• LMSM

Vi som startar IVF 2023

Quincey skrev 2025-01-15 11:50:40 följande:
    Usch känns som att det skulle kunna vara så många olika saker som är fel och man famlar helt i mörkret och hoppas på det bästa. Hade hoppats att det inte skulle vara immunförsvaret eftersom graviditet nr 3 gick till 17 veckor, sen vet man ju inte om det var tur eller något 😩 Får kanske kolla upp det, men nästa återföring känns så långt bort just nu.

Har räknar ut att det kommer kosta ca 100 000 kr och ta ett år att återföra de vi har i frysen, så hoppas verkligen någon är frisk. Blastisarna finns ju redan, frustrerande att inte veta om de är friska eller inte. På nåt sätt hade det varit skönare att göra nya stimuleringar nu, vill inte vara ett år äldre och fattigare och göra nya stimuleringar nästa år..

Åh nej synd med så många kryphål, har kollat lite på det som nästa steg men då känns det lite mer osäkert. Låter rätt trevligt med Cypern dock haha. Känns som att får man väl fram en blastocyst med en behandling borde man kunna få fram nån mer. Sa de varför du skulle testa  myo inositol? Vad var det förresten för kromosomtest ni gjorde förut och vad kunde det visa? Visst var det genom cvl?

Har sagt det förut och vet inte om det är till nån tröst men hade också oskyddat sex med min sambo i typ ett halvår när jag var yngre. Har ändå fått blastocyster sen med rätt hjälp och lyckades en gång själva. I efterhand kunde man ana att nåt inte stod rätt till men tror inte det betyder att det är nåt stort fel på äggen. Tog 57 ägg innan vi fick första blastocysterna. Hoppas det ska vända för er nu och det är skönt att känna att man gjort allt man kan ❤️
    Ja det behöver ju självklart inte vara det men om det är natural killer cells som är orsaken så kanske det går att göra ngt åt innan nästa återföring. Hur länge måste du vänta? sen ska du såklart orka mentalt också det är väl det också antar jag. 

Å gud så slitsamt jag förstår att det tar emot att bara återföra och återföra. blir typ arg över att de inte bara testar dom! Om du ska göra nya uttag så åk någonstans där de testar dom innan! 

grejen med deras garanti är att man kan fp erbjudande om 4 försök med egna eller 2 ena och 2 donation. 

Om man har dåliga resultat efter två försök så kan dom ge en ett alternativ att få pengarna tillbaka för de sista två försöken (dvs endast betala för de två man gjort) alt göra om till donation. SÅ man kommer i princip aldrig få göra fyra försök och sedan få pengarna tillbaka om dom inte ser att det finns stora chanser. Och då har man betalat full pris för två försök dvs det man gjort får man betala för ändå. Jag tycker definitivt att man kan testa dom ändå. Man betala i steg så vi kommer betala ca 55 k för att göra stimulering och äggplock nu. Om det går till dag 5 så kommer vi betala igen för PGTa och sedan för återföring så tot 80-90 k för ett försök. ex resor dit och medicinen då. SÅ får vi inga blastocyster så har vi i alla fall inte betalat 80 k i onödan vilket känns bra. Får vi blastocyster för första gången så är det värt allt extra helt klart. 

De har inte sagt någonting om varför men vi fick varsin lista där det stor ät detta för att eventuellt påverka kvalitet osv. 
    Fick bara ett mejl med den här infon

för mig: we recommend the following supplements that may improve your egg energy reserves and egg/embryo viability. Please start taking them as soon as you get them:

1.   Coenzyme Q10 ? 100 mg, 2 times daily

2.   Omega 3 ? 1000-1600 mg daily

3.   Vitamin D 1000 IU, 2 times daily

4.   Folic acid 1000 mcg daily

5.   Myoinositol ? 2000 mg, 2 times daily

6.   Melatonin ? 3 mg daily

Min partner we recommend the following supplements that may improve your sperm quality. Please, start taking them as soon as you get them:

