• LMSM

Vi som startar IVF 2023

Precis haft samtal med läkare på CvL. De säger i princip att det är väldigt svårt att avgöra hur de tycker vi ska göra framåt. Vanligtvis brukar de kunna säga men i vårt fall är de tydligen svårt. Jag frågade vad de baserar det på och de sa typ att

" ni är unga och ni får bra antal ägg och embryon och flera som har bra kvalitet dag två, sen hör jag att ni är väldigt trötta"

jag börjar känna mig ganska gammal nu när det kommer till ivf och fertilitet. Fyller ju 37 i april och redan vid 35 ska det ju bli mkt svårare så förstår inte vrf de tycker att vi är unga. om det inte gick när jag var 34-35 varför skulle det gå när jag nästan är 37 plötsligt. Sen dessutom om det inte gick naturligt när jag var 20-30 vrf skulle det gå nu!?

Har fortfarande inte fått svar på kromosomtesterna men hon menar att vi bör vänta in dom men att hon verkligen inte tror att de kommer visa ngt för det händer i princip aldrig. Känner mig helt förvirrad vet inte vad jag ska göra. Kan man ge upp sina egna ägg när det KAN gå? jag vet fan inte och vet inte hur mkt jag orkar längre.

frågade om letrozol för att kanske få möjligheten att utveckla 2-3 blåsor då det ändå ökar chansen hemma men hon vägrade då de tar för mkt resurser och är för liten chans. Den är ju ändå dubbel tänker jag och dessutom mkt mindre hormon tänk om det är det som faktiskt fungerar för mig det har man ju hört om förut....

• LMSM
    Björkenli skrev 2024-09-27 22:14:32 följande:

Quincey 

Ja, kan va skönt att ha ÄP gjort förstår det. 

Jag har en konsultation på CvL nästa vecka. Funderar på att köpa 3 pack IUI där. Dock tar det emot att inte få välja donator för mig... Och sen vet jag ju inte ens om jag blir godkänd på den psykosociala utredningen...! Jag blev ju inte det sist, pga att de inte bedömde att jag hade tillräckligt starkt skyddsnät. Då var jag helt ärlig- att jag inte känner att mitt sociala nätverk är speciellt starkt osv. Nu har jag visserligen kontakt med mina föräldrar igen så bara det kan nog göra skillnad. 
    Har inte bestämt om jag ska vara ärlig ang att jag gjort utredning och inte fått godkänt innan.. är rädd att det kommer färga dem..

Jag tittar också på IUI i Spanien som alternativ... halva priset jämfört med Sverige.. även där för man inte välja donator. (Men priset blir kanske samma i slutändan inkl resor...).

Varken i Sverige eller Spanien har jag hittat info hur många äggblåsor som är tillåtet att ha vid insemination. Danmark har ju lag på max 3, därför de förstörde en förra veckan.. 

Sen har jag börjat kolla på äggdonatororer på Olgakliniken igen,  och manliga donatorer på European sperm bank (som Olgakliniken använder).
    Tyvärr är den äggdonatorn jag ville ha inte kvar, men känns bra att börja leta efter en annan. 

Ska fundera hur jag vill göra- om jag ska betala de 15 000 kr det kostar att boka en äggdonator på Olga, eller inte...

Jag är fortfarande helt i chock from beskedet från Sellmer så trevar lite i mörkret just nu och vet varken ut eller in. 

Testdag nästa vecka...

När jag tittar på äggdonatorerna osv kan jag känna att jag egentligen bara vill gå vidare med det.. tror det har mer energi än jag tillåter mig att känna att leva i denna ovisshet... Det hade varit så underbart att äntligen bli gravid... kanske det är viktigare...
    Men samtidigt så behöver kanske inte enstaka IUI till dra ut på tiden så mycket...

Jag pratade ju med cvl i torsdags och frågade om letrozol. De sa då att man inte får göra iui på mer än 3 ägg så är nog samma sak här i Sverige. (de menade att det var olagligt att jag försökte hemma om jag hade mer än tre ägg up)

De sa också att de alltid råder att göra ivf om det inte är en normal fertilitet och man i princip är samkönad eller att mannen har svårt att få erektion och utlösning.

