Vi som startar IVF 2023
Varit på Gynmottagning Ultraljud idag för att kolla upp min fastväxta äggstock och om jag ev har endometrios. Jag är allt mer övertygad om att jag har endometrios med tanke på sammanväxningen, att jag spyddea v mina kraftiga mensvärkar som ung (sen gått på preventivmedel resten av livet), har värk/ont var till varannan dag och nytillkomna smärtan som kommer några timmar efter sex.
Glädjen är att äggstocken släppt! Sammanväxningen har nöts ut av rörelser var läkarens förklaring. Men hon såg inga indikationer på endometrios ( i den mån man se det på ultraljud). Hon hade inga förklaringar till smärtorna. Och så var det med det.. Bara lämnad med hoppet att det ska ge sig själv. Så det fpr vi hoppas, för det är jobbigt. Frustrerande att vi kvinnor anses bara ta det.. Men gläds över att den släppt!
Min vän har endrometrios och fick inte heller någon vidare hjälp av vården. men när hon slutade äta gluten och minimera sockerintaget så blev hennes smärtor mycket mindre.
De sa också åt henne att hon kunde ha svårt för att bli gravid och rekommenderade henne att testa tidigt så hon fick två barn tidigt 9 och 8 år sedan och nu väntar hon en liten sladdis till sensommaren och alla kom på naturlig väg. Hoppas dock att du finner något svar