1.   Omega 3 ? 1000-1600 mg daily

2.   Folic acid 1000 mcg daily

3.   Vitamin D 1000 IU daily

4.   Myoinositol ? 2000 mg, 2 times daily

Vi gjorde Karyptype test genom Cvl, de skickade det vidare till Italien. Det var dom som föreslog det för oss så tänker att de borde föreslå det för er också om det trodde det fanns ngn sannolikhet. NI gjorde väl ngt annat slags kromosomtest innan? Jag vet inte riktigt vad de ser med karyptype men typ om det är ngt translokation som gör så vi inte kan få barn. tror jag. 

tack för att du säger det betyder mkt även om 6 månader är betydligt kortare och kanske lättare att missa rätt dagar så kort tid. Hoppas verkligen du har rätt och att det kan vända. JA det är det verkligen en sista fight nu sen blir det donation eller tandem på Cypern på en annan klinik som gör det. 

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2025-01-15 20:09:28 följande:
    Ja, tack o lov var den lindrig, brun och slutade under dagen igår, så mindre än 24h. Hjärta
    Quincey skrev 2025-01-15 11:55:44 följande:
    Tänker på dig Mathilda ❤️❤️❤️

Dom såg en liten svart prick på 5mm på ultraljudet! Så läkaren var relativt positiv om att det kunde vara embryot Hjärta (men vågade inte lova till 100%). 
    Dessutom hade Hcg stigit från 407 den 9/1 till 5690 igår Hjärta Så känns lovande det med Hjärta
    HjärtaHjärta

SÅ skönt att höra! Om det satt sig fel igen skulle de veta det nu då? Skulle man se det på ultraljudet? Inte konstigt att man oroar sig men sannolikheten är säkert liten? Det är väl slumpen som gjorde att det skedde förra gången? Klart man är skadad och traumatiseras från alla misslyckade försök och allt som gått snett men nu har du med stor sannolikhet ett friskt bra toppembryo återfört och sitter det rätt har du ju precis lika stora chanser som alla andra superfertila att det här ska gå hela vägen!! njut så mycket du kan! 
  • LMSM
    Quincey skrev 2025-01-15 15:38:39 följande:
    Läkaren tyckte vi skulle vänta en normal cykel så det borde bli i februari-mars. Min äl har varit 11 dagar sen efter ett missfall och efter abort så räknar med mars. Lite skumt i efterhand att en annan läkare tyckte vi kunde börja med ny stimulering direkt efter abort i vecka 17, sa inte att vi behövde vänta, men nu ska vi vänta en cykel med bara återföring. Usch det är jobbigt mentalt, önskar jag kunde tvinga mig själv att köra på bara och koppla bort alla tankar men det är otroligt svårt, och tycker det är svårare för varje gång.

Ok ja bra att man betalar för varje steg separat, då förstår jag bättre. Så för ett försök som leder till blastocyster så kostar det ungefär som 3 försök på cvl, men då får man testa dem också. Läskigt men ändå värt det. Vet du i vilka mer länder de testar blastocyster? Har du hittat nån läkare som kunde skriva ut medicin så det går på högkostnadsskydd?

Åh tack för att du delar! ❤️❤️ Intressant med melatonin så länge, man ska alltså ta det i flera månader tycker de?

Ska fråga dem om det testet när vi kommer på återbesök. Ja vi testade om vi hade genetisk trisomi 21, så väldigt nischat.

Haha åh jag glömde att vi också slutade använda preventivmedel långt innan vi började försöka få barn. I ca 2,5 år så sammanlagt 3 år oskyddat sex ???? Enda spontana graviditeten var månaden efter första IVF-försöker så måste ändå varit hormonerna som triggade igång något. 
    Va hade ni ingen paus allts emellan stimulering och abort? Var det Cvl som sa det? Jag vet det blir svårare och svårare hela den här resan. Det skrämmer mig för det värsta har säkert inte varit ännu för min del. När man väl lyckas med donation eller egna sedan så känns det som om allt bara kommer komma över en. Längtar så mkt efter att det här ska vara över och man bara ska få känna lycka igen. Den glädje vi kommer känna kommer inte gå att förstå om man inte varit igenom det här. 

Februari/mars kommer snart, inte långt bort. Lättare sagt än gjort men vi får försöka underhålla oss med annat och fylla huvudet med annat. Jag kan själv inte göra det men försöker. hehe

Ja det känns bättre så slipper man kasta bort massa pengar på ingenting. Jag tror de testar i väldigt många faktiskt. Spanien Cypern Riga vet jag. 
    Olga säger att de brukar kunde få sina recept översätta av sturebadet. Jag har inte varit i kontakt med dom men jag hoppas att det stämmer. Annars vet jag inte hur jag löser det hehe. 

Ja det verkar så, jag har tagit melatonin hela tiden sedan i våras eller kanske tom ännu längre. De menar att sömnen är a och o och det är mkt därför också. 

Ja man har ju hört om andra som lyckats efter en hormonbehandling. Min kollega hade fått höra att hon i princip aldrig skulle kunna bli gravid på grund av sina hormonvärden men blev det naturligt direkt efter en misslcyakd ivf. Snacka om tur. Detta är dock 20 år sedan hehe. Hade du så många ägg befruktade innan ni fick blasto eller var det totalt plockade? 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2025-01-17 00:17:28 följande:

Ångest, ny brun blödning ikväll upptäckte jag nu på toan! Lite mer än sist. Jag som kände mig lugn och njöt.. ❤️ Kortvarigt!

Å nej!! Kan du inte bara få komma till läkare för ultraljud direkt ska du behöva vänta och vara orolig. Har du ont också? kan inte föreställa mig men lider med dig 
  • LMSM

Håller tummarna för alla er som ruvar nu och för alla andra som fortfarande är i behandling. Det känns helt sjukt att vi är inne i 2025 och att jag hålly på med behandlingar mer eller mindre konstant i två år nu. 

Jag läser om alla tester ni pratar om och vet att man inte testar någonting i Sverige. Jag kommer påbörja min behandling på Olga på Cypern om ca en månad och fick min treatment plan i veckan. Det är helt SJUKT vad många tester jag måste göra. De kommer inte ens påbörja behandlingen om inte alla dessa gjorts. Känns lite överdrivet faktiskt men vad ska man säga. 

Redan innan äggplock kommer jag behöva testa vissa saker två gånger (trots att det gjordes så sent som i november). Dessutom är det 10 tester till innan jag får göra återföringen men det är ett senare problem då det inte görs direkt efter äggplock. 

Bifogar några av de tester jag behöver göra precis innan under och efter behandlingen. Det känns lite övermäktigt om jag ska vara ärlig men det är verkligen en stor skillnad mot Sverige. 

För att få Anestesi

• LMSM
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-01-30 12:37:15 följande:
    Känns läskigt att skriva, men till min stora förvåning så fick jag + på stickan!!!! Har dock inte officiell testdag förrän nästa vecka. Vågar inte att ta in det än, så rädd att det ska tas ifrån mig igen, så vi får se hur dagarna/veckorna/månaderna går ❤️ 
    å va roligt att höra. Förstår att det är oroligt såklart men en milstolpe är i alla fall nådd. Håller alla tummarna för att det går bra nu! Hjärta
  • LMSM
    Macbookpro skrev 2025-01-28 19:10:48 följande:
    Vad spännande! Berätta gärna hur det går och om din upplevelse. Jag har själv börjat fundera på Cypern som ett alternativ när mina gånger genom landstinget är helt slut.
    Ja det ska jag absolut göra! Har själv sökt runt som en galning för information men finns knappt någon. Ändå är det så många som hört om Olga och de har seminarium i Sverige hela tiden. Önskar det fanns fler berättelser från personer som varit där som man kunde bolla med. 

När jag kontaktade sturebadet så sa dom att de hade patienter från Olga där hela tiden.
  • LMSM
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-02 14:25:16 följande:

Min stora lycka av att få gravid v2-3 på stickan igår i v4+3 tog snabbt slut när jag fick en huggkänsla vid höger midja som inte släppte. Efter en del smärta hemma och 1177 samtal, blev det gynakuten, mer smärta och morfin och efter lite checks upptäcktes det att jag blivit överstimulerad och att äggstocken snurrat på sig, så blev akutopererad och med 2 hål i magen lyckades de rätta till äggstockarna och spricka 2 cystor.

Jag som trodde att mina jättespända bröst direkt efter äggplock och uppsvällda mage och lite magont efter insättning och andfåtthet senaste dagarna varit pga en lyckad graviditet, men nej, det var överstimuleringen. 

Inte kan väll ett embryo klara av allt detta oskadd? Känns ju som att missfall eller nån annan form av komplikation är påväg. 

Någon som har erfarenhet eller hört något om överstimulering i samband med graviditet? Eller att göra en laparoskopi-operation i samband med tidig graviditet? 

Å nej kan inte tänka mig vad smärtsamt det måste vara? det är ju verkligen illa när äggstocken snurrat på sig och väldigt sällsynt som jag förstått? Hoppas verkligen att du får hjälp och att allt går bra för dig! 

embryot kan säkert klara sig men förstår att du är jätterädd! 

fanns det risk över överstimulering innan återföringen? 

• LMSM
    BaeA skrev 2025-02-01 19:19:50 följande:

Längesen jag uppdaterade här, har varit under nedreglering i två månader på Zoladex och Letrozol, skulle egentligen påbörjat processen för återföring nu, men min läkare vill att vi kör en extra månad, segt när man hade ställt in sig kom att komma vidare. Men vad gör 4 veckor när man väntat i 3,5 år, he he.. sjuka är att jag aldrig har mått så bra som jag gjort nu, så undrar om jag är östrogendominant och därför mår skit från ÄL, annars så PMS, men känt mig så stabil och lugn fram tills idag. Dock trodde jag innan att jag var låg på östrogen då jag inte får dem blinkande gubben på ÄL-test, den blir direkt statisk. 

Det finns misstankar om silent endo, men gör det även för att krympa de myom som jag fortsatt har. Har tre 5 dagars i frysen och har blivit erbjuden att sätta in två (kommer bli min sjätte återföring), men är lite kluven. Några tankar från er? Stort grattis också till er som plussat och håller tummarna för er som ruvar, den eviga väntan och längtan. 

Hur mår alla, galet att vi varit här sen 2023. 

Wow Verkligen starkt av dig med nedreglering så länge. jag har varit det i två veckor vid tre tillfällen och mådde verkligen skit både fysiskt och psykiskt. Var nära att hoppa från balkongen och det enda som räddade mig var att veta att det kommer gå över om ngn vecka när jag påbörjar stimuleringen. iom att du ändå mår så pass bra är det väl värt att lyssna på läkarnas råd och fortsätta en nånad till. Vet att man är otålig och bara vill komma vidare men får du bättre förutsättningar är det värt det!

jag har återfört två stycken två dagars vid tre tillfällen men jag hade nog inte återfört två blastocyster. Chansen att det ska gå vid två separata återföringar är högre än två vid samma tillfälle. det är tydligen för att ett dålig kan förstöra för ett bra som annars hade fäst och riskerna är mkt högre för tvillinggraviditet. IOM att du ändå har två i frysen så hade jag återfört en i taget men du ska såkalrt göra det som känns rätt för dig. Jag hade dessutom älskat att ha tvillingar men hade nog inte vågat riskera två bra chanser. Eller är vlastocysterna av lägre kvalitet? 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023