• Quincey

Vi som startar IVF 2023

Mathilda88 skrev 2025-01-15 20:09:28 följande:
    Ja, tack o lov var den lindrig, brun och slutade under dagen igår, så mindre än 24h. Hjärta
    Quincey skrev 2025-01-15 11:55:44 följande:
    Tänker på dig Mathilda ❤️❤️❤️

Dom såg en liten svart prick på 5mm på ultraljudet! Så läkaren var relativt positiv om att det kunde vara embryot Hjärta (men vågade inte lova till 100%). 
    Dessutom hade Hcg stigit från 407 den 9/1 till 5690 igår Hjärta Så känns lovande det med Hjärta
    Åh vad skönt att höra, hoppas du ska slippa fler blödningar, när är nästa ultraljud? ❤️
  • Quincey
    LMSM skrev 2025-01-16 10:33:23 följande:
    Va hade ni ingen paus allts emellan stimulering och abort? Var det Cvl som sa det? Jag vet det blir svårare och svårare hela den här resan. Det skrämmer mig för det värsta har säkert inte varit ännu för min del. När man väl lyckas med donation eller egna sedan så känns det som om allt bara kommer komma över en. Längtar så mkt efter att det här ska vara över och man bara ska få känna lycka igen. Den glädje vi kommer känna kommer inte gå att förstå om man inte varit igenom det här. 

Februari/mars kommer snart, inte långt bort. Lättare sagt än gjort men vi får försöka underhålla oss med annat och fylla huvudet med annat. Jag kan själv inte göra det men försöker. hehe

Ja det känns bättre så slipper man kasta bort massa pengar på ingenting. Jag tror de testar i väldigt många faktiskt. Spanien Cypern Riga vet jag. 
    Olga säger att de brukar kunde få sina recept översätta av sturebadet. Jag har inte varit i kontakt med dom men jag hoppas att det stämmer. Annars vet jag inte hur jag löser det hehe. 

Ja det verkar så, jag har tagit melatonin hela tiden sedan i våras eller kanske tom ännu längre. De menar att sömnen är a och o och det är mkt därför också. 

Ja man har ju hört om andra som lyckats efter en hormonbehandling. Min kollega hade fått höra att hon i princip aldrig skulle kunna bli gravid på grund av sina hormonvärden men blev det naturligt direkt efter en misslcyakd ivf. Snacka om tur. Detta är dock 20 år sedan hehe. Hade du så många ägg befruktade innan ni fick blasto eller var det totalt plockade? 
    De tyckte vi kunde köra stimulering i nästa normala cykel, men valde att vänta två cykler och då fanns det ändå inga ägg att plocka. Förstår vad du menar, känner att jag kommer vara ett vrak när och om vi väl lyckas, inte så jag hade föreställt mig det skulle vara. Tror man är snabb också med att tänka att det kommer gå fortsatt dåligt eftersom man baserar det på tidigare erfarenheter men kan också vara så att helvetet är slut snart. Jag hoppas det. Tiden går så extremt långsamt nu, har svårt att ta mig upp ur sängen.

Visste inte att de hade läkare där men googlade nu och de verkar ha en hel del, är det hos dem du ska göra ultraljud också?

Haha wow, så kul för din kollega, vilket mirakel! Tog 31 befruktade ägg innan vi fick blastocyster. 
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2025-01-17 00:17:28 följande:

Ångest, ny brun blödning ikväll upptäckte jag nu på toan! Lite mer än sist. Jag som kände mig lugn och njöt.. ❤️ Kortvarigt!

Usch jag förstår ångesten, så bra att du ska göra nytt UL om några dagar. Hoppas allt ser fortsatt bra ut. Läste mycket om blödningar nu när jag hade det senast och många hade det och allt såg bra ut ❤️ Men omöjligt att veta säkert utan ultraljud. Hoppas dagarna går snabbt fram till dess ❤️
  • Quincey

GrönaLjuslyktan och Macbookpro, om ni är intresserade av embryoutvecklingen och graderingen kan ni be om att få ut embryoprotokollet. Det har jag gjort för alla mina 6 plock. Där ska man se betyg, delning, fragmentering osv.

Min klinik har inte gjort någon stor grej av betyget, sist sa de inget (då visade det sig iofs vara rätt lågt betyg), tror inte de tycker det är så avgörande iom att det bara handlar om blastocystens yttre och inte inre. Men kan ju vara kul att se för sin egen skull.

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2025-01-27 18:54:43 följande:
    Instämmer om att man kan begära ut embryoprotokoll. Det har jag också gjort.

Va intressant att din klinik inte verkat lägga så mkt värde vid det! Jag hade ju en fragmenterad 4BC som Malmö RC kasserade för att de ansåg den var just för dålig. Sen när man nu följer andra i USA som gör IVF så finns där de som blivit gravida på sådana. Sämre % chans, men fortfarande. Ngt bittert att man inte ens fick återfört den och provat. Har inte fått en 4 efter det, som bäst 3AB. 
    Ja, läkaren sa att det var en jättefin blastocyst men efter att jag tjatat om betyget var det en 3BB, vilket jag tror är det ?lägsta? man återför i Sverige. Men blev ju gravid och gick lite längre med den än med vår 4AA, så för mig personligen har det inte varit nån skillnad. Men kollar man statistik så är det rätt stor skillnad. Har också läst om massor i USA som blir gravida med C-blastocyster. Vad jag vet återförs de inte i Sverige fastän chansen är typ 25%. Förstår inte riktigt varför man hellre kasserar dem och gör en ny omgång med all osäkerhet det innebär.