Jag tycker fortfarande inte du ska nämna utredningen. De kan väl bedöma dina
    förutsättnibgar utan att veta vad en annan klinik tidigare sagt. de har väl inget emd det att göra egentligen? 

ttcker inte det är att ljuga heller  

• LMSM
    Quincey skrev 2024-09-26 20:20:41 följande:

Försökt läsa ikapp med allt som hänt.

mathilda88, såg att din situation förändrats. Skönt att din mamma är ett stort stöd och du vet att vi också finns här och stöttar ❤️❤️❤️

björkenli, lider med dig att du inte får göra den behandling du önskar. Blir illa berörd när jag läser om din klinik. Tänk om de hade gjort ett ännu större fel som de inte vill ta ansvar för. Så onödigt och oprofessionellt.

lmsm, beklagar att det inte gick denna gång. Har de ingen teori om hur embryona kan gå från skolboksexempel till att sluta dela sig, måste vara ovanligt eller? 

Tack ❤️
    nej läkaren (en kvinna) jag pratade med i torsdags är inte så insatt i oss och tycker generellt inte hon är speciellt bra. Vi har mest kontakt med Thomas och har fått en tid med honom i oktober. Tror det blir mer klarhet efter det. Det är nog väldigt ovanligt dock men hon tyckte ändå att vi har en chans. 

hoppas att du har haft en härlig semester och återhämtat dig och fått ny kraft inför kommande behandling ❤️
  • LMSM
    Björkenli skrev 2024-09-28 09:48:01 följande:
    Tack för infon!
    Ändå positivt att de gör iui men 3 äggblåsor, och inte hade ändå hårdare krav. 

Att det skulle vara olagligt att försöka själv med först än 3 verkar osannolikt...! Vem skulle man begå ett brott mot, en själv?

De kommer de fråga vilka behandlingar jag redan gjort och vad tidigare utredning visade. 
    Om jag säger att jag gjort behandling i Danmark måste jag då trots allt ändå ljuga om jag inte vill säga att jag gjort utredningen i Sverige...
    Det känns bara så jobbigt...
    Alternativ en annan slags lögn och jag påbud utredningen i Sverige men om de frågar om tidigare psykosocial utredning, att nämna att jag aldrig gjorde den eftersom jag visste att jag ändå ville ha behandlingen i Danmark. 

Men jag avskyr verkligen att behöva tänka på hur jag ska säga allting så att det då inte blir uppenbart att jag inte berättar allt. 

Hade varit så mycket skönare att kunna säga som det är
    Nu är det ändå 1.5 år sedan jag gjorde den utredningen, så det är ju inte konstigt att ens förutsättningar kan ändras?

Sa de något annat relevant ni till dig på cvl? Som du hade nytta av?

Jag förstår att de hellre vill göra ivf..
    Sellmer har ju sagt samma till mig..
    Men när jag sa då att om jag gör ivf en gång , är chanserna verkligen högre än iui x flera,  och då blev de tysta..  de hade ändå sagt 20% chans för mig bud IUI med 3 äggblåsor, och jag kan göra minst 2 IUI för samma pris som en ivf... på 2 IUI med 3 äggblåsor kommer chansen up till 40%. Medan chanserna för ivf är betydligt mindre!
    Så för mig känns det som du väldigt lätt beslut. 

Önskar i efterhand, nu med mer kunskap,  att jag lagt pengarna på bara IUI istället.  Totala chansen hade blivit högre!
    Ja alltså det är nog snarare så att det för dom är felaktigt att behandla mig med letrozol och låta mig försöka hemma utan att de kontrollerar att det Max blir tre blåsor..
    dvs att de skriver ut medicinen. Skulle jag sjölv plötsligt ägglossa fyra ägg på en gång och försöka hemma så är Det såkalrt inte samma sak hehe.

Jag förstår du har säkert rätt när det gäller att man ändå får ut Max 3 ägg så kan det säker vara. fenerellt har man väl ofta inte ens plock på bara tre ägg?

Jag tror det är bäst om du har din konsultation med dom och berättar fin historia för det är såklart väldigt olika för oss, till mig sa de bara att de i princip alltid råder till ivf för det är stört chans. 

angående att du berättar sin historia när det kommer till behandlingar du gjort anser jag inte att det är samma sak som att du gjort utredning i Sverige med.
    dvs att du säger att du gjort ivf och iui i Danmark kräver inte att du förklarar Vrf du inte gjort o sveirge. När det kommer till donation har väl Danmark länge varit vanligare iom att man får reda på mer om donatorerna osv?
    göe det som känns bäst för dig men att inte säga att du blev nekad i Sverige är absolut inget fel Enligt mig. 
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-09-29 16:56:31 följande:
    Ok förstår, vi har också en favorit JH som tyvärr verkar gått i pension 😢 Hoppas han har något hjälpsamt att säga. När får ni provresultat från karyotypning?

