Awesomeginger skrev 2023-08-20 07:48:33 följande:
Noelani: orolig ör nog inte rätt ord, men skulle gärna se att man försöker plocka ägg ur alla, men om dom är mindre gissar jag att dom inte gör det. Även om jag vet att de är kvalitet före kvanitet så hade ett 10 tal ägg känts som en dröm.
Eller 11 som Gvk skriver.☺️
Hur går det med ruvningen?
GvK: tråkigt att höra att du inte längre känner förtroende för din klinik. Men extremt starkt att du orkar ta kontakt med tidigare klinik och få ett andra utlåtande. Hoppas verkligen att ruviningen vill till nu och att allt går bra!
Och tack för att du delar så mycket bra kunskap angående embryon!
Sola13: tack för peppen ☺️
Tror inte du behöver oroa dig för det ❤️ Klinikerna vill och behöver att vi lyckas lika mycket som vi. Även de offentliga. Har de för dåliga siffror så upphandlas någon annan klinik och de tappar alla sina kunder och pengar från staten. Och för privata så går folk någon annanstans. Det är enkelt företagande. Därför kommer klinikerna plocka minst allt av värde. För mig plockade man sist minst 4 ägg som de högst sannolikt måste vetat varit för små. Jag har tänkt kolla upp storlek men inte orkat. Anledning till att jag misstänker det är för att de 3 dagar innan plocket sa att 5, kanske 6 skulle hinna mogna. 10 plockades men bara 5 var sen faktiskt mogna. Men ändå smart att ta ut dem för man vet ju aldrig om något ändå hade varit bra..
Efter nu 3 omgångar har jag lärt mig att inte spekulera i antal osv. Man blir bara så besviken. Och det är så olika ändå vad som fungerar och inte. Någon plockar 20 ägg och får 1 tillbaka och en annan plockar 6-10 och får 2 tillbaka och flera till frysen. Man vet aldrig. Inte ens gång till gång med sig själv.
Det jag däremot tror är att klinikerna vet att de inte alltid kan förklara allt. Ett guldägg fäster inte medan ett 5% chans ägg blir tvillingar etc. Jag tror dock att man ska undvika allt för höga doser om man kan det då fler verkar få fram färre ägg men med bättre kvalitet då. Många större kliniler utomlands har börjat förespråka det också.
Så mitt råd, som är det absolut värsta jag själv får höra (haha) är att ta det lungt. Inte stressa och leva som vanligt. Gör som läkarna säger, varken mer eller mindre. Alla grejer vi testar på sidan som vi googlat oss till kan likväl förstöra chanserna. Tex kan vissa kosttillskott rubba andra värden i kroppen osv. (Jag har utbildning i detta).
Om det fanns något som ökade chanserna så hade klinikerna bett oss göra det och en stor majoritet lyckas på 3 försök. Tillhör man inte dem så lyckas en hel del på försök 4,5,6 och för att inte tala om alla de som mellan behandlingar plötsligt lyckas naturligt. Ca 20%
Allt löser sig! Snart har du en liten rackare ❤️
Ruvningen går bra, jag är på dag 8. Knappast känt något förrän ni började prata i gruppen för någon dag sedan om ev tecken 🤣 Man är så lättpåverkad!
Har känt av en molande värk vid några tillfällen och igår tappade jag matlusten och kunde inte äta middag. Sen lite huvudvärk på det. Och enorm trötthet. Men jag vill minnas att jag kände lika förra månaden förutom de med matlusten. Allt är borta nu iaf förutom huvudet och är säker på att det är allt annat än graviditet 😅
Jag tror vi har en bra chans denna månad iom 2 bra embryon tillbaka som vi också gjorde assisted hatching på. Men med tanke på att jag snart fyller 40 så är jag ändå inställd på ett par gånger till.
Hur mår du idag? ❤️