Hur går det för dig Mathilda? Har du varit på något mer ultraljud?
  • Quincey
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-30 12:37:15 följande:
    Känns läskigt att skriva, men till min stora förvåning så fick jag + på stickan!!!! Har dock inte officiell testdag förrän nästa vecka. Vågar inte att ta in det än, så rädd att det ska tas ifrån mig igen, så vi får se hur dagarna/veckorna/månaderna går ❤️ 
    Åh grattis! Hoppas den håller sig kvar ❤️
  • Quincey
    Macbookpro skrev 2025-01-31 18:59:50 följande:

Testade nu när jag kom hem från jobbet. Återigen en stor besvikelse med negativt test. Helt förstörd.

Beklagar verkligen, förstår att det är tufft ❤️
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2025-01-31 22:54:19 följande:
    Eller hur, tycker också det är fel att de kasserar sådant som fungerar. Nej tror inte de rör vid C-embryon, krävs minst BB. 

Jag var på nytt ultraljud i måndags på v.7+0 på Blödningsmottagningen. De såg inte orsaken till de bruna flytningarna, men allt såg bra ut, vi såg ett tickande hjärta och embryot var i rätt storlek för tiden Hjärta. Hoppas nu att man kan få må bättre snart också, mkt påverkad av starkt illamåendet (medicinerar mot det med hanterbar effekt), mkt värk, trötthet och dämpad mentalt. Trodde jag skulle vara fortsatt uppspelt. Men det kommer väl igen tänker jag. För är samtidigt fortfarande tacksam, liksom som innan. 

Har nytt ultraljud på Sellmerkliniken på måndag, v.8+0.
    Åh så underbart att du hört hjärtat ❤️ Har hört att mycket illamående osv ska vara tecken på hälsosam graviditet ❤️
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-02-01 19:19:50 följande:

Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk. 

Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan. 

Hur mår alla, galet att vi varit här sen 2023. 

Hej igen! Så intressant att du mår bättre av nedregleringen.

Jag hade föredragit att sätta in en blastocyst framför två, eftersom det är mycket högre risk för fosterskador om det är fler än ett foster, också svårare att avgöra om de har kromosomfel. Dock har jag några 6-dagars blastocyster av sämre kvalitet i frysen så kommer fråga om vi kan sätta in två stycken när vi använt vår 5-dagars. Vi kommer betala för varje återföring och känns sådär att lägga 25 000 på en blastocyst som är av låg kvalitet när man istället kan göra en ny omgång. Men om du har 5-dagars hade jag kanske hållit mig till en åt gången.

• Quincey
    LMSM skrev 2025-02-03 15:39:48 följande:
    ja, han behöver lämna  några stycken. 

HIV och det får man ju ta i Sverige också och vi tog snart i augusti för de tidigare hade gått ut efter 2 år. Nu vill de ha IGEN redan 6 månader senare känns lite segt 
    Sen behöver han lämna nytt spermaprov med tror jag 
    Inte tänkt på att man skulle kunna flytta blastocysterna och testa, känns lite läskigt och riskabelt haha, får kanske kolla på det.

Är det ett standard spermatest eller ska de kolla på DNA-fragmentering? Verkar inte vara många som kollar det i Sverige. 
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-02-03 21:42:34 följande:
    Tack för inputen, tycker det är så svårt att veta. Samtidigt som man såklart gärna hade velat ha en lyckad tvillinggravditet om det gick, men med all otur man haft så blir en ju tveksam. Alla dessa pengar, det är så himla sorgligt att det också är en klassfråga, att man också ska vara tacksam för att man har möjligheten att göra detta. Önskar att det fanns en bättre set-up spec när det föds för lite barn och vi är många som kämpar, men alla inte har ekonomin. Håller tummarna för guldägget, när ÅF?
    Ja, håller med. Hade ju varit skönt att få fler än 3 försök, åtminstone få 3 återföringar inte bara 3 plock, det är ju inte ens ett riktigt försök känner jag.

Har fortfarande förhöjt hcg, graviditeten stannade av för nästan 2 månader sedan.. MA är verkligen en pina, absurt att min kropp återhämtade sig snabbare efter en sen abort än efter en graviditet som slutade i vecka 6-7. Är så trött på det här, nästa återföring blir om 2 månader skulle jag tro 😒
  • Quincey
    ignjatov skrev 2025-02-04 15:14:36 följande:

Hej är så förvirrad ang min ivf procedur , hade uppskattat om någon hade kunnat ge mig lite råd eller hur ni tolkar detta ,
    Gjorde embryoåterföring 17 januari,
    Började blöda 25e januari ca 7 dagar efter embryoåterföring och det var som en mens som varade i 3 dagar. 
    Gjorde clearblue ultratidigt test 31 januari som visade "gravid". MEN i mitt huvud känns det som att något inte stämmer kan ja plussa fast ja blött eventuellt var de missfall å har fortfarande hcg att de blir ett "falskt" positivt? Om ni förstår hur ja menar. 
    För nu kommer det ännu mer förvirrande tog ett till graviditetstest 3 feb CB vecko indikation å den visade inte gravid, och så tog jag ett till clearblue ultratidigt igen idag och den visade positivt.   Tycker de borde gått tillräckligt många dagar att de borde visas positivt på cb vecko indikation. 

Hej! Om du gjorde återföring av blastocyst 17/1 borde CB veckoindikator rimligtvis visa Gravid 2-3 veckor. Ultratidigt upptäcker hcg från 10 mIU och veckoindikator från 20 mIU tror jag, så du verkar ligga mellan 10-20 i hcg. Kan vara ett missfall, har du gravtest med streck så kan du kolla om de blir starkare eller svagare med tiden?
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023