Vi som startar IVF 2023
Ang läkarna på CFC föresten..
Jag tyckte nog varken bra eller dåligt om Gitte.. Hann inte få någon direkt uppfattning 😅
Men vet du om det är fler kvinnor eller män som är läkare där ?
Ang läkarna på CFC föresten..
Jag tyckte nog varken bra eller dåligt om Gitte.. Hann inte få någon direkt uppfattning 😅
Men vet du om det är fler kvinnor eller män som är läkare där ?
Såklart jag håller med dig och jag menar inte drar ner våra förhoppningar med mitt inlägg.
Visst är det glädjande att se att kvinnor här ute över 40 lyckas och lyckas bra. Det motiverar ju!
Men det ska också finnas en medvetenhet om att vissa kliniker ger glädjestatistik för att få kunder.
Det är också en sanning att det är privata företag med vinstintressen.
Behandlingarna är otroligt kostsamma. Jag har ju gjort 4plock själv nu inne på mitt 5:e och först nu börjar jag koppla på hur det funkar.
Statistiskt, på 10 ägg får du kanske 6 embryon till dag 3, varav 2-3 klarar sig till blaston. Dessa 2 ska då ta sig.
Ägg som fryses innan dag 5 kommer man få bortfall på iaf några. Likaså klarar inte alla embryon sig vid upptining. Stabilast är såklart blaston.
Av 3plockförsök kanske man får en omgång fragmenteringar på ägg eller embryon oberoende på simmarna.
Jag skulle rekommendera 6 plock om man då får 5 till frys var gång. Då har man 30 ägg att spela på till ett barn och förhoppningsvis några kvar till syskonförsök.
Detta är såklart bara mina tankar om
det hela. Också så jag planerar mitt upplägg.
Ta ett år töm alla ägg jag kan medans de är av bra kvalitet. Sedan kan jag återföra, om jag skulle blivit gravid för ett år sedan, gått 9 månader och därefter nu på nytt börjat plocka ägg till kanske syskon då skulle kvaliteten på äggen försämrats under det tidsintervallet. På bara mitt sista år har jag fått färre ägg, av sämre kvalitet och mitt AMH har förändrats sedan juli förra året.
Men allt detta är ju individuellt. Man får hitta sin egen väg.
Sen finns det ju dem också med enorm tur och bra fertilitet. Det var väl någon här ute som lyckades få hela 9 blaston till frys! Men det är sällan man lyckas med det generellt.
Minns inte heller åldern på personen.
Men absolut ska vi lyckas på något sätt!
Som du säger ?We got this!?😍
Noelani: Jag har plockat 47 ägg om jag räknat rätt😅
Så statistiken skulle jag ändå säga stämmer till viss del. Men jag har ju bara gjort en återföring.
Jag utgår från att min procentuella chans är 20% med mina värden. Då innebär det 1graviditet på 5 försök,
Så jag lagrar ägg/embryon som ska räcka till just 5 försök. Då räknar jag worst case scenario.
Med bortfall av ägg/embryon som inte klarar sig, samt 2 återföringar per gång.
Svend är chefsläkare, en rolig men speciell man.
Sen har vi Sten och någon yngre tjej som jag dock inte tyckte om.
Hon lyssnade inte! Sa att min bedövning inte tog men hon bara fortsatte. Ville skrika av smärta rätt ut men bet ihop. Av någon anledning tömde endast hälften av alla äggblåsor jag hade. Något min svenska gynekolog sedan starkt ifrågasatte. När hon gjorde UL på mig någon dag efter uttag för att jag hade ont sa hon. Men varför har de inte tömt mer! Du har ju hälften kvar!
Så henne ska jag vägra gå till igen.
