Anonym (Noway) skrev 2023-01-18 12:56:54 följande:
Jamen jag läser allt här. Men det är rätt mycke diskussioner som kanske flyter iväg. Bara för att flera skriver ?åh du kommer att älska ditt barn bara du tar ansvar? så är det ju inte säkert att det faktiskt blir så. Kan ju ba bli skit också. Att ta kontakt med tjejen är inte helt jäkla lätt alltså det känns som att allt blev så jävla fel här och nu i det här läget en jävla uppförsbacke att ta kontakt. Känns ba som hon kommer styra allt till det hon vill. Har läst i andra trådar också och verkar ofta bli så att mamman har makten. Så lätt man känner är det ens värt ett försök? Blir jag ens en bra pappa när jag känner så här nu?
Men om vi istället reder ut hur allting ser ut om du nu är pappan.
I lagens mening : Det är inte straffbart o lura någon att bli gravid, lagen är tydlig, det är båda parters ansvar att vara skyddade vid samlag, du kan alltså inte anklaga henne.
Lagstiftaren menar du har varit bidragande till graviditeten, dvs via din "happy ending"
När barnet födds anses du inte som barnets pappa eftersom ni inte är gift.
Med hänsyn till rättigheten att "ha en pappa" är en rättighet för barnet, varav soc kommer starta en utredning, mamman kommer utnämna dig som potentiell kandidat och du kommer bli utred
Du kan vägra, men domstolen kan begära polishämtning och blodprov och du döms till vite om man inte medverkar till faderskapstest. Du kan med andra ord inte slingra dig ur.
Efter utredningen är fastställd, måste du betala underhåll, är barnet flitig med studier betalar du tills hen blir 21 år, med dagens underhållsbelopp fram till barnets 21 års dag kommer din happy ending kostat dig 475596 kr i enbart din underhållsskyldighet, dvs pengar redan skattade o klara.
Frågan är alltså vad söker du för svar?
Slingra sig ur graviteten är omöjligt när mamman kan uppge dig som pappa, slippa underhåll är även det svårt, mamman kan avstå underhåll, men en ung mamma lär inte göra det för att vara snäll mot dig, hon kommer behöva varenda krona hon kan få.
Man kan inte heller utgå efter att mamman kommer vara evigt singel, hon kan träffa en ny man få ett barn till, en ny pappa som uppfyller även ditt barns fader behov,.
Kort, du har inte så många val. vad söker du för svar egentligen?