Vi som startar IVF 2023
Det känns inte så nu dock.
Tänk om man inte känner så sen?
Jag tycker det känns konstigt att inte veta något om donatorn personlighet... barnet kan komma att bli väldigt olik en själv personlighetsmässigt.
Jag läste nyligen email från min pappa och insåg att vi formulerar oss så lika.. kunde ha varit jag som skrivit det. Och min kompis mamma, har exakt samma handstil som min kompis! Det är häftigt att se hur slumpmässigt det kan bli att barn ärver vissa egenskaper. Hade varit så häftigt att få se vilka egenskaper barnet ärvde. Men det veta att absolut inga av mina, eller mina släktingars, egenskaper kommer finnas hos barnet... Det känns så sorgligt..
Försöker söka tröst i det här med epigenetik, att man iallafall indirekt påverkar vilka gener som aktiveras eller inte medan man bär barnet. Sen påverkar miljön fortfarande mkt, att man blir lika varandra till sättet exempelvis. Om det kan vara till liten tröst. Men förstår precis dina tankar och sorgen, går i samma banor. Ledsen över ex inte kunna ge en chans att förärva ridtalangen som jag fått av mamma som gett mig så mkt glädje i hela mitt liv - och att slippa tonårstrots (alla tre syskon slapp det) är några grejer jag tänkt på.