Åh vad bra ni valde Sellmer!
Jag satte nästan hjärtat i halsgropen när jag hörde du funderat på CFC!
Tack gode gud för att du valde bort dem säger jag!
Stod i samma val som du och jag valde mellan Sellmer och CFC. Sellmer är så mysiga och omhändertagande, ångrar mig djupt att jag inte valde dem. Men jag gick på priset och tänkte klinik som klinik.
När drar det igång för dig?
Mathilda88 skrev 2024-01-08 22:08:41 följande:
Har haft kontakt med Vitanova. Triangeln, Copenhagen Fertility Center och Sellmer som jag har fått återkoppling och förslag på olika behandlingsupplägg. Haft kontakt med CVL men inte med en läkare än. Olga-kliniken har seminarie i Malmö 18/1 så tänkt gå dit och planerat in att få rådgivning då samtidigt av en av deras läkare.
- CFC rekommenderar Menopur 150 i kort protokoll med mål på 5 ägg ut. Inget behov av karyotypning. De föreslår 3-pack, men kan även börja med 1 försök och konvertera till 3-pack sen. ICSI.
- Vitanova rekommenderar kort protokoll med Menopur. Karyotypning innan. Göra split med 50/50 sambons sperma och donator-sperma, återföring på dag 3 eller 5. Om färre än 8 ägg ut - enbart donatorsperma. ICSI.
- Triangeln rekommenderar kort protokoll. Göra karyotypning då de uppgav att det inte var ngt ovanligt fel som de fann hos sitt klientel, att det är vanligare än man tror.
- Sellmer rekommenderade långt protokoll med Synarela, Fostimon 150 och Menopur 75. Split med 50/50 sambons/donatorns sperma, ICSI. Läkaren hade läst på värdena ordentligt i våra sperma-analyser och Danmark har andra, lägre gränser än Sverige. DNA-fragmenteringen som ligger på 19% var ok i Sverige (<25%), men högt i Danmark (<15%). Även morfologin var på gränsen till ej godkänd på 4%, vilket de aldrig sagt i Sverige utan där sa man bara att det ser bra ut. För att försöka optimera sambons sperma så vill de genomföra TESA på honom för att bla sänka mängden fragmentering ordentligt. De har gjort det en hel del med bra resultat. I samband med befruktningen rekommenderar de att tillsätta calciumjon, som boost då ägg och sperma tydligen kan ge ifrån sig det. Genomföra ett försök och utvärdera resultatet från det innan vi går vidare - om vi lyckas få rätt på våra egna gemeter eller om donation av ena eller andra delen. Doktorn såg ingen mening med karyotypning i dagsläget. Ville vi ta det så får vi, men inget läkaren ansåg nödvändigt.
Kände ett stort förtroende för Sellmer efter deras grundliga genomgång och förslag på optimeringar som skulle kunna passa vår situation. Så därför har vi valt dom! De enda som var intresserade av långt protokoll också av klinikerna. Hade dessutom cykeldag 20 igår under mötet, och om vi ville gå med deras plan så kunde vi få börja med Synarela idag - vilket vi har gjort!! Känns så skönt att vara på gång igen. En plan och försök till uteslutningsmetod!
Nu är jag igång med sprayen sen imorse och även att söka efter klinik som kan översätta de danska recepten för oss här i Skåne.. Fått 5 nej hittills.. Hoppas på bättre lycka imorgon! Är beredd att åka lite längre också om man hittar på annan ort. Hörde om en klinik i Stockholm som gick om man flög upp, undersöktes och fick recepten, sen räckte det med telefonkontakt för kommande recept. Så finns med som plan C, men minns inte vilken klinik det var.
Ush stackare! Jag mådde riktigt bra, hoppas det känns bättre snart för dig! Snart är ni igång i stimuleringen istället!
Är du orolig för vikten eller att kosten ska ha påverkan på andra saker?