Noelani: min överstimulering kändes typ inte alls faktiskt haha. Visste inte att jag var överstimulerad förrän de då gjorde ett UL på samma dag precis innan de hade tänkt göra återföring på dag fem och läkaren såg att jag bland annat hade stora mängder vätska i buken. Jag blev förvånad just för att jag inte hade några symptom i övrigt på överstimulering, mådde jättebra. Läkaren sa att det kunde bero på ett jag är lång och hade jag varit mycket kortare hade jag säkert varit mer påverkad än jag nu var. Så det blev snopet att återföringen avbokades eftersom jag mådde bra, men man fick ju lyssna på experterna eftersom det kan vara farligt att bli gravid när man är överstimulerad. De två månader vi sen gick vänta tills vi fick göra en FET var väääldigt långa 😅
Nu drog min statistikhjärna igång...
respektlivet.nu/nyhetsarkiv/nyheter/2016/ett-av-tre-par-far-barn-pa-naturlig-vag-efter-att-ha-avslutat-fertilitetsbehandling
Väldigt intressant att 34 av 96 kvinnor blivit gravida naturligt efter misslyckade IVF-försök. Det är ju hela 34%. Även av de som fått barn via IVF så lyckades 27% bli gravida med syskon därefter.
Läste också att man uppskattar att ca 7-8% avslutar sina IVF behandlingar då man helt enkelt inte orkar med den psykiska påfrestningen.. I statistik borde ju dessa då kategoriseras som att man inte lyckats..
Om nu ca 60% rent generellt lyckas med IVF efter 3 försök och så högt som 35% blir gravida naturligt därefter så är det bara 5% som inte lyckas. Men i dessa 5% hittar vi alla dem som lyckats på fjärde och femte (etc..) försöket. Några av dem som avbrytit enligt ovan kanske hamnar i kategorin som lyckats på naturlig väg också...
Så i princip lyckas nästan alla och frågan är om de flesta som inte lyckas gör det pga att de inte har de ekonomiska möjligheterna?
Vi var i Köpenhamn idag på fm och UL visade då iaf 3 st som bör ha god chans inför äggplock på onsdag och möjligen alla 6 med lite tur... men det är ju fortfarande så mycket färre än jag trodde det skulle vara..
1 på 12-13
2 på 14-15
1 på 16-17
1 på 18-19
1 på 20 (fast hon sa först 19... )
Resten är mindre än 10..
Den ena vi hade sist var också 12-13 cm 2 dagar innan äggplock. Den plockades men var omogen.. men kanske mognar mer nu med mer hormoner i kroppen än sist även om jag inte ska ta något mer av Gonal-F nu? Någon som vet?
Noelani: Svend är en rolig man! Mycket humor så man måste kunna hantera sarkasm om man umgås med honom. Han sa till mig idag att jag har 2 tillfällen kvar. ?Sen är det kört?! Blev lite stressad men jag vet han är realist. Han ger inte glädjekalkyler bara för att jag önskar dem.😅
Mette? Du menar Gitte?
Du ska ta Ovitelle på kvällen innan du ska plocka. Äggen måste plockas inom 36h efter sprutan. Cetrotide eller Fyremadel tar du som vanligt på morgonen, samma med Gonal F.
Ja jisses! Mina äggstockar skriker töm oss på ägg men så är det!😂 Går ju på maxdos också denna gång 450iu.
Gillar din statistik! Den är positivare än min!🤣
Ska scanna mig på onsdag så får jag se vad som händer.
Väntar en dag extra på att plocka tror jag.
Gvk,
Såg precis i mina papper att det var en Anette Klüver som gjorde mitt plock sist och inte Gitte tydligen.. och Anette är den som skall göra det på onsdag också. Nu blir jag så orolig att det är hon som inte tömde dina ordentligt!!
Kan det vara samma tro ? Skumt att hon inte finns med på hemsidan...
Aha ok, blir detta andra försöket?
jag börjar inse nu att jag varit i någon konstig ivf bubbla? det är typ nu jag börjar reflektera över vad man faktiskt gått igenom, alla dessa sprutor och hormoner.
och även att man varit ganska ensam? har såklart läst lite här på FL, men inte skrivit aktivt.
eftersom vi tillslut lyckades så känner jag att jag vill dela med mig av egna erfarenheter och svara på frågor som jag själv letat och googlat efter?
allt är såklart individuellt, men jag vet att jag fick alltid upp en gnutta hopp när jag läste om någon i min ålder lyckades med IVF :)