Semestern var riktigt härlig! Skönt att komma tillbaka och glömma tracka ägglossning, så lite har jag tänkt på IVF under tiden 😆

Jaa han är också så bra men bara pratat med honom ngn gång. Men som du säger väldigt bra. Thomas är också jättebra och kunnig gillar honom starkt!
    vi borde ha fått det förra veckan men när jag skrev till dom i onsdags hade det inte kommit och hon som är ansvarig för det skulle vara ledig resten av veckan men skulle höra av sig imorgon så förhoppningsvis får vi svar då! 

å va skönt för er? ja previs så har det varit för mig med tror verkligen man behöver det. få leva lite normalt och njutA av livet 

• LMSM

Hej !

Jag har precis fått besked att våra kromosomtester var helt normala. Förstår faktiskt ingenting. Jag var helt säker på att det skulle visa ngt iom att jag sedan jag var 20 inte skyddat mig och har haft 3 olika pojkvänner i långa perioder sen dess. Två av dom har fått barn med andra idag. Jag har gjort 7 ivfer utan att vara i närheten av en graviditet.  VAD ÄR DET FÖR FEL då känner jag bara. Det är såklart skönt att höra att det fortfarande finns en chans för oss men samtidigt hade det varit betydligt mkt lättare att gå Vidare till donation om jag visste att möjligheten att bli gravid med egna ägg är minimal.... Vad ska jag göra nu känner jag bara. 

• LMSM
    Quincey skrev 2024-10-03 17:07:57 följande:
    Vad skönt att få det svaret ändå! Jag blev lättad när vårt DS-test inte visade sig vara genetiskt eftersom det ändå innebär en möjlighet att man lyckas bli gravid på egen hand med ett friskt barn. Sen kanske det aldrig händer, men känns bra att det skulle kunna hända och att det är värt att fortsätta försöka på egen hand. Förstår dock frustrationen när man inte hittar något fel och resultaten blir samma gång efter gång. Du ska göra det som känns bäst bara, om donation känns rätt så kör på det ❤️
    Ja så är det ju såkalrt och man kan fortsätta försöka hemma och kanske vara lite hoppfull man samtisigt känner jag ba vad är det för fel då!
    hade varit lättare för mig att acceptera och gå över till donation om jag visste att det inte fanns ngn chans men jag tror faktiskt inte jag kan det o det här läget. Det är väl det enda, att jag kommer köra totalt slut på mig sjölv med försök med egna och så kanske det ändå inte går men aja. Donation är ju inte försent på många år i alla fall .
    har du kommit igång med nästa stimulering?
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-10-05 20:35:01 följande:
    Ja, det var en glädje Hjärta. Men kortvarig tyvärr. Hon var planerad för plockning och kunna få in embryona till min klinik nästa vecka, men igår fick jag besked via mail att hon inte reagerat på stimuleringen och därför har försöket avbrutits för att göra ett nytt försök nästa månad.

Ja o livet leker lite i allmänhet just nu Tungan uteFlörtObestämd Igår fick jag också veta att mitt bemanningsbolag ev kursar, är just nu under rekonstruktion, så får se om jag får betalt för mina extra pass under september och ett under oktober so far. Ringde en massa samtal så förhoppningsvis har jag kunnat få bytat övriga extrapass under oktober från det bolaget till mitt gamla bolag. 

Oklart om vi kommer ligga så bra i synk till nästa månad då jag inte vet hur lång hennes cykel är. Mina är på drygt 25 dagar så inte korta men inte långa heller. Så tar lite primolut nu för att skjuta lite till på mensen så att jag iallafall inte hinner springa om henne och vänta en hel cykel till ovanpå allt annat som ändå går åt helvete just nu Oskyldig

Ja och hörde konstiga nyheter kring sambons utsaga som han förnekar, vet inte vad som är sanning längre. Upptäckte även att adressändringen ännu inte genomförts även om han säger sig ha gjort det, men står ännu på min adress. Så har själv fått förflytta honom på Skatteverket nu, hoppas det funkar. 

Allt som händer jus nu får en absolut till att fundera över om det inte är meningen att jag ska ha barn? Varför kan ingenting funka?

