Mathilda88 skrev 2024-07-17 00:56:00 följande:
Besvikelse att sambon inte kunde närvara pga jobbet strulade, men han fick iallafall paus och kunde delta via Teams 🙏. Ja mkt tankar och funderingar, tacksamt med ärlig läkare. Han är splittrad som han säger. Det kan gå med egna ägg, men såklart inga garantier och att det kan bli mkt pengar rakt ut i sjön. Han avråder inte, men att äggdonation såklart är ett mkt säkrare val med 50-56% chans att det fäster per återföring. Väljer vi ett sjätte försök så kommer de sätta sig ner i teamet och gå igenom om där finns ngt att optimera lite till.
Berättade även om upplevelsen av att den andra läkaren återfört embryona allra högt upp och hastigt och att jag hade haft konstig magkänsla direkt där kring risk för utomkveds. Kändes som att han tog det med sig, inget försvarande eller så, bara att där ska jag inte få återfört, särskilt inte efter detta.
Inte heller ngn återföring eller stimulering förrän tidigast om 2 månader.. Så i september. Han sa att ja andra kliniker säger 1 månad, men de vill vara hundra på att livmodern är helt tät och sammanväxt innan ngt sådant görs. Tänka sig, påbörjad stimulering i maj med äggplock i början av juni som resulterat i utomkveds-operation i juli. Månaderna bara rusar iväg!
Sen när jag fick behandlingsplanäven för äggdonation så blev jag nog ngt blek! Jättebra siffror med 50-56% chans (i mina öron låter det som 95% när man är van vid att vi ligger gissningsvis runt 10-15%?), men jag trodde verkligen att äggdonation handlade om att återföra i naturliga cykler. Möjligtvis fixa med lite p-piller för synkade menstruationer och en Ovitrelle för ägglossningen.
Men att börja med p-piller, sen Estradiol högdos, därefter progesteron i än högre dos både vaginalt, rektalt(!) och i spruta! Detta ska tas i minst 12 veckor då man inte har fått ngn egen ägglossning resp gulkropp som kan producera ngt själv. Som bakgrund så blir jag deprimerad efter en månad på p-piller. Och enligt läkaren så har Estradiol liknande biverkningar. Frågade om en mer naturlig cykel. Tydligen har de drygt 2% större framgång med den medicinerade cykeln. Men vet verkligen inte hur jag ska överleva minst 3 månader med det där utifrån hur påverkad jag blir av p-piller sen tidigare. Läkaren var ärlig med att om jag reagerade så i 20-års åldern så hade han inga förhoppningar om att jag skulle reagera lindrigare nu. Möjligtvis kunde vi köra totalfrys på donationen, men de vill för bästa resultat återföra en färsk blastocyst. Alltid en extra risk med att frysa och tina. Samt extra kostnad.
Så det skrämde mig rejält tyvärr.
Sen tillkommer avgift för att hamna i matchnings/kölistan till donation. 1-2 månaders väntetid preliminärt.
Hjärtat säger 6e försök, hjärnan (ekonomen) säger äggdonation. Har ju lite mer tid på oss just nu att fundera..
Förstår att det var mycket nytt att ta in! Denna resan är krokig och det finns liksom ingen enkel väg! Tror det är en bra sak att ni måste vänta två månader oavsett så att ni kan landa i denna nya informationen och fatta det rätta beslutet för ER om vägen framåt. Har du fortfarande möte inbokat med CvL? Kan ju vara bra att höra från en annan duktig klinik också vad de säger och hur de ser på ett sjätte försök jämfört med ÄD.
Men förstod jag dig rätt att Sellmer hade 2% skillnad med medicinerad cykel jämfört med mer naturlig, så tex 50% chans med mer naturlig och 52 % med mer medicinering? isf kanske jag iaf första gången skulle ha kört mer naturlig. Om du vet att din kropp reagerar sämre på allt det där så kanske det i ditt fall tar bort den lill skillnaden i fördel? och det är ju verkligen goda chanser om det är över 50% även i mer naturlig.. Sen kan jag förstå att man vill maxa sina chanser och att varje procentenhet räknas!