så extremt dyrt också blir nästan 10 k bara för ultraljud innan man gör äggplocket haha. Önskar jag kunde känna mig hoppfull men blir sämre för varje dag som går och ju närmre jag kommer. snart är den här chansen också över allt och då är det över.