Du skojar?! Herregud! jag hade en bild av att bara man gick över till donation så skulle allt flyta på. visar dock hur svårt det kan vara även för ngn med helt normal fertilitet och att det inte alltid är så lätt Ändå. 

jag håller verkligen tummarna för att allt flyer på from nu med synkning och allt! 

nej men så för du inte tänka men kanske meningen att det ska ske ngn månad senare :) 

• LMSM

precis haft samtal med Thomas på CvL. Blir inte klokare. Han säger att det finns en chans att det går men den sjunker som så många försök. Han säger att de skulle säga åt oss att övergå till donation om det var tydligt. Han säger typ att vi skulle kunna försöka några gånger till och se om det dyker upp ngt bra. Att det är en "relativ X faktor" som antagligen är orsaken till att det inte fungerar för oss.

Vet verklige4n inte vad jag ska göra och det känns så jävla jobbigt. Han sa i princip att de är betydligt mkt äldre kvinnor som har mina resultat men att det är bra befruktning fins embryon dag 2 och åldern som gör att de ändå tänker att vi kan försöka lite mer. 

• LMSM
    Quincey skrev 2024-10-07 16:19:31 följande:
    Det är så frustrerande att man inte vet vad felet är. Undrar hur IVF kommer se ut i framtiden, hoppas det inte kommer finnas någon "oförklarlig infertilitet" utan att man går till botten med problemet. Förstår att det är ett tufft beslut nu, som du säger så kan ni göra donation längre fram och ni fick väl även ekonomisk hjälp från din mans jobb. Så frågan är vad du orkar med. Är själv orolig att jag kommer vara ett vrak den dagen jag väl får barn.. Hoppas ni kommer fram till något som känns bra Hjärta

Ska börja med stimulering den här veckan, har vanskött min diet under semestern så är orolig över det men tanken på att gå framåt känns såklart bra.
    Ja jag vet , funderar så mkt på det. Tänk om det bara kunde ha kommit lite längre redan nu eller att man var i den här svängen senare så man kanske hade kommit på ngt mirakel eller sätt att ta reda på vad som är fel. Läkaren sa igår att man inte får testa äggen men det skulle kunna vara ett sätt att testa embryon redan dag 2. Man tar visserligen sönder dom då men om man gjorde det med ngt enstaka efter så här många försök kanske man hade fått ngt svar. Det han sa var att det är förhoppningsvis ngt slumpmässigt fel på äggen. jag tänkte bara jaha förhoppniningsvis. Så då kan det alltså vara fel på i princip alla mina ägg ute att det syns på kromosomtesterna vi tog också. gud alltså.

ja exakt vi fick ca 180 k tror jag och 90 k har ju redan gått. Tror planen blir att göra ett till här på Cvl så fort jag får min mens om ca 2 veckor.
    Hade gärna väntat men åker i väg 5/12 och så kan inte vänta en månad till risken är att jag inte hinner med då eftersom mina stimuleringar är så långa. 

Går inte det (8e gången) så kommer vi köra tandem på Cypern runt februari. 
    Det innebär att jag och donatorn stimuleras samtidigt och man befruktar båda våra ägg. Har jag några så tar man mina först och går inte det så tar man donatorns.

På det sättet får jag en chans till med egna men kan ändra få donatorn om de skiter sig. DÅ har jag gjort 9 ICSI/IVF totalt och mkt mer än så kan man ju inte göra tänker jag. 

Jag vet exakt vad du menar när du säger att du vanskött dieten hehe. Jag tänker dock att du skött sig så extremt länge så vad kan två veckor göra. Själv gav jag upp dieten helt efter mitt misslyckade resultat i juni. Åkte på semester i 2 månader och åt allt jag ville. Skötte mig under förra ivf men när det inte gick tappade jag allt och sen dess har jag fikat varje dag haha. Kände mig så deppig och tänkte att det var sista gången så nu spelar inget ngn roll. Sån extrem ångest över det hehe. 

försökt ta 800 g Q10 men märker att jag har svårt att sova då eller vaknat mkt. 
    NMN
    Omega 3
    Mac nu senaste 

tog DHEA några få dagar förra veckan som jag fick från en kollega som köpt de i USA men blev orolig oc h slutade igen. kliniken på cypern sa dock att jag kan ta det men rädd att det ska förstöra mer än att hjälpa. 
    Vi får väl se. Går det inte nu så harjag i alla fall en chans på cypern sen. Tills dess from nu kommer jag sköta mig. exemplariskt blir ju i alla fall några